Person:
Sánchez Pastor, Nuria

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First Name
Nuria
Last Name
Sánchez Pastor
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Geológicas
Department
Mineralogía y Petrología
Area
Cristalografía y Mineralogía
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 53
  • Item
    Estudio de la influencia del carbonato en el crecimiento de la barita a nanoescala.
    (Macla, 2004) Sánchez Pastor, Nuria; Pina Martínez, Carlos Manuel; Astilleros García-Monge, José Manuel; Fernández Díaz, María Lourdes
  • Item
    Mineralogía II de Grado en Geología. Prácticas. 3. Introducción al microscopio de luz reflejada II: texturas de minerales de mena
    (Reduca. Geología, 2011) Sánchez Pastor, Nuria; Luque Del Villar, Francisco Javier; Piña García, Rubén
    El objetivo de esta práctica es reconocer las texturas más comunes de los minerales de mena. El alumno tendrá que describir de una forma adecuada y precisa las texturas de los minerales observados en las probetas pulidas y la relación espacial entre los diferentes granos. Para ello, se definen una serie de criterios de clasificación morfológicos y de relaciones espaciales entre granos. Al tratarse de una introducción al reconocimiento de texturas, la interpretación de la formación de los minerales no será necesaria.
  • Item
    Crystallizationof ikaite and its pseudomorphic transformation into calcite: Raman spectroscopy evidence
    (Geochimica et cosmochimica acta, 2016) Sánchez Pastor, Nuria; Oehlerich, Markus; Astilleros García-Monge, José Manuel; Kalliwoda, Melanie; Mayr, Christoph C.; Fernández Díaz, María Lourdes; Schmahl, Wolfgang W.; Geochemical Society; Elsevier
    Ikaite (CaCO3·6H2O) is a metastable phase that crystallizes in nature from alkaline waters with high phosphate concentrations at temperatures close to 0 °C. This mineral transforms into anhydrous calcium carbonate polymorphs when temperatures rise or when exposed to atmospheric conditions. During the transformation in some cases the shape of the original ikaite crystal is preserved as a pseudomorph. Pseudomorphs after ikaite are considered as a valuable paleoclimatic indicator. In this work we conducted ikaite crystal growth experiments at near-freezing temperatures using the single diffusion silica gel technique, prepared with a natural aqueous solution from the polymictic lake Laguna Potrok Aike (51°57′S, 70°23′W) in Patagonia, Argentina. The ikaite crystals were recovered from the gels and the transformation reactions were monitored by in situ Raman spectroscopy at two different temperatures. The first spectra collected showed the characteristic features of ikaite. In successive spectra new bands at 1072, 1081 and 1086 cm−1 and changes in the intensity of bands corresponding to the OH modes were observed. These changes in the Raman spectra were interpreted as corresponding to intermediate stages of the transformation of ikaite into calcite and/or vaterite. After a few hours, the characteristics of the Raman spectrum were consistent with those of calcite. While ikaite directly transforms into calcite at 10 °C in contact with air, at 20 °C this transformation involves the formation of intermediate, metastable vaterite. During the whole process the external shape of ikaite crystals was preserved. Therefore, this transformation showed the typical characteristics of a pseudomorphic mineral replacement, involving the generation of a large amount of porosity to account for the large difference in molar volumes between ikaite and calcite. A mechanism involving the coupled dissolution of ikaite and crystallization of calcite/vaterite is proposed for this replacement.
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    Mineralogía II de Grado en Geología. Prácticas. 1. Introducción al microscopio de luz reflejada I: Propiedades ópticas de minerales de mena
    (Reduca. Geología, 2011) Sánchez Pastor, Nuria; Luque Del Villar, Francisco Javier; Piña García, Rubén
    Esta práctica está dirigida a estudiantes de Mineralogía de Grado en Geología que ya poseen conocimientos básicos sobre microscopía de luz transmitida. La meta de esta práctica es observar y reconocer las diferentes propiedades ópticas de los minerales opacos. Para ello, se proponen una serie de probetas pulidas ordenadas en distintos grupos que presentan minerales con propiedades muy diferentes. Además, mediante la identificación de sus propiedades, estos minerales podrán ser clasificados con ayuda de las tablas de identificación de minerales opacos (Tablas de Schouten).
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    Mineralogía II de Grado en Geología. Prácticas. 11. Cálculo de fórmulas cristaloquímicas
    (REDUCA (Geología), 2011) Sánchez Pastor, Nuria; Luque Del Villar, Francisco Javier; García Moreno, Ana María
    Exceptuando los elementos nativos, los minerales están compuestos por dos o más elementos. Las fórmulas minerales son recalculadas a partir de los resultados de análisis químicos cuantitativos e indican las proporciones atómicas de los elementos constituyentes. La gran mayoría de los minerales muestran grandes variaciones en composición dentro de las posiciones atómicas estructurales, p.ej. la esfalerita, ZnS, presenta un amplio intervalo en su contenido en Fe que sustituye al Zn.
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    Electrochemical reactions driving Mn-enrichment in Fe-Mn supergene ores: A mineralogical perspective.
    (Chemical geology, 2023) Pinto, André Jorge; Sánchez Pastor, Nuria; Santos Jorge, Raul
    Iron and manganese oxides embody a geochemical system of great environmental, biological, and economical relevance. Chemical equilibria and the stability of Fesingle bondMn phases under surface or near-surface conditions can influence the fate of contaminants in the environment, impact biological metabolic processes, or Fe and Mn phase distribution in weathered ores. In the present work, we focus on the textural, mineralogical, and chemical study of Fesingle bondMn ores from the weathered zone of a vein-hosted deposit outcropping in the Iberian Pyrite Belt, SW Portugal, by means of micro-Raman spectroscopy coupled with electron microprobe microanalysis. The aims of our investigation are i) identifying the several Fe and Mn phases occurring in differently enriched ores samples, ii) relating their chemical composition with possible mineralization mechanisms, and iii) defining the mineral paragenetic pathway related to the observed textural features. Our approach enabled both the identification of the coexisting Fe and Mn phases, and unravelling paragenetic pathways leading to supergene enrichment mineralizations. Collected evidence demonstrates that changes in Eh/pH can lead to goethite dissolution under reductive conditions, promoting the release of Fe2+ into solution, whose electrochemical interaction with Mn4+ results in the formation of several types of Mn oxides, and secondary goethite. Our data shows a clear relationship between the type of Mn oxide crystallized and the ratio of aqueous Mn3+/Mn4+, alongside other prevalent cations, incorporated into tunnel or interlayer structural sites, which may be also desorbed/solubilized from primary goethite.
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    Mineralogía II de Grado en Geología. Prácticas. 5. Descripción de visu de minerales: Elementos nativos y sulfuros
    (Reduca. Geología, 2011) Sánchez Pastor, Nuria; Luque Del Villar, Francisco Javier; Piña García, Rubén
    Solamente unos veinte elementos se encuentran en estado nativo en la naturaleza. Por el contrario, la clase de los sulfuros incluye unos 600 minerales en los que uno o más metales se combinan con azufre, y en menor medida con selenio, teluro o algún semimetal (As, Sb, Bi) que puede actuar tanto como anión como catión (p.ej., sulfoarseniuros o sulfosales, respectivamente). Los elementos nativos pueden dividirse en metales, semimetales y no metales. En esta práctica se aprenderá a identificar los metales nativos más comunes en la naturaleza (oro, plata, cobre, hierro) así como dos de los no metales más importantes (azufre y grafito). La mayoría de los metales nativos poseen un elevado peso específico y son maleables. Así, la principal característica diagnóstica para reconocer y diferenciar unos de otros es el color. En el caso de los sulfuros, la mayor parte son opacos y tienen colores y rayas características. Después de la descripción de las propiedades se han incluido fotos de algunos de los minerales de la colección de prácticas. Además, al final del guión, se adjunta una tabla de tipo examen que el alumno podrá rellenar y después comparar con las propiedades que se detallan en el guión. Es importante destacar el apartado de “propiedades diagnósticas” en la tabla, ya que este será el que más ayudará al alumno a reconocer y diferenciar unos minerales de otros.
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    Biominerales del cuerpo humano: propuesta interdisciplinar para la Biología y Geología de Bachillerato
    (Revista de la Sociedad Geológica de España, 2019) Fesharaki, Omid; Taboada Trujols, Irene; Sánchez Pastor, Nuria
    Pocos aspectos de las Ciencias de la Tierra y la vida, impartidos en Bachillerato, muestran las interrelaciones entre la Geología y la Biología. Además, los estudiantes españoles valoran, en general, mejor la Biología que la Geología, por la concurrencia de diversos factores como el desconocimiento de la Geología por su menor carga lectiva, los temarios excesivamente teóricos de esta, la escasa relación entre ambas ciencias o el mejor conocimiento que tienen de las salidas laborales de la Biología. En este trabajo revisamos el currículo estatal de Bachillerato para encontrar los bloques en los que es posible introducir una visión interdisciplinar relacionada con la Cristalografía y la Mineralogía, cuya enseñanza actual es poco integrada y motivadora como muestran diversos estudios. Proponemos diversos contenidos que se podrían abordar en las programaciones de aula relacionando los biominerales del cuerpo humano (huesos, dientes, etc.) y sus características mineralógicas y cristalográficas con su función anatómica y fisiológica. Los objetivos son, por una parte, utilizar la buena valoración de cuestiones sobre anatomía para introducir conceptos de Mineralogía menos conocidos y, por otra, motivar al alumnado por su estudio y valoración mostrando la importancia de estos en investigaciones y salidas laborales emergentes como la Geología Médica.
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    A multi-technique approach to characterize the composition and color of the fossil remains of the “Húmera Paleontological Site” from Spain
    (Episodes, 2024) Sánchez Pastor, Nuria; Fesharaki Tabatabaei, Omid; Hernando Alonso, Ana Isabel
    This paper combines a variety of physicochemical non-destructive techniques to obtain a knowledge of the chemical and mineralogical composition of the scarce fossil bones from the Húmera paleontological site (Madrid, Spain). The main classification of the samples has distinguished six colors: red, gray, blue, white, light yellow and green. μ-XRD and Raman spectroscopy have been correlated to study the structure and to distinguish between fluorapatite, chlorapatite, bioapatite and carbonated bones. The bones have further been classified in three main types. Type I includes gray, green, white, and blue samples, classified as fluorapatite and chlorapatite containing organic matter and adsorbed water. Type II, includes the red sample classified as bioapatite, showing broad Raman bands and μ-XRD peaks due to the lattice disorder created by the B-type substitutions emerging from a high matter content. Type III sample (yellow) shows a complete replacement of apatite by calcite which induce the high porosity of the sample. Diagenetic changes add further complexity to the structure of fossil bones, not only by new ionic substitutions but also in terms of biogenic or authigenic phases that form in the fossilizing bone. The multi-technique approach from a broad interdisciplinary perspective enables a better understanding of bone fossilization.
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    Relaciones entre morfología y composición en los cristales de la solución sólida (Ba,Sr) SO4
    (Macla, 2004) Sánchez Pastor, Nuria; Pina Martínez, Carlos Manuel; Fernández Díaz, María Lourdes