Person:
Romero Martínez, Ana María

Loading...
Profile Picture
First Name
Ana María
Last Name
Romero Martínez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Económicas y Empresariales
Department
Organización de Empresas
Area
Organización de Empresas
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Publication
    Iniciativas para el impulso de la participación de los estudiantes en los procesos de garantía y evaluación de la calidad de los títulos de la Facultad de Comercio y Turismo
    (2021-02-02) Rodríguez Paredes, María Mercedes; Atassi Atienza, Carlos Karim; Ramos Álvarez, Santiago; Blasco López, María Francisca; Cruz González, Jorge; García Gómez, María Concepción; Gómez Aparicio, Antonia Pilar; López Saez, Pedro; Romero Martínez, Ana María; Rosado Cubero, Ana Isabel; Salinero Ganzo, Lourdes; Santander Del Amo, Fernando
    La Facultad de Comercio y Turismo plantea la propuesta de un conjunto de iniciativas encaminadas a incrementar la participación de los estudiantes y, que las respuestas reflejen un uso responsable del mecanismo, así como un conocimiento del sistema.
  • Publication
    La Universidad en tu bolsillo: desarrollo de la aplicación móvil (app) para la UCM
    (2015) García Gómez, Mª Concepción; Romero Martínez, Ana María; Blasco Bocigás, Pablo; Martínez-Falero, Alberto
  • Publication
    El efecto de la diversidad de género y el nivel educativo en la innovación
    (Fundacao Getulio Vargas, Escola de Administracao de Empresas de Sao Paulo, 2017) Romero Martínez, Ana María; Montoro Sánchez, María Ángeles; Garavito Hernández, Youseline
    El objetivo de este trabajo es analizar el impacto de la diversidad de género y el nivel educativo de los empleados de I+D en la innovación. Para ello, empleamos como fuente de información la encuesta de innovación tecnológica en España, que pertenece al plan general de estadísticas de la Unión Europea (Eurostat). Con una muestra de 7.962 empresas, en su mayoría pequeñas, los resultados revelan que la diversidad de género y el nivel educativo de los empleados de I+D influyen positivamente de forma individual en la innovación de producto, aunque no se encuentra un impacto significativo del efecto conjunto.
  • Publication
    International Inbound Open Innovation and International Performance
    (Wiley-Blackwell, 2017) Romero Martínez, Ana María; García Muiña, Fernando E.; Ghauri, Pervez N.
    This work analyzes the relationship between international inbound open innovation and international performance, including the complementary role played by firms’ intellectual capital. Based on a survey of 8,973 Spanish manufacturing firms, the findings confirm that externalization by means of international inbound open innovation, both strategically and financially, favours international performance measured in terms of international patents. Regarding the moderating effect of intellectual capital, the results show that both human and technological capital boost the impact of international inbound open innovation on international performance. Organizational capital also increases the benefits of financial inbound open innovation; however, it impacts negatively in the case of strategic inbound open innovation. The additional benefits of externalization may add extra value to international performance.
  • Publication
    La Internacionalización y Docencia en Inglés de la Facultad de Comercio y Turismo
    (2018-06-01) Romero Martínez, Ana María; Rosado Cubero, Ana Isabel; Houghton Torralba, Miguel; Gómez Martín, Gemma; Goñi Domínguez, Miguel Ángel
  • Publication
    Digitalization level, corruptive practices, and location choice in the hotel industry
    (2021-11) Romero Martínez, Ana María; García Muiña, Fernando E.
    Based on institutional and agency theories, this paper examines the role of host corruptive practices on country choice for the hotel industry, as well as the power of digitalization as an anti-corruption tool. Digitalization level can boost transparency and can help monitor corruptive practices and other unethical behaviours. Relying on data from the Spanish hotel industry, the results confirm that the existence of corruptive or weak institutions has a significant impact on country choice, while a high digitalization level reduces the possibility of corruptive practices. We contribute by analysing the precise effect of host corruptive practices on country choice and the powerful effect of digitalization level as an anti-corruption instrument. This study is particularly interesting for the hotel industry, as a service sector, where multinationals need to carry out most of activities in the host country and maintain close interactions with foreign agents.
  • Publication
    The successful takeover of La Sexta by Antena 3: pre- and post-merger factors
    (Emerald, 2017) Romero Martínez, Ana María; García Gómez, Concepción
    Purpose – The purpose of this paper is to investigate the merger arranged in the audiovisual sector between Antena 3 and La Sexta, and specifically the pre- and post-merger factors. This study adopts a comprehensive approach for the analysis of the reasons behind this strategic decision and the role that structural and human integration and the decision on the right momentum and integration speed played in the merger success. Design/methodology/approach – A single case study research method is used. This qualitative methodology provides richer data to understand complex transactions such as mergers and acquisitions (M&As). According to the data triangulation technique, two research methods were used, in-depth interviews and archival secondary data, including confidential reports and archival trade press. Findings – The merger involving Antena 3’s takeover of La Sexta in October 2012 has been seen as one of the most successful operations ever undertaken in Spain’s audiovisual industry. The main motivation was to increase the organisation’s size to make it more competitive in the market, thus reducing costs, generating synergies and improving performance. Structural and human integration has provided the backbone for this success, all at a time marked by the global financial crisis and its knock-on effect on the downturn in the advertising market. Another of the key factors of success was that the changes in the organisational systems and processes were designed and partially implemented before the incorporation of La Sexta. Practical implications – This work has highlighted the need for proper planning and a suitable choice of timing in M&A operations. Management should pay special attention to the integration of human and productive resources to generate synergies on the road to success. Originality/value – This paper’s main contribution is to highlight an example of a successful M&A in the audiovisual sector in Spain by adopting a holistic perspective. While there are scarce studies in this industry, previous research on this topic is mostly quantitative and, moreover, the rate of success in M&A is quite low.
  • Publication
    Cambios en la iniciativa emprendedora de las empresas privatizadas en España
    (Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones, 2007) Romero Martínez, Ana María
    El trabajo analiza los cambios en la iniciativa emprendedora que se producen en las empresas públicas tras su privatización, entendiendo ésta en su doble faceta de venta de la empresa y desregulación. En concreto, analizamos el proceso de innovación de producto, de proceso y organizativa, el desarrollo de nuevos negocios y los procesos de renovación estratégica que, en definitiva, determinan la capacidad emprendedora de la empresa. Una muestra de empresas españolas privatizadas entre 1985 y 2001 muestra que tras la privatización, las empresas son más emprendedoras. Además, estos incrementos en la actividad emprendedora son más significativos cuando el traspaso de propiedad al sector privado va acompañado de un alto grado de competencia en el sector. Una vez que las empresas se privatizan, éstas invierten más en innovación de producto, de proceso y organizativa. Además, crean nuevos negocios a nivel nacional, refuerzan su actividad internacional y se embarcan en procesos de renovación estratégica, abandonando los negocios que no son rentables y modificando las estrategias competitivas para ser más eficientes.
  • Publication
    Evaluación y mejora en la implantación de métodos de enseñanza híbridos basados en la nube. Los Modelos de Simulación
    (2021-06-27) Blasco López, María Francisca; Cisneros Martínez, José David; Romero Martínez, Ana María; Salinero Gazo, Lourdes; Recuero Virto, Nuria; Rodríguez Cánovas, María Belén; Gómez Aparicio, Antonia Pilar; Pita da Veiga, Juan; Amenedo Costa, Mónica María; Gutiérrez Salinero, María Ángeles; Rosado Cubero, Ana Isabel; Souto Pérez, Jaime Eduardo; Cano Polo, María José; Martínez Parra, Beatriz; Andrade Ruiz, Graciela Elisabeth; Carrasco González, Ramón Alberto; Cruz González, Jorge; Millán Aguilar, Adolfo
    El proyecto pretendía, por tanto, realizar una evaluación integral de los métodos de innovación docente híbridos, sobre la nube y basados en la filosofía learning by doing que se están empleando, en distintos estudios oficiales a distintos niveles. En la Facultad de Comercio y Turismo, concretamente, a través de los modelos de simulación. Esta evaluación integral se integró en un modelo de establecimiento de objetivos, denominado CEME (Conocimiento, Evaluación, Medidas de Mejora y Extensión de la metodología a otros estudios de la Facultad.
  • Publication
    Mejoras de las prácticas docentes a partir de la experiencia de los alumnos
    (2015) Romero Martínez, Ana María; Salinero Ganzo, Lourdes; Amores Salvado, Javier; Carrasco Pradas, Maria Desamparados; Estavillo Dorado, Julio Antonio; Moran Guerra, Álvaro