Person:
Cabrera González, Justo Enrique

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First Name
Justo Enrique
Last Name
Cabrera González
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Químicas
Department
Química Orgánica
Area
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    A 3D Peptide/[60]Fullerene hybrid for multivalent recognition
    (Angewandte Chemie International Edition, 2022) Gallego, Iván; Ramos‐Soriano, Javier; Méndez‐Ardoy, Alejandro; Cabrera González, Justo Enrique; Lostalé‐Seijo, Irene; Illescas Martínez, Beatriz María; Martín León, Nazario; Reina, Jose; Montenegro, Javier
    Fully substituted peptide/[60]fullerene hexakis‐adducts offer an excellent opportunity for multivalent protein recognition. In contrast to monofunctionalized fullerene hybrids, peptide/[60]fullerene hexakis‐adducts display multiple copies of a peptide in close spatial proximity and in the three dimensions of space. High affinity peptide binders for almost any target can be currently identified by in vitro evolution techniques, often providing synthetically simpler alternatives to natural ligands. However, despite the potential of peptide/[60]fullerene hexakis‐adducts, these promising conjugates have not been reported to date. Here we present a synthetic strategy for the construction of 3D multivalent hybrids that are able to bind with high affinity the E‐selectin. The here synthesized fully substituted peptide/[60]fullerene hybrids and their multivalent recognition of natural receptors constitute a proof of principle for their future application as functional biocompatible materials.
  • Item
    C60-based Multivalent Glycoporphyrins Inhibit SARS-CoV-2 Specific Interaction with the DC-SIGN Transmembrane Receptor
    (Small, 2023) Patino Alonso, Jennifer; Cabrera González, Justo Enrique; Merino Gracia, Javier; Nieta Ortiz, Gema; Katati, Jouma; Bezerra Da Cruz, Carlos; Mateos Gil, Pablo; Canales Mayordomo, María Ángeles; López Montero, Iván; Illescas Martínez, Beatriz María; Delgado Vázquez, Rafael; Martín León, Nazario
    Since WHO has declared the COVID-19 outbreak a global pandemic, nearly seven million deaths have been reported. This efficient spread of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) is facilitated by the ability of the spike glycoprotein to bind multiple cell membrane receptors. Although ACE2 is identified as the main receptor for SARS-CoV-2, other receptors could play a role in viral entry. Among others, C-type lectins such as DC-SIGN are identified as efficient trans-receptor for SARS-CoV-2 infection, so the use of glycomimetics to inhibit the infection through the DC-SIGN blockade is an encouraging approach. In this regard, multivalent nanostructures based on glycosylated [60]fullerenes linked to a central porphyrin scaffold have been designed and tested against DC-SIGN-mediated SARS-CoV-2 infection. First results show an outstanding inhibition of the trans-infection up to 90%. In addition, a deeper understanding of nanostructure-receptor binding is achieved through microscopy techniques, high-resolution NMR experiments, Quartz Crystal Microbalance experiments, and molecular dynamic simulations.
  • Item
    Project number: 134
    Nueva metodología de aprendizaje basado en investigación en el Laboratorio de Química Orgánica II (Grado en Química, Doble Grado en Química y Bioquímica)
    (2022) Illescas Martínez, Beatriz María; Martínez Ruiz, María Paloma; Rodríguez Yunta, María Josefa; Gómez Aspe, Rafael; Lora Maroto, Beatriz; Martínez Del Campo, Teresa; Descalzo López, Ana Belén; Santos Barahona, José Manuel; Cembellín Santos, Sara; Cabrera González, Justo Enrique; Patino Alonso, Jennifer; Serrano Buitrago, Sergio; Villalonga Chico, Anabel; Mayol Hornero, Beatriz; Hernández-Cornejo Pérez, Javier
    Este proyecto tiene como objetivo llevar a cabo un cambio conceptual del Laboratorio de Química Orgánica II, introduciendo métodos del aprendizaje mediante indagación guiada (“inquiry-guided learning”). Se ha desarrollado un aprendizaje centrado en el estudiante, que requiere que los alumnos realicen sus propias hipótesis, planifiquen su experimento, reflexionen y tomen decisiones durante el desarrollo de cada sesión. Se han utilizado como estrategias principales: 1) Diseño de una práctica piloto basada en los conceptos del aprendizaje mediante indagación guiada. Dicha práctica es diferente para cada alumno, lo que ha supuesto contar con una reserva de 12-15 prácticas diferentes previamente ensayadas. 2) Diseño y elaboración del material de laboratorio necesario para transformar las prácticas ya existentes en formato expositivo en experimentos basados en indagación, planteando preguntas que los alumnos deben responder a lo largo del experimento, sin proporcionarles previamente los resultados esperados, sino promoviendo un aprendizaje activo que integra los nuevos conceptos inferidos a partir de un verdadero proceso de experimentación e investigación. 3) Promover la discusión científica de los resultados introduciendo al final de la sesión una puesta en común con un alto componente de evaluación entre iguales (“peer-assessment”). 4) Con el fin de tutorizar el papel del profesor en este modelo de aprendizaje, se ha desarrollado una guía de ayuda al profesor. 5) Por último, se han realizado encuestas de evaluación para recibir la retroalimentación necesaria de los profesores y alumnos que se han enfrentado a esta nueva metodología en nuestro Departamento.
  • Item
    Project number: 307
    La “indagación guiada” en el Laboratorio de Química Orgánica II (Grado en Química, Doble Grado en Química y Bioquímica)
    (2023) Illescas Martínez, Beatriz María; Martínez Ruiz, María Paloma; Rodríguez Yunta, María Josefa; Gómez Aspe, Rafael; Lora Maroto, Beatriz; Luna Costales, Amparo; Descalzo López, Ana Belén; Vázquez Rodríguez, Henar; Santos Barahona, José Manuel; Cembellín Santos, Sara; Cabrera González, Justo Enrique; Patino Alonso, Jennifer; Serrano Buitrago, Sergio; Foronda Sainz, Román; Nieto Ortiz, Gema Isabel; García Matesanz, Diego; López Zazo, Ruth; García Escobar, Mª Eugenia; Calderón Saturio, Delia
    El objetivo del proyecto es introducir la indagación guiada en el Laboratorio de Química Orgánica II. Supone la modificación de las prácticas, elaboración del material docente y creación de una sesión de búsqueda bibliográfica online.