Person:
Bedinelli Silvagni, Federico

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First Name
Federico
Last Name
Bedinelli Silvagni
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Filología
Department
Lengua Española y Teoría Literaria
Area
Lengua Española
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Item
    Ser-I, estar-S
    (Lingue e linguaggio, 2015) Bedinelli Silvagni, Federico
    This paper argues in favour of the relation between the Spanish copular alternation ("ser"/"estar") and the Individual/Stage-Level distinction, which has generally been put into doubt by the latest studies in the field. I build the proposal on a new understanding of the IL/SL dichotomy as a basic aspectual distinction, and I argue that Individual Level Predicates (ILPs) and Stage Level Predicates (SLPs) are two aspectual classes that are essentially distinguished by the lack (ILPs) or the presence (SLPs) of inner aspect. Following a syntax-based account of inner aspect, I argue that SL-structures, unlike IL, are characterized by an Asp projection, which is triggered in narrow syntax by an uninterpretable aspectual feature in the lexical VP-domain. The presence of such a feature on "estar", and any other lexical SLP, is argued to account for the entire distribution of "ser" and "estar" copulas. The study shows how this novel approach to the IL/SL distinction thoroughly grasps the ser/estar alternation and provides considerable insights into the study of "Aktionsart". Moreover, the proposed analysis provides a formal explanation for the traditional descriptive IL/SL accounts of the "ser"/"estar" alternation.
  • Item
    Spacetime in language
    (General Relativity, 1916-2016: selected peer-reviewed papers presented at the Fourth International Conference on the Nature and Ontology of Spacetime, dedicated to the 100th anniversary of the publication of General Relativity, 30 May - 2 June 2016, Golden Sands, Varna, Bulgaria, 2017) Bedinelli Silvagni, Federico; Stefanov, Anguel S.; Giovanelli, Marco
    This paper is devoted to inner aspect (i.e. the spatiotemporal information encoded in words) and its relation to spacetime. It constitutes a first attempt to answer basic questions of linguistics by taking advantage of the science and philosophy of spacetime. The paper presents a long-standing problem in linguistics (namely, the definition and the study of event predicates) and illustrates how it can be addressed by bringing to linguistics the idea of events as spacetime points that arises from the 4D understanding of physical world. I propose that the aspectual primitive of event predicates is a spacetime point and I show that this approach constitutes a new and powerful insight for linguistics, while paving the way for a promising connection between cognitive science and the fields of physics and philosophy of spacetime.
  • Item
    Interfaz léxico-sintaxis y discurso en la alternancia copular del español: notas sobre el caso de “estar” y atributo sustantivo
    (Marco ELE: revista de didáctica español lengua extranjera, 2017) Bedinelli Silvagni, Federico
    Si bien la distribución de los verbos “ser” y “estar” representa uno de los temas más estudiados de la tradición gramatical, la manera en que cada módulo de la lengua (léxico, sintaxis y discurso) se ve implicado en el fenómeno de la alternancia copular sigue siendo un aspecto ampliamente desatendido. Esta contribución está orientada a determinar en qué medida cada una de dichas dimensiones interviene en la distribución de “ser” y “estar”. A partir de una reflexión empírica sobre las construcciones con “estar” y atributo de categoría sustantiva (esto es, sustantivos y adjetivos relacionales), se argumenta que, si bien el discurso impone criterios de adecuación situacional en el uso de la cópula, este no tiene alcance sobre los procesos estrictamente gramaticales, de interfaz léxico-sintaxis, que rigen el proceso de asociación de la cópula con un predicado adecuado y de los que depende, por tanto, la distribución de “ser” y “estar”.
  • Item
    Project number: 176
    Laboratorio escénico de técnicas performativas
    (2020) Martínez de Olcoz Sánchez, María Nieves; Martínez Alós, Paloma Isabel; Martín de Vidales Cervantes, Rosa María; Petrovic Rios, Yelena; Martínez Garrido, Elisa María; Díaz Navarro, Epicteto José; Coenen, Erik Willem; Díaz Marroquín, Lucia; Otero García, Francisco Javier; Sánchez Fariña, Sonia María; Veiga Huarte, Iagoba; González Domínguez, Cristina; García Rodríguez, Maritza Beatriz; García Baeza, Victoria; Martínez Sánchez, María José; Bedinelli Silvagni, Federico
    Actividades realizadas en el desarrollo del Proyecto de Innovación docente Laboratorio De Técnicas Performativas realizado en el curso 2019-20
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    Project number: 201
    UniLingua: tándem lingüístico interuniversitario Complutense
    (2021) Moruno López, Esther Rocío; Trillini, Matteo; Zalbidea Paniagua, Maya Del Puig; Escribano Angulo, José María; Hubackova, Ema; Ruiz Sedeño, Alfonso; Hoz García, Javier de la; Ferrari, Viviana; Ivars Asturiano, Montserrat; Joubert, Camille; Muñoz Terradillos, Susana Isabel; San Juan Núñez, Araceli; Sebastián Quevedo, Paloma; Sischin, Felicia; Sánchez Bahillo, Julia; Han, Mo; Carreres Rodríguez, Ángeles; Noriega Sánchez, María; Bedinelli Silvagni, Federico
    UniLingua es un proyecto de intercambio lingüístico virtual (e-tándem) cuya misión es poner en contacto a los alumnos de la Universidad Complutense de Madrid con alumnos de otras universidades extranjeras para que desarrollen sesiones de intercambio lingüístico en línea. En esta memoria, se resumen el desarrollo y los resultados de la primera edición del proyecto, llevada a cabo en el curso académico 2020-2021.
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    La enseñanza y la adquisición de los usos de “ser” y “estar” en el aula de ELE: algunas reflexiones y propuestas didácticas
    (Multilinguismo, CLIL e innovazione didattica: 7th AICLU conference, Brixen-Bressanone, 7–9 July 2011, 2013) Santarrone, Fernanda; Bedinelli Silvagni, Federico; Gotti, Maurizio; Nickenig, Christoph
    Observing the problems that can be encountered in teaching, learning and acquiring the usage of “ser” and “estar” in the SFL (Spanish as a Foreign Language) class, this paper presents some teaching activities aiming at overcoming such problems. From a theoretical perspective, these proposals are based on a specific teaching model that has resulted from what we consider successful studies such as Leonetti (1994), Fernández Leborans (1999), showing that the alternation of the use of “ser” and “estar” as copulative verbs is to be ascribed to the semantic-aspectual difference between ‘Individual-level Predicates’ and ‘Stage-level Predicates’, which has been generally accepted by grammar scholars over the last few years. The aim is to promote a formal and more aware acquisition of the use of “ser” and “estar” within a communicative context through the teaching activities presented here, in order for SFL learners to be able to progressively master the use of such verbs. This article consists of three sections. The first section presents a quick review of the grammar theory that has been considered and the resulted teaching model for the alternating of “ser”/“estar”. The second section deals with the methodological and pedagogical aspects on which the practical teaching activities are based. The third part sets out such activities in detail.
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    Project number: 264
    UniLingua: intercambio lingüístico interuniversitario Complutense
    (2022) Breysse, Maxime; Carreres Rodríguez, Ángeles; Casalicchio, Jan; Hoz García, Javier de la; Escribano Angulo, José María; Ferrari, Viviana; Han, Mo; Hubackova, Ema; Ivars Asturiano, Montserrat; Joubert, Camille; Lara Fanego, Laura; López Mata, Debora; Moruno López, Esther Rocío; Noriega Sánchez, María; Regueiro Rodríguez, María Luisa; Ruiz Sedeño, Alfonso; San Juan Núñez, Araceli; Sánchez Bahillo, Julia; Santarrone, Fernanda; Sebastián Quevedo, Paloma; Sischin, Felicia; Soler Montes, Carlos; Trillini, Matteo; Zalbidea Paniagua, Maya Del Puig; Bedinelli Silvagni, Federico
    UniLingua es un proyecto de intercambio lingüístico virtual cuya misión es poner en contacto a los alumnos de la Universidad Complutense de Madrid con alumnos de otras universidades extranjeras para que desarrollen sesiones de intercambio lingüístico en línea. En esta memoria, se resumen el desarrollo y los resultados de la segunda edición del proyecto, llevada a cabo en el curso académico 2021-2022.
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    “Ser” y “estar”: una aproximación eficaz al aula de ELE/L2
    (Interlingüística, 2012) Bedinelli Silvagni, Federico
    En este trabajo se adelantan las bases de una propuesta didáctica para la enseñanza de los usos de los verbos “ser” y “estar” en el aula ELE/L2. En primer lugar, con el objetivo de adoptar una postura sólida a nivel teórico, se reconoce como fundamento de la alternancia copular la distinción semántico-aspectual entre ‘Predicación de Individuo’ (P-I) y ‘Predicación de Estadio’ (P-E), y se estudia la gramática de ambos verbos. En segundo lugar, se reflexiona críticamente sobre las aportaciones más difundidas en los materiales ELE/L2 usados en la actualidad, extrayendo conclusiones útiles para la elaboración de una alternativa significativa. Finalmente, se esboza una propuesta didáctica enfocada a la transmisión de las claves que subyacen en el conflicto, que promueva un aprendizaje consciente de los valores y usos de estos verbos, y que se materialice en un dominio correcto de los mismos, por parte del alumno no nativo.
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    Project number: PIMCD104/23-24
    UniLingua: intercambio lingüístico interuniversitario Complutense
    (2024) Bedinelli Silvagni, Federico; Amigot Castillo, Laura; Breysse, Maxime; Carreres Rodríguez, Ángeles; Casalicchio, Jan; Castañer Berenguer, Rebeca; De La Hoz García, Javier; Deyab, Mohamed; Escribano Angulo, José María; Ferrari, Viviana; Han, Mo; Hubackova, Ema; Ivars Asturiano, Montserrat; Joubert, Camille; López Mata, Débora; Moruno López, Esther Rocío; Noriega Sánchez, María; Alec O' Regan, Kieran; Quartararo, Geraldine; Regueiro Rodríguez, María Luisa; Ruiz Sedeño, Alfonso; San Juan Núñez, Araceli; Sánchez Bahíllo, Julia; Santarrone, María Fernanda; Sebastián Quevedo, Paloma; Sischin, Felicia; Soler Montes, Carlos; Trillini, Matteo; Bedinelli Silvagni, Federico
    UniLingua es un proyecto de intercambio lingüístico virtual cuya misión es poner en contacto a los alumnos de la Universidad Complutense de Madrid con alumnos de otras universidades extranjeras para que desarrollen sesiones de intercambio lingüístico en línea. En esta memoria, se resumen el desarrollo y los resultados de la cuarta edición del proyecto, llevada a cabo en el curso académico 2023-2024.
  • Item
    De la independencia entre juicios y clases aspectuales: evidencias de la lengua española
    (Temps, mode et aspect en espagnol, 2016) Bedinelli Silvagni, Federico; Gaspar García, Elena