Person:
Zaragoza García, Ignacio

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First Name
Ignacio
Last Name
Zaragoza García
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Enfermería, Fisioterapia y Podología
Department
Enfermería
Area
Enfermería
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Item
    SIMULAZERO: taller de simulación para actualizar conocimientos y habilidades en la prevención de la neumonía asociada a ventilación mecánica y bacteriemia relacionada con catéter (Proyectos Zero)
    (Enfermería Intensiva, 2022) Raurell Torredà, M.; Zaragoza García, Ignacio; Aliberch Raurell, A.M.; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Torralba Melero, M.; Arrogante Maroto, Óscar; Rojo Rojo, A.; Gómez Ibáñez, R.; Lamoglia Puig, M.; Farrés Tarafa, M.
    La evidencia demuestra que la formación de las enfermeras de cuidados críticos en la prevención de la neumonía asociada a ventilación mecánica (NVM) y la bacteriemia relacionada con catéter (BRC) disminuye la estancia y la mortalidad en la UCI. El Consejo Asesor de los Proyectos de Seguridad «Tolerancia Zero», del Ministerio de Sanidad, propone promover dicha formación, y la metodología docente de la simulación emerge como óptima para entrenar las habilidades y los conocimientos necesarios. El aprendizaje basado en la simulación es una metodología docente centrada en el estudiante que promueve un feedback inmediato y participativo entre profesores y participantes, conocido como debriefing. El objetivo es desarrollar habilidades técnicas (necesarias para llevar a cabo un procedimiento concreto) o habilidades no técnicas (comunicación, liderazgo, trabajo en equipo, consciencia situacional, toma de decisiones, uso de los recursos, práctica segura y disminución de eventos adversos). El curso SIMULAZERO se basa en una prueba de Evaluación Clínica Objetiva Estructurada (ECOE) integrada por dos escenarios de baja fidelidad para la formación en la técnica de aspiración de secreciones y la inserción de un catéter, respectivamente, y un escenario de alta fidelidad para el desarrollo de habilidades no técnicas. Se describe cómo preparar cada escenario (caso clínico, guion para los actores y material necesario) para que se pueda implementar la formación en la propia unidad de cuidados intensivos, así como el instrumento NEUMOBACT, la parrilla de evaluación en la que basarse para desarrollar el debriefing.
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    SIRVE-T-SALUD. Proyecto de intervención educativa sobre autocuidados y hábitos saludables en colectivos vulnerables de los Centros de Atención a las Adicciones (CAD) de los distritos de Tetuán y Arganzuela
    (2023) Angulo Carrére, María Teresa; Álvarez Méndez, Ana María; Martínez Rincón, María Del Carmen; Zaragoza García, Ignacio; González Sanavia, María José; Martín Martín, Óliver; Guerra Llamas, María Isabel; González Ordi, Héctor; Bueno Fermoso, Rebeca; García Fernández, Pablo; Chica Morales, Juan José; Sáiz Blázquez, Diego; Arce Isabel, Elia; Novo Flores, Simón
    El objetivo de este proyecto "Aprendizaje por Servicio" ha sido formar en autocuidados y hábitos saludables a colectivos vulnerables y en riesgo de exclusión social. Se ha trabajado con grupos de “personas sin hogar” (vinculado al centro de atención a las Adicciones del distrito de Arganzuela) y grupos de “jóvenes inmigrantes marroquíes”, muchos de ellos en situación de consumo crónico, que acuden a los Centros de Atención a las Adicciones (CAD) de los distritos de Tetuán y de Arganzuela del Ayuntamiento de Madrid. El proyecto se ha desarrollado dentro de una asignatura optativa de grado, de 3 ECTS, basada en metodología Aprendizaje por Servicio que tiene carácter transversal y es ofertada al alumnado de 3º y 4º curso de todas las titulaciones impartidas por la Facultad: Grado en Enfermería, Grado en Fisioterapia y Grado en Podología.
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    Abdominal Adiposity Increases Lordosis and Doubles the Risk of Low Back Pain
    (Applied Sciences, 2022) Saludes, Rebeca; Acevedo, Paula; Zaragoza García, Ignacio; Gómez Carrión, Álvaro; Martinez Sebastian, Carlos; Nuñez Fernández, Almudena; Seco Armell, Isabel; Sánchez Gómez, Rubén
    Vertebral disorders have significant health and economic impacts, and due to aging and current lifestyle habits, there is a trend toward their increase. Obesity and the alignment of vertebral curvatures can be associated with back pain. Objective: This study aims to analyze whether general and abdominal obesity are associated with cervical, dorsal, and lumbar vertebral pain as well as increased or decreased values of cervical, dorsal, and lumbar vertebral curvatures. Methodology: Body composition, degree of vertebral curvature, and the perception of cervical, dorsal, and lumbar pain were evaluated in a study population of 301 people (>18 years old). Linear and logistic regression analyses were performed to evaluate the influence of several variables of body composition on vertebral angles and cervical, dorsal, and lumbar pain. Results: Lumbar pain was the most prevalent (66.1%), mainly affecting women (70.9%). They were also shown to have greater lumbar angles (p < 0.001). The degrees of lumbar curvature increased, as did the BMI, waist circumference, and waist-to-height ratio. Cervical and dorsal curvatures were increased by all the variables of adiposity and abdominal adiposity. It was found that people with abdominal obesity carried twice the risk of lower back pain than those without abdominal obesity (OR = 2.172, p < 0.05). In addition, an increased lumbar angle was related to an increased risk of low back pain (OR = 1.031, p < 0.05). Cervical pain, on the other hand, was associated with the waist-height index (OR = 0.948, p <0.01). Conclusions: This study shows that increased lumbar curvature and abdominal obesity may be risk factors for lower back pain. In addition, it shows an association between the amount of body and abdominal fat in relation to the degree of curvature of the spine in the sagittal plane. Investigating the effect of obesity on vertebral morphology and musculoskeletal disorders makes it possible to prescribe interventions and therapeutic strategies.
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    Management of post-surgical infection of onychocryptosis with topical application of hyaluronic acid versus antibacterial ointments
    (Heliyon, 2022) Nuñez Fernández, Almudena; Gómez Carrión, Álvaro; Zaragoza García, Ignacio; Martinez Sebastian, Carlos; Sanz Wozniak, Paola; Gómez Lara, Arturo; Saura Sempere, Alvaro; Sánchez Gómez, Rubén
    Introduction The prevention and cure of postoperative infections has been a source of study over the years and is currently being studied. In this bibliographic review, a comparison between the different products used for the prevention and treatment of postsurgical infections has been procured, likewise, being able to determine which would be the best option for the treatment of post-surgical infections. In this bibliographic review we focus on Onychocryptosis because it is an emerging problem today. Many surgeries are performed to fix this condition, which increases the risk of infections. Material databases, including PubMed and Cochrane Library, as well as websites of international organizations, were searched up to January 2021. The search included studies and trials in humans on the use of hyaluronic acid and antibacterial ointments in various conditions or diseases. Results 18 articles were analyzed individually, which included randomized studies of Hyaluronic Acid, various antibiotics and honey, and variables used topically. 3 articles were also selected to explain onychocryptosis and postoperative infections. Conclusion Despite being able to determine which antibiotic would be the best, and whether hyaluronic acid can be used for the prevention and/or cure of post-surgical infections, this review emphasizes that there is still a need for more specific studies on its use of these variables, both in post-surgical infections in general and in post-surgical onychocryptosis infections.
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    Design and content validation of a checklist about infection‐prevention performance of intensive care nurses in simulation‐based scenarios
    (Journal of Clinical Nursing, 2024) Raurell Torredà, Marta; Arrogante Maroto, Óscar; Aliberch Raurell, Anna María; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Torralba Melero, Martín; Rojo Rojo, Andrés; Gomez Ibañez, Rebeca; Lamoglia Puig, Montserrat; Farrés Tarafa, Mariona; Zaragoza García, Ignacio
    Objective: To design, develop and validate a new tool, called NEUMOBACT, to evalu-ate critical care nurses' knowledge and skills in ventilator-associated pneumonia (VAP) and catheter- related bacteraemia (CRB) prevention through simulation scenarios in-volving central venous catheter (CVC), endotracheal suctioning (ETS) and mechani-cally ventilated patient care (PC) stations.Background: Simulation- based training is an excellent way for nurses to learn preven-tion measures in VAP and CRB.Design: Descriptive metric study to develop NEUMOBACT and analyse its content and face validity that followed the COSMIN Study Design checklist for patient- reported outcome measurement instruments.Methods: The first version was developed with the content of training modules in use at the time (NEUMOBACT-1). Delphi rounds were used to assess item relevance with experts in VAP and CRB prevention measures, resulting in NEUMOBACT-2. Experts in simulation methods then assessed feasibility, resulting in NEUMOBACT-3. Finally, a pilot test was conducted among 30 intensive care unit (ICU) nurses to assess the applicability of the evaluation tool in clinical practice.Results: Seven national experts in VAP and CRB prevention and seven national simula-tion experts participated in the analysis to assess the relevance and feasibility of each item, respectively. After two Delphi rounds with infection experts, four Delphi rounds with simulation experts, and pilot testing with 30 ICU nurses, the NEUMOBACT- FINAL tool consisted of 17, 26 and 21 items, respectively, for CVC, ETS and PC.Conclusion: NEUMOBACT-FINAL is useful and valid for assessing ICU nurses' knowl-edge and skills in VAP and CRB prevention, acquired through simulation. Relevance for Clinical Practice: Our validated and clinically tested tool could facilitate the transfer of ICU nurses' knowledge and skills learning in VAP and CRB prevention to critically ill patients, decreasing infection rates and, therefore, improving patient safety.Patient or Public Contribution: Experts participated in the Delphi rounds and nurses in the pilot test.
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    The impact of ABCDE bundle implementation on patient outcomes: A nationwide cohort study
    (Nursing in Critical Care, 2022) Frade Mera, María Jesús; Arias Rivera, Susana; Zaragoza García, Ignacio; Martí, Joan Daniel; Gallart, Elisabet; San José Arribas, Alicia; Velasco Sanz, Tamara Raquel; Blazquez Martínez, Eva; Raurell Torredá, Marta
    Background: The ABCDE bundle is a set of evidence-based practices to systematically reduce the risks of sedation, delirium, and immobility in intensive care patients. Implementing the bundle improves clinical outcome. Aims and Objectives: To investigate the association between patient outcomes and compliance with bundle components ABC (analgosedation algorithms), D (delirium protocol), and E (early mobilization protocol). Design: A Spanish multicentre cohort study of adult patients receiving invasive mechanical ventilation (IMV) for ≥48 h until extubation. Methods: The primary outcome was pain level, cooperation to permit Medical Research Council Scale administration, patient days of delirium, and mobility. The secondary outcome was cumulative drug dosing by IMV days. Tertiary outcomes (ICU days, IMV days, bed rest days, ICU mortality, ICUAW) and independent variables (analgosedation, delirium, early mobilization protocols) were also studied. Results: Data were collected from 605 patients in 80 ICUs and 5214 patient days with IMV. Two-thirds of the ICUs studied applied no protocols. Pain was not assessed on 83.6% of patient days. Patient cooperation made scale administration feasible on 20.7% of days. Delirium and immobility were found on 4.2% and 69.9% of days, respectively. Patients had shorter stays in ICUs with bundle protocols and fewer days of IMV in ICUs with delirium and mobilization bundle components (P = 0.006 and P = 0.03, respectively). Analgosedation protocols were associated with more opioid dosing (P = 0.02), and delirium and early mobilization protocols with more propofol (P = 0.001), dexmedetomidine (P = 0.001), and lower benzodiazepine dosing (P = 0.008). Conclusions: The implementation rate of ABCDE bundle components was very low in our Spanish setting, but when implemented, patients had a shorter ICU stay, more analgesia dosing, and lighter sedation. Relevance to clinical practice: Applying some but not all the bundle components, there is increased analgesia and light sedation drug use, decreased benzodiazepines, and increased patient cooperation and mobility, resulting in a shorter ICU stay and fewer days of IMV.
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    Programa de entrenamiento basado en TeamSTEPPS® mediante simulación clínica en profesionales de cuidados intensivos: un estudio con metodología mixta
    (Enfermería Intensiva, 2023) Arrogante Maroto, Óscar; Raurell Torredà, M.; Zaragoza García, Ignacio; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Aliberch Raurell, A.M.; Amaya Arias, A.; Rojo Rojo, A.
    Introducción: El programa Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety (TeamSTEPPS®) ha demostrado mejorar el trabajo interprofesional entre los profesionales sanitarios mejorando el trabajo en equipo. Se formó a profesionales de cuidados intensivos en esta metodología mediante el Curso “Instructor/a en simulación: Mejorando el Trabajo en Equipo a Través de TeamSTEPPS®”. Objetivos: Analizar el desempeño del trabajo en equipo y las buenas prácticas en simulación de los profesionales de cuidados intensivos asistentes al curso y explorar sus percepciones sobre la experiencia formativa llevada cabo durante el mismo. Métodos: Se llevó a cabo un estudio descriptivo transversal y fenomenológico mediante una metodología mixta. Se aplicaron a los 18 asistentes al curso los cuestionarios “TeamSTEPPS™ 2.0 Team Performance Observation Tool” para evaluar el desempeño del trabajo en equipo y “Educational Practices Questionnaire” para las buenas prácticas en simulación tras los escenarios simulados. Posteriormente se realizó una entrevista grupal a través de un grupo focal a 8 asistentes mediante la plataforma de videoconferencias Zoom™. Se realizó un análisis temático y de contenido de los discursos desde el paradigma interpretativo. Los datos cuantitativos y cualitativos se analizaron mediante los programas IBM SPSS Statistics™ 27.0 y MAXQDA Analytics Pro™ respectivamente. Resultados: Tanto el nivel de desempeño del trabajo en equipo (media = 96,25; DT = 8,257) como las buenas prácticas en simulación (media = 75; DT = 1,632) tras los escenarios simulados fueron adecuados. Se identificaron los siguientes temas principales: satisfacción con la metodología TeamSTEPPS®, utilidad de la metodología, barreras de implementación de la misma y habilidades no técnicas mejoradas a través del TeamSTEPPS®. Conclusiones: La metodología TeamSTEPPS® puede ser una buena estrategia de educación interprofesional para la mejora de la comunicación el trabajo en equipo en profesionales de cuidados intensivos, tanto a nivel asistencial (mediante estrategias de simulación in situ), como a nivel docente (mediante su inclusión en el curriculum de los estudiantes).
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    Project number: PIMCD73/23-24
    Utilización de la metodología de Simulación clínica en la entrevista clínica para estudiantes de estudiantes de ciencias de la salud.
    (2024) Martínez Jiménez, Eva María; Becerro De Bengoa Vallejo, Ricardo; Zaragoza García, Ignacio; Posada Moreno, María Paloma; Alcolea Palafox, Mauricio; Calvo Lobo, César; Pedraza Velasco, María Lourdes De; Pérez Boal, Eduardo; Casado Hernández, Israel; Soriano Medrano, Alfredo; Rodríguez Sanz, David; Muñoz Sánchez, José Luis; Rodríguez Sancho María José; Martínez Jiménez, Eva María
  • Item
    Project number: 262
    Implementación de la Simulación Clínica como método de aprendizaje, evaluación y análisis de puntos de mejora para alumnos de 4º curso del Grado de Enfermería en el contexto de los seminarios de Enfermería Clínica III
    (2019) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Posada Moreno, Paloma; Álvarez Ramos, María del Carmen; Raurell Torredá, Marta; Torres González, Juan Ignacio
    EL proyecto trata de la implementación de la metodología formativa de la "Simulación Clínica" en el contexto de la asignatira "Enfermería Clínica III". Esta metodología permite un aprendizaje no solo teórico, si no desarrollar competencias prácticas en cuanto habilidades técnicas y no técnicas. El resultado del proyecto es positivo, ya que se consigue implementar dicha metodología con unos resultados bastante buenos y una satisfacción general por parte de los alumnos muy elevada.
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    Project number: 255
    Desarrollo de competencias clínicas mediante Simulación Virtual en alumnos de último curso del Grado de Enfermería en tiempos de COVID-19
    (2021) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Posada Moreno, Paloma; Raurell Torredá, Marta; Arrogante Maroto, Óscar; Cernuda González, Vicente; Cruz Ramírez, Lorena; Gómez Higuera, Jacinto
    Durante la pandemia Covid-19, la comunidad universitaria se ha visto obligada a reconducir toda la docencia. Con la intención de poder evaluar nuevas herramientas de aprendizaje, que mejoren conocimientos y desarrollen competencias relacionados con los cuidados de enfermería, se realizó un amplio rastreo de herramientas que pudieran ser adecuadas para la formación práctica de nuestros estudiantes. En esta búsqueda, se encontraron diferentes opciones, destacando especialmente la plataforma vSim® For Nursing. La relevancia de esta herramienta se basa en su formato online y la posibilidad de adaptación de toda su metodología a distancia, lo que disminuye el riesgo de contagios por Covid-19. Por ello, nos propusimos como objetivo general: Evaluar la adquisición de competencias clínicas mediante una plataforma de simulación virtual en el último curso del Grado de Enfermería. Los resultados de la utilización de la herramienta fueron óptima. Mejoraron los conocimientos, se incrementaron habilidades clínicas y la satisfacción fue elevada por parte de los participantes.