Person:
Hernández Belver, Manuel

Loading...
Profile Picture
First Name
Manuel
Last Name
Hernández Belver
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Bellas Artes
Department
Escultura y Formación Artística
Area
Didáctica de la Expresión Plástica
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Publication
    Perspectives of youths and adults improve the care of hospitalized adolescents in Spain
    (Elsevier, 2012-06) Ullán, Ana M.; Hernández Belver, Manuel; Serrano, Isabel; Delgado, Juan; Badía, Marta
    Purpose: To determine and compare the preferences and priorities of youths and adults about the best ways to improve hospitals that would have an impact on the quality of life of hospitalized adolescents. Method: Participants in this study were 364 adolescents between 14 and 17 years of age (96 hospitalized) and 148 adults (96 parents of patients and 52 health professionals). All the participants completed a questionnaire about their preferences and priorities with regard to hospitalization. Results: A high degree of agreement among the youths and the adults was observed, especially in the importance assigned to agreeableness of clinical staff to improve adolescents' experience of hospitalization. Some discrepancies were also observed. The youths granted more importance to issues related to filling in time, specifically to the leisure technology available for patients. The adults assigned more importance to the organization of the hospital stay, in particular, for adolescents to be admitted with patients of the same age and for them to receive academic support in the hospital. Conclusions: Adolescents express a coherent perspective about the aspects that may help them to feel better in the hospital, in some ways different from the perspective of the adults who care for them.
  • Publication
    Evaluación de recursos online y en abierto sobre la colección del MuPAI (Museo Pedagógico de Arte Infantil).
    (2023-07-10) Antúnez del Cerro, Noelia; Hernández Belver, Manuel; Torres Vega, Sara; Flores Guzmán, Leticia; Muñoz Clemente, Carolina; Agudín Garzón, Violeta; Ortega López, Irene; Garcia Molinero, Sata (Lidia); Salazar Rodríguez, Amaia; Fernández Vallbona, Roberto; Gil Gayo, María; García Cuesta, Judit; Gómez Soler, Lucía; Valero Amaro, Macarena
    Tras generar recursos, partiendo de la colección del MuPAI, planteamos evaluar dichos materiales utilizándolos con estudiantes de diferentes titulaciones y universidades, generando, además, espacios de encuentro, reflexión y difusión de los mismos.
  • Publication
    Prácticas artísticas para la sensibilización de la comunidad universitaria hacia las persona afectadas de alzheimer y otras demencias
    (2018-06-11) Zapatero Guillén, Daniel; Antúnez del Cerro, Noelia; Torres Vega, Sara; García Cano, Marta; Albar Mansoa, Pedro Javier; Hernández Belver, Manuel; Moreno Sáez, María del Carmen; Gutiérrez Párraga, María Teresa; Acaso López-Bosch, María
  • Publication
    Art in a Spanish children’s hospital
    (Taylor & Francis Group, 2011) Hernández Belver, Manuel; Ullán, Ana M.
    Estudio de humanización en un hospital a través del arte.
  • Publication
    Icon (iconoteca on line)
    (Editorial Complutense, 2005) Hernández Belver, Manuel; Acaso López-Bosch, María; Merodio de la Colina, Isabel; Moreno Sáez, María del Carmen; Nuere Menéndez-Pidal, Silvia; Ávila Valdés, Noemí; Antúnez del Cerro, Noelia; Hernando Valdeita, Antonio; Zapatero Guillén, Daniel; Abad Tejerina, María Jesús; Grupo de Investigación del Museo Pedagógico de Arte Infantil (GI, Facultad de Bellas Artes - UCM; Fernández-Valmayor Crespo, Alfredo; Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Merino Granizo, Jorge
    Iconoteca on line (ICON) es un catálogo de recursos didácticos: documentos, gráficos, imágenes y audiovisuales, útiles para elaborar material de apoyo a la docencia. En este trabajo se describen los objetivos del proyecto y las categorías utilizadas para clasificar los recursos.
  • Publication
    Contributions of an Artistic Educational Program for Older People with Early Dementia: An Exploratory Qualitative Study
    (SAGE, 2013-07) Ullán, Ana M.; Hernández Belver, Manuel; Badía, Marta; Moreno Sáez, Carmen; Garrido, Eugenio; Gómez-Isla, José; Gonzáles-Ingelmo, Elena; Delgado, Juan; Serrano, Isabel; Herrero, Carmen; Manzanera, Paloma; Tejedor, Laura
    To describe a contemporary artistic educational program based on photographic cyanotype techniques and to present the results of the program carried out with older people with early dementia.
  • Publication
    Adaptación de metodologías activas a la docencia a través del campus virtual en asignaturas del área de educación artística de Grado y Máster en la Facultad de Bellas Artes
    (2021-06-29) Albar Mansoa, Pedro Javier; Hernández Belver, Manuel; Moreno Sáez, María del Carmen; Gutiérrez Párraga, María Teresa; Zapatero Guillén, Daniel; Torres Vega, Sara; Ranilla Rodriguez, Miguel
    El proyecto Adaptación de metodologías activas a la docencia a través del campus virtual en asignaturas del área de educación artística de grado y máster en la Facultad de Bellas Artes que presentamos para la convocatoria INNOVA-Docencia 2020-2021, se enmarca en la línea de trabajos en innovación docente de un equipo de profesores de la sección de Formación Artística del Departamento de Escultura y Formación Artística de la Facultad de Bellas Artes. Consiste en el diseño, implementación y evaluación de actividades implementadas a través del Campus Virtual mediante estrategias de aprendizaje de participación activa (metodologías activas) con alumnos de Grado y Máster. Durante los cursos académicos 2018-19 y 2019-20, habíamos estado desarrollando actividades basadas en metodologías activas, fomentando el aprendizaje por descubrimiento, el trabajo cooperativo, el conocimiento significativo o los hábitos de investigación. Partiendo de esta experiencia, queríamos comenzar a probar la viabilidad de estas metodologías en el Campus virtual, para poder ofrecer este tipo de aprendizaje en este entorno durante un curso en el que se preveía que la enseñanza iba a tener una carga virtual grande. Por ello, la finalidad del proyecto era explorar las posibilidades de las metodologías activas de aprendizaje más allá de la docencia presencial, trasladándose al Campus virtual. De esta forma pretendíamos que los/as estudiantes fueran agentes activos en su propio aprendizaje mediante la adaptación de estas metodologías activas a esta nueva realidad educativa.
  • Publication
    Hospital Designs for Patients of Different Ages: Preferences of Hospitalized Adolescents, Nonhospitalized Adolescents, Parents, and Clinical Staff
    (SAGE, 2012) Ullán, A. M.; Hernández Belver, Manuel; Fernández, E.; Serrano, I.; Delgado, J.; Herrero, C.
    The design of hospitals should consider the needs and preferences of the patients, but the preferences of adolescents have received little attention. This investigation analyzed adolescents' preferences for diverse hospital designs and compared them to those of the adults in charge of their care. Participants were 345 adolescents —88 of them hospitalized— 76 parents, and 46 health professionals. They all assessed three pairs of photographs of different hospital settings. Quantitative analyses were performed of the choices, and qualitative analyses of their justifications. The results indicated high agreement among the groups about which atmosphere was preferable for children and for adults, and also—with nuances—about the suitability of the nonchild-like atmosphere for adolescents. No important differences were found between hospitalized and nonhospitalized adolescents' responses. The qualitative analyses revealed significant differences between the adolescents' and the adults' response models in their ratings of the hospital setting design. The adolescents' perspective seemed more sensitive than that of the adults towards symbolic aspects and the needs, experiences, and emotions of hospital users. Our work reveals the need to consider adolescents' perspective of hospital design, which cannot be substituted by that of their parents or of the clinical staff.
  • Publication
    Recursos online y en abierto sobre la colección del MuPAI (Museo Pedagógico de Arte Infantil)
    (2022-09-28) Antúnez del Cerro, Noelia; Hernández Belver, Manuel; Zapatero Guillén, Daniel; Albar Mansoa, Pedro Javier; Torres Vega, Sara; Ranilla Rodriguez, Miguel; García Molinero, Lidia; Salazar Rodríguez, Amaia Isabel; Fernández Vallbona, Roberto; Gil Gayo, María; Ortega López, Irene; Jiménez Borrallo, Laura; Fuentes Rodríguez, Manuel; López Méndez, Lorena; Yáñez Martínez, María Begoña; Flores Guzmán, Leticia; Muñoz Clemente, Carolina; García Cuesta, Judit; Agudín Garzón, Violeta
    En este proyecto se pretendía generar recursos partiendo de la colección del MuPAI que permitieran a quienes estén interesados en la expresión artística infantil, conocerla mejor y poder utilizarla como herramienta docente. Para ello se estudiaron tanto las necesidades de los y las docentes en formación como de los niños y niñas a las que van a impartir clase en un futuro, para poder aportar herramientas y conocimientos que potencien el desarrollo y la importancia de este tipo de expresión en la infancia. El proyecto se materializa con la edición de 4 recursos didácticos, uno sobre dibujo infantil (pendiente de publicación) y 3 sobre objetivos de la Agenda 2030 (Consumo y producción responsable y Acción por el clima; Salud y bienestar; e Igualdad de género), disponibles en E-prints Complutense.