Person:
Graña Gómez, José Luis

Loading...
Profile Picture
First Name
José Luis
Last Name
Graña Gómez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Psicología
Department
Personalidad, Evaluación y Psicología Clínica
Area
Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Moderate and severe aggression justification in instrumental and reactive contexts
    (Social Behavior & Personality, 2008) Peña Fernández, María Elena de la; Andreu Rodríguez, José Manuel; Graña Gómez, José Luis; Pahlavan, F.; Ramirez, J. Martin
    The main goal of this study was to analyze the justification of interpersonal aggression in various situations or contexts. For this purpose, a self-report instrument was employed that measures different kinds of aggressive behaviors in situations in which it may be considered justified: the Cuestionario de Actitudes Morales sobre Agresión (CAMA; Ramirez, 1991), a reliable and valid test to measure the different degrees to which youth and adolescents may justify interpersonal aggression (Ramirez & Andreu, 2006). A large sample (N = 735) of participants from various educational centers of Madrid was utilized. Results revealed that normative beliefs vary as a function of age, sex, and the instrumental-reactive context. Reactive situations elicited higher levels of justification than instrumental situations and higher levels in the justifying beliefs about severe aggression were found among men than among women and in adolescents than in young adults. There were no significant differences in the justifying beliefs about moderate aggression.
  • Item
    Project number: 14
    Mindfulness aplicado al aula universitaria
    (2017) Andreu Rodríguez, José Manuel; Peña Fernández, María Elena; Graña Gómez, José Luis; Redondo Rodríguez, Natalia; Cuenca Montesino, María Luisa; Sáez Cutando, Cristina
    El Mindfulness, literalmente traducido como atención o conciencia plena, es una de las múltiples formas de meditación que se basa en centrar la mente en el momento presente. En otras palabras, es un estado de conciencia que se desarrolla prestando una atención concreta, sostenida y deliberada sin juzgar las experiencias del aquí y del ahora. La mayoría de los estudios sobre los efectos de la práctica continuada del Mindfulness se han realizado en contextos clínicos y laborales. Se disponen de suficientes resultados que muestran que los beneficios del Mindfulness están relacionados con la salud, el bienestar psicológico, las competencias sociales o el rendimiento académico de niños y adolescentes. Sin embargo, son pocos los estudios que se han llevado a cabo en el contexto educativo universitario y, más específicamente, en relación con estudiantes universitarios.