Person:
Raposo González, Rafaela

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First Name
Rafaela
Last Name
Raposo González
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Farmacia
Department
Fisiología
Area
Fisiología
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Publication
    Impacto de la implementación del aprendizaje basado en problemas en combinación con las prácticas de laboratorio clínico y virtual de Fisiopatología para el desarrollo de competencias profesionales
    (2020-07-01) López-Oliva Muñoz, María Elvira; García Sacristán, Albino; Rivera de los Arcos, Luis; Prieto Ocejo, Dolores; Benedito Castellote, Sara; Hernández Rodríguez, Medardo Vicente; Recio Visedo, María Paz; Climent Flórez, Belén; Agis Torres, Ángel; Raposo González, Rafaela; Contreras Jimenez, Cristina; Sánchez Pina, Ana Alejandra; Hernándes Martín, Marina; Rodríguez Prado, Claudia; Muñoz Picos, Mercedes; Perales Calvo, Manuel; Puente Maya, Francisco Jesús; Bragado Aguado, María del Carmen
  • Publication
    UCMspace-comunica)))), un espacio web como herramienta de aprendizaje de carácter multidisciplinar para la mejora de la comunicación científica
    (2017-10-03) Ortega Hernández-Agero, Teresa; Torres Muñoz, Margarita; Benedí González, Juana; Raposo González, Rafaela; De las Heras Polo, Beatriz; Palomino Ruiz-Poveda, Olga; Martín Gómez, María Soledad; Pintado Valverde, Ana; Sánchez de Rojas Fernández-Cabrera, Ramón; Castilla Rodriguez, Carlos María; Garcimartín Alvarez, Alba
    Diseño, ejecución y evaluación de un espacio web (UCMspace-comunica)))), que pueda ser utilizado como herramienta de aprendizaje eficaz, de carácter multidisciplinar, para la correcta comunicación de los contenidos específicos adquiridos por los alumnos en las diferentes materias que integran los grados universitarios, incluyendo el Trabajo Fin de Grado. Esta herramienta puede ser útil para optimizar la labor tutorial del profesor y el desarrollo profesional de los futuros farmacéuticos.
  • Publication
    Implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la enseñanza práctica de la fisiología del sistema digestivo
    (2019-06-22) López-Oliva Muñoz, María Elvira; Sánchez Pina, Ana Alejandra; Hernández Rodríguez, Medardo Vicente; Prieto Ocejo, Dolores; García Sacristán, Albino; Contreras Jiménez, Cristina; Martínez Gómez, Ana Cristina; Agis Torres, Angel; Climent Florez, Belén; Rivera de los Arcos, Luis; Recio Visedo, María Paz; Benedito Castellote, Sara; Muñoz Picos, Mercedes; Raposo González, Rafaela
  • Publication
    Autoevaluación, Coevaluación y el uso de las TIC como enfoque innovador en las prácticas de Fisiopatología y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje del alumno
    (2023-07-31) Leite Fernandes, Vitor Samuel; Agis Torres, Ángel; Benedito Castellote, Sara; Climent Flórez, Belén; Contreras Jiménez, Cristina; García Sacristán, Albino; Gómez del Val, Alfonso; Hernández Rodríguez, Medardo Vicente; Hernández Martín, Marina; López-Oliva Muñoz, María Elvira; Merino Martín, José Joaquín; Montenegro Álvarez De Tejera, María Pilar; Muñoz Picos, Mercedes; Navarro Dorado, Jorge; Pascual Gómez, Natalia Fernanda; Perales Calvo, Manuel; Prieto Ocejo, Dolores; Puente Maya, Francisco Jesus; Raposo González, Rafaela; Recio Visedo, María Paz; Rivera De Los Arcos, Luis; Sánchez Pina, Ana Alejandra
    En las últimas décadas, la educación universitaria ha evolucionado hacia un enfoque constructivista en consonancia con las recomendaciones del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). En este paradigma, los estudiantes asumen un papel activo en el proceso de enseñanza-aprendizaje, mientras los profesores actúan como facilitadores. Las metodologías constructivistas fomentan el desarrollo tanto individual como grupal de competencias específicas y genéricas, al tiempo que permiten la inclusión de agentes de evaluación formativa para estimular la crítica y la autocrítica del alumno en su desempeño. En este contexto, surge la necesidad de aplicar el constructivismo a la evaluación, involucrando al estudiante en su propio proceso de evaluación. La autoevaluación y la coevaluación emergen como alternativas concretas para lograrlo. La autoevaluación implica que el estudiante analice y valore de manera sistemática su trabajo durante el proceso de aprendizaje para mejorar resultados y fomentar la autocrítica. Por otro lado, la coevaluación es una evaluación entre compañeros que permite valorar la implicación y actitud de los miembros del grupo, estimulando el aprendizaje colectivo. Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) juegan un papel importante en la educación y en la evaluación de los alumnos, diferenciándose de las prácticas tradicionales. La implementación de TIC no solo desarrolla habilidades en el proceso enseñanza-aprendizaje, sino también favorece la autoevaluación y la coevaluación. Con base en este enfoque, se presenta un proyecto de innovación docente en la asignatura de Fisiopatología para estudiantes de Farmacia. Los alumnos crearán videos sobre temas específicos de la práctica y se evaluarán a sí mismos y a sus compañeros utilizando la herramienta App Plickers. Sin embargo, aún no existe una metodología claramente definida para la implementación de estrategias constructivistas y uso de TIC en Fisiopatología, destacando la importancia y relevancia de este proyecto.
  • Publication
    Montaje de la técnica de amplificación del Acido Desoxirribonucleico mediante la reacción en cadena de la Polimerasa (PCR). Su aplicación en el estudio molecular de la B-Talasemia
    (Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones, 2006) Raposo González, Rafaela; Villegas Martínez, Ana
    Las talasemias constituyen un grupo heterogéneo de enfermedades hereditarias, en las que existe déficit en la síntesis de una o más cadenas de globina. Recientemente, una modificación de la técnica de la reacción en cadena de la Polimerasa (PCR), denominada ARMS o PCR con oligonucleótidos mutados permite el estudio directo de una mutación causante de b-Talasemia. El objetivo de este trabajo ha sido la puesta a punto de este método ARMS para determinar en un corto espacio de tiempo, la mutación que las origina; el estudio ha sido realizado en pacientes de la región Centro de España. Un mejor conocimiento de la lesión molecular facilita la prevención y el consejo gnético de estos pacientes.
  • Publication
    Implementación de un sistema b-learning en la enseñanza práctica de Fisiopatología
    (2016-11) Hernández Rodríguez, Medardo Vicente; Sánchez Pina, Ana Alejandra; Agis-Torres, Ángel; Recio Visedo, María Paz; Benedito Castellote, Sara; Raposo González, Rafaela; Muñoz-Picos, Mercedes; López-Oliva, Elvira; Garcia-Sacristan, Albino; Prieto Ocejo, Dolores; Rivera de los Arcos, Luis; Martínez Gómez, Ana Cristina; Climent Florez, Belén
  • Publication
    Self-assembling, supramolecular chemistry and pharmacology of amphotericin B: Poly-aggregates, oligomers and monomers
    (Elsevier, 2021-12-20) Raquel Fernández-García; Juan C. Muñoz-García; Matthew Wallace; Laszlo Fabian; Anne Marie Healy; Yaroslav Z. Khimyak; Bolas Fernández, Francisco; González Burgos, Elena María; Gómez-Serranillos Cuadrado, María Pilar; Raposo González, Rafaela; Ballesteros Papantonakis, María De La Paloma; Serrano López, Dolores Remedios
    Antifungal drugs such as amphotericin B (AmB) interact with lipids and phospholipids located on fungal cell membranes to disrupt them and create pores, leading to cell apoptosis and therefore efficacy. At the same time, the interaction can also take place with cell components from mammalian cells, leading to toxicity. AmB was selected as a model antifungal drug due to the complexity of its supramolecular chemical structure which can self-assemble in three different aggregation states in aqueous media: monomer, oligomer (also known as dimer) and poly-aggregate. The interplay between AmB self-assembly and its efficacy or toxicity against fungal or mammalian cells is not yet fully understood. To the best of our knowledge, this is the first report that investigates the role of excipients in the supramolecular chemistry of AmB and the impact on its biological activity and toxicity. The monomeric state was obtained by complexation with cyclodextrins resulting in the most toxic state, which was attributed to the greater production of highly reactive oxygen species upon disruption of mammalian cell membranes, a less specific mechanism of action compared to the binding to the ergosterol located in fungal cell membranes. The interaction between AmB and sodium deoxycholate resulted in the oligomeric and polyaggregated forms which bound more selectively to the ergosterol of fungal cell membranes. NMR combined with XRD studies elucidated the interaction between drug and excipient to achieve the AmB aggregation states, and ultimately, their diffusivity across membranes. A linear correlation between particle size and the efficacy/toxicity ratio was established allowing to modulate the biological effect of the drug and hence, to improve pharmacological regimens. However, particle size is not the only factor modulating the biological response but also the equilibrium of each state which dictates the fraction of free monomeric form available. Tuning the aggregation state of AmB formulations is a promising strategy to trigger a more selective response against fungal cells and to reduce the toxicity in mammalian cells.
  • Publication
    Adaptación a un entorno semipresencial de una nueva herramienta mixta del aprendizaje basado en problemas en combinación con las prácticas de laboratorio clínico a la nueva asignatura Bases Anatómicas y Fisiología del Cuerpo Humano
    (2021-06) Muñoz Picos, Mercedes; Agis Torres, Ángel; Benedito Castellote, Sara; Bragado Aguado, María del Carmen; Climent Flórez, Belén; Contreras Jiménez, Cristina; García Sacristán, Albino; Gómez Del Val, Alfonso; Gutiérrez Cruz, Alejandro; Hernández Rodríguez, Medardo Vicente; Leite Fernandes, Vitor Samuel; López-Oliva Muñoz, María Elvira; Montenegro Álvarez De Tejera, María Pilar; Navarro Dorado, Jorge; Perales Calvo, Manuel; Puente Maya, Francisco Jesús; Raposo González, Rafaela; Recio Visedo, María Paz; Rivera de los Arcos, Luis; Rodríguez Prados, Claudia; Sánchez Pina, Ana Alejandra
  • Publication
    Can Amphotericin B and Itraconazole be co-delivered orally? Tailoring Oral Fixed-Dose Combination Coated Granules for Systemic Mycoses
    (Elsevier, 2023-02) Fernández García, Raquel; Walsh, David; O'Connell, Peter; Slowing Barillas, Karla Verónica; Raposo González, Rafaela; Ballesteros Papantonakis, María De La Paloma; JImenez-Cebrian, Aurora; Chamorro Sancho, Manuel J.; Bolás Fernández, Francisco; Healy, Anne Marie; Serrano López, Dolores Remedios
    The incidence and prevalence of invasive fungal infections have increased significantly over the last few years, leading to a global health problem due to the lack of effective treatments. Amphotericin B (AmB) and itraconazole (ITR) are two antifungal drugs with different mechanisms of action. In this work, AmB and ITR have been formulated within granules to elicit an enhanced pharmacological effect, while enhancing the oral bioavailability of AmB. A Quality by Design (QbD) approach was utilised to prepare fixed-dose combination (FDC) granules consisting of a core containing AmB with functional excipients, such as inulin, microcrystalline cellulose (MCC), chitosan, sodium deoxycholate (NaDC) and Soluplus® and polyvinyl pyrrolidone (PVP), coated with a polymeric layer containing ITR with Soluplus® or a combination of Poloxamer 188 and hydroxypropyl methyl cellulose-acetyl succinate (HPMCAS). A Taguchi designs of experiments (DoE) with 7 factors and 2 levels was carried out to understand the key factors impacting on the physicochemical properties of the formulation followed by a Box-Behnken design with 3 factors in 3 levels chosen to optimise the formulation parameters. The core of the FDC granules was obtained by wet granulation and later coated using a fluidized bed. In vitro antifungal efficacy was demonstrated by measuring the inhibition halo against different species of Candida spp., including C. albicans (24.19-30.48 mm), C. parapsilosis (26.38-27.84 mm) and C. krusei (11.48-17.92 mm. AmB release was prolonged from 3 to 24 hours when the AmB granules were coated. In vivo in CD-1 male mice studies showed that these granules were more selective towards liver, spleen and lung compared to kidney (up to 5-fold more selective in liver, with an accumulation of 8.07 µg AmB/g liver after twice-daily 5 days administration of F2), resulting in an excellent oral administration option in the treatment of invasive mycosis. Nevertheless, some biochemical alterations were found, including a decrease in blood urea nitrogen (~17 g/dl) and alanine aminotransferase (<30 U/l) and an increase in the levels of bilirubin (~0.2 mg/dl) and alkaline phosphatase (<80 U/l), which could be indicative of a liver failure. Once-daily regimen for 10 days can be a promising therapy.