Person:
García Gil, Desiree

Loading...
Profile Picture
First Name
Desiree
Last Name
García Gil
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Project number: PIMCD173/23-24
    Adquisición de mejoras competenciales y metodológicas del estudiantado en la Facultad de Educación: talleres interdisciplinares de trabajo colaborativo y su aplicación en el diseño de un videojuego
    (2024) Bonastre Vallés, Carolina; Calvo Morata, Antonio; Cuervo Calvo, Laura; García Gil, Desiree; García Vega, Luis; González Castro, Carmen María; Hernández Ramírez, Sandra; Nuevo Benítez, Roberto; Uceda Expósito, Manuela
    Los recursos digitales están en continuo cambio y renovación para adaptarse a las innovaciones emergentes y a una sociedad que se digitaliza y propone nuevos escenarios de aprendizaje. En ese sin fin de posibilidades se formula el presente Proyecto de Innovación Docente que pretende aportar, a través de talleres interdisciplinares entre música y otras disciplinas, el diseño de un nuevo y actual recurso digital innovador adaptado a los discentes universitarios, un videojuego para atender a las necesidades educativas del estudiantado. El enfoque educativo competencial en el que se basa el proyecto centra la atención en la adquisición de destrezas y toma como punto de partida los procesos de enseñanza-aprendizaje de aula mediante variadas metodologías docentes, esto es, se tendrán en cuenta el trabajo colaborativo, la resolución de problemas y el aula invertida. Para ello, el proyecto se desarrolló en dos grandes bloques relacionados entre sí: a) la realización de talleres que ofrezcan una conexión entre disciplinas como punto de partida para explorar y mejorar las competencias transversales de los discentes y ciertas competencias generales, configurándose además como estrategia de integración, inclusión y atención a la diversidad; b) a partir de los aprendizajes evaluados en la sección anterior, se pretende que dichos productos generen puentes entre el aprendizaje experiencial llevado a cabo y la expresión digital de un recurso adecuado a las necesidades de los discentes: para ello, el medio de difusión y resumen será el diseño de un videojuego que parta de las opiniones del estudiantado para apoyarles en su aprendizaje competencial y metodológico a través de la música. De forma general, esto supondrá el trabajo común entre el estudiantado, al tiempo que se desarrolla la cooperación y coordinación de diversos especialistas de didáctica de la expresión musical, artística y tecnológica.
  • Item
    Digital competences in teacher training and music education via service learning: a mixed-method research project
    (Education Sciences, 2023) Cuervo Calvo, Laura; Bonastre Vallés, Carolina; Camilli Trujillo, Celia Rosa; Arroyo, Delia; García Gil, Desiree
    This study investigates applied service learning (SL) methodology with the goal of analyzing digital competence in teacher training. Twenty-three preservice teachers completed validated questionnaires regarding both general and specific digital competence in music as well as a selfevaluation of SL in a case study complemented by a quasi-experimental quantitative pre-post-test comparison. The experience highlighted in this paper not only includes the application of a variety of didactic, musical, and technological knowledge and strategies but also emphasizes the aspects of reflection, analysis, and the proper use of digital media for personal, educational, and social purposes on the part of students at different educational levels. The results indicate that preservice teachers acquired the values of social and personal responsibility (82.6% of participants) and became aware of the advantages of incorporating technologies into the music classroom (87.5% of participants). Moreover, the research design provided these teachers with an in-depth perspective on the evaluation of the SL experience and its significance.
  • Item
    Music for hospitalized children in Service-Learning: academic and personal implications for teachers in training
    (Harmonia, Journal of Arts Research and Education, 2024) Cuervo Calvo, Laura; García Gil, Desiree; Bonastre Vallés, Carolina; Camilli Trujillo, Celia Rosa; Universitas Negeri Semarang (UNNES)
    Service-learning methodology seeks to achieve a balance between academic learning and the application of the acquired knowledge for the benefit of the community. Our study aims to assess the academic and personal development of the students who participated in the educational experience and identify the benefits it brought to the attended children. The total of 73 participants involved: a) university students of a faculty of education, b) hospitalized children and their families, c) a healthcare worker, and d) several volunteers. We conducted a case study featuring qualitative analysis (based on discussion groups, interviews, and daily narratives), analysis of co-occurrence, and data triangulation. The categories we obtained were related to learning achieved by university students, their personal growth, and the impact of hospital service on the different agents who participated in the experience. Findings suggest that service-learning, along with the positive emotional impact of experiential music learning, was associated with student progress in teacher training and personal development.
  • Item
    Implicaciones educativas y sociales del aprendizaje-servicio con métodos mixtos a través de un meta-análisis
    (Revista española de pedagogía., 2021) Bonastre Vallés, Carolina; Camilli Trujillo, Celia Rosa; García Gil, Desiree; Cuervo Calvo, Laura
    El Aprendizaje-Servicio (ApS) se presenta como un modelo capaz de mejorar la calidad educativa, el rendimiento académico y las competencias cívicas y sociales de los estudiantes. Este estudio pretende, a través de un meta-análisis, sintetizar los resultados de investigación publicados hasta la fecha sobre ApS en artículos científicos que han empleado un enfoque mixto de investigación. Los resultados indican que el ApS parece producir mejoras importantes en los estudiantes, principalmente en la adquisición de conocimiento (d=1.07), con un tamaño del efecto igualmente grande en los escasos estudios con grupo control (d=0.89), aunque menor en la actitud hacia el servicio (d=0.45), no encontrándose efectos significativos cuando se comparan estas variables con variables dependientes, como duración del programa, género y tamaño de la muestra. Además, hay una gran heterogeneidad en los modos de evaluación y en los instrumentos de medida. La mayoría de los estudios tienen una calidad metodológica baja, a pesar de que la investigación sobre el tema se va incrementado notablemente. Se concluye que el ApS produce beneficios en los estudiantes que llevan a cabo el servicio, pero para poder apreciar la casuística de los resultados, los diseños de investigación tendrían todavía cierta capacidad de mejora. Se sugiere elaborar protocolos de investigación homogéneos y se aconseja que el ApS con metodología mixta se extienda a las diferentes disciplinas, entre ellas las artísticas, y a todos los niveles educativos.
  • Item
    Kahoot! in Music and Physical Education disciplines in Higher Education
    (Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport, 2022) García Gil, Desiree; Bonastre Vallés, Carolina; Avilés Villarroel, Carlos Alberto; Ramón Otero, Irene
    Kahoot! platform has been shown to be a versatile, easily accessible and user-friendly. However, according to the scientific literature the platform is more widely used in theoretical subjects and less in more practical fields. In this study, therefore, we conducted a survey of 324 students from two Spanish public universities who used Kahoot in Music and Physical Education during the 2019-2020 academic year. For this purpose, we created a 5-dimension questionnaire: usefulness, fun, learning, interaction and involvement. Confirmatory factor analysis was used to test the questionnaire’s goodness of fit (e.g., CFI=.984), which was found to be adequate. In general, participants rated each of these items positively. Opinions were more favourable in Music than in Physical Education in most dimensions. We observed that second and third year students tended to give higher scores, and that their responses are similar regardless of their university and their previous experience with Kahoot before participating in this study. Our conclusions suggest that Kahoot! allows teachers to present this conceptual content in a different way by integrating both the concepts and procedures in an active, innovative, collaborative methodology that is more attractive to the students, and consequently helps them learn more effectively.
  • Item
    Tecnología digital en la educación musical infantil
    (Praxis & Saber, 2022) Cuervo Calvo, Laura; Bonastre Vallés, Carolina; García Gil, Desiree
    En la actualidad, la educación experimenta cambios profundos para integrar la tecnología digital en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La adquisición de competencias digitales afecta a los agentes y las etapas educativas, pero no con la misma intensidad. El objetivo de este trabajo es explorar la dupla tecnología y educación musical en el colectivo infantil, a través de una revisión de la literatura publicada en bases científicas relevantes en el campo de la educación —WoS, SCOPUS y ERIC— durante los últimos diez años. Las tres categorías extraídas fueron: potencial de los recursos en el aprendizaje musical, aprendizaje no musical y uso docente de las tecnologías. Los resultados muestran un bajo número de investigaciones musicales en torno a la tecnología y su efecto en la música y en el movimiento, ya que la mayoría de las investigaciones se centra en la mejora de la exploración sonora, en la creación y en la interpretación musical. Se puede afirmar que el uso de la tecnología en el aprendizaje musical parece efectivo, puesto que mejora tanto en el aprendizaje musical como en el no musical
  • Item
    A critical reflection on virtual music education in a changing world
    (International Journal of Humanities Education, 2022) García Gil, Desiree; Cuervo Calvo, Laura; Bonastre Vallés, Carolina
    The outbreak of the worldwide, C. COVID-19 pandemic in March 2020 posed the greatest challenge that online training and teaching has experienced. This field was developing at an unequal pace in a series of different contexts and institutions, but went from being one of several possible methodologies to representing the only viable approach in view of the situation. The current study applies the methodology of bibliographical analysis to critically reflect on problems, benefits, and effects of the current tendency toward virtualization in the area of music education. Our results evidence that substantial, beneficial changes have already been achieved in the areas of the educational environment and tools, processes of motivation and learning, and the development of student socialization and interrelation strategies. However, to ensure that these results continue to provide the educational community with further benefits, it will be necessary to imply all social, governmental, educational agents involved, in order to offer teachers and students improved Information and Communication Technology (ICT) training along with new, concrete opportunities that bring about true educational change and innovation.