Person:
Ahern, Aoife Kathleen

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First Name
Aoife Kathleen
Last Name
Ahern
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

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  • Publication
    Géneros y sociedad II: Guía docente para la mejora de competencias letradas
    (2017) García Parejo, Isabel; Ahern, Aoife Kathleen; Blecua Sánchez, María Pilar Isabel; Sánchez Garrido, María Carmen; Whittaker Dovey, Rachel; García Bermejo, María Luisa; Jiménez Vilches, Raúl; Acevedo, Margaret Claire; Westhoff Podestá, Ingrid; Hernando Velasco, Alicia; Martínez Ezquerro, Aurora
    El objetivo de este proyecto de innovación docente ha sido presentar a los estudiantes del Grado de Maestro, y a profesores en activo, la pedagogía de los géneros discursivos concretada en el modelo Reading to Learn con vistas a completar su formación para la mejora de la enseñanza de la lectura y de la escritura. El equipo ha traducido y adaptado los materiales incluidos en Rose (2014) sobre teoría y metodología del modelo R2L: análisis de géneros discursivos; la secuencia de enseñanza-aprendizaje, la organización de estrategias dentro de la secuencia didáctica R2L (preparación para la lectura, lectura detallada, reescritura conjunta, reescritura individual) y la evaluación de la escritura. Los estudiantes han podido adquirir habilidades relativas a la planificación de secuencias didácticas y al conocimiento de los géneros textuales y han creado diferentes secuencias didácticas para la mejora de la lectura y de la escritura que podrán utilizar en su práctica futura.
  • Publication
    Géneros y sociedad III: Gramática y significado para el éxito escolar
    (e-prints UCM, 2020-12-10) García Parejo, Isabel; Ahern, Aoife Kathleen; Whittaker Dovei, Rachel; Blecua Sánchez, María Pilar Isabel; Blanco Fenández, Juana María; Rodríguez Miñambres, Paloma; Hernando Velasco, Alicia; López Medina, Beatriz Pilar; Cano Cambronero, María de los Ángeles; Messakimove, Stephanie; Jiménez Vilches, Raúl; Herrera López, Borja; Gutiérrez López, María Dolores; Acevedo, Claire; Westhoff Podestá, Ingrid; Hernando Calzadilla, María Begoña; Francoy Barreiro, Ada
    Este proyecto de innovación docente, desarrollado por el grupo ForMuLE (www.formule.es) durante el curso 2019-20, es continuación de dos proyectos de innovación anteriores cuyas memorias pueden consultarse en http://eprints.sim.ucm.es/35748/ y https://eprints.ucm.es/45969/. Las tres actuaciones tienen su origen en el proyecto multilateral Comenius Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE) que tenía como objetivo diseñar e implementar una propuesta de mejora para la lectura y la escritura basada en el modelo lingüístico funcional de Halliday y en la pedagogía de los géneros discursivos de la Escuela de Sydney, concretada por Rose y Martin en el modelo didáctico Reading to Learn (R2L) ( http://www.readingtolearn.com.au). Durante 5 años, en los Grados de Maestro de Educación Primaria (grupos general y bilingüe), se han diseñado, implementado y evaluado diferentes actividades centradas en la planificación de secuencias didácticas, en español y en inglés, para la mejora de la escritura en las áreas del currículum. Con este proyecto, hemos completado una guía didáctica que permite acompañar la formación de los futuros docentes en este ámbito.
  • Publication
    Multiliteracidad crítica: Guía de recursos online para la formación inicial y permanente del profesorado
    (2022-02-07) Hernando Velasco, Alicia; García Parejo, Isabel; Ahern, Aoife Kathleen; López Medina, Beatriz Pilar; Smith Souter, Katherine Sara; Galdeano Tostado, José Luis; Herrera López, Borja; Blanco Fernández, Juana María; Carracedo Manzanera, Celia; Acevedo, Claire; Francoy Barreiro, Ada; Lázaro Ruiz, Hugo; Blecua Sánchez, María Pilar Isabel; Whittaker Dovei, Rachel; Rodríguez Miñambres, Paloma; Jiménez Vilches, Raúl; Messakimove, Stéphanie; Esteban Muñoz, Elena; Fleta Guillén, Teresa
    El proyecto de innovación docente nº 412, titulado Multiliteracidad crítica: Guía de recursos online para la formación inicial y permanente del profesorado, desarrollado en la Facultad de Educación de la UCM durante el curso 2020-21, es continuación de tres proyectos de innovación anteriores identificados como Géneros y sociedad I, II y III. Los tres proyectos tienen su origen en el proyecto multilateral Comenius Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE), que nació con el objetivo de mejorar los resultados de aprendizaje de lectura y escritura de estudiantes de educación obligatoria. En el curso 2020-21, el grupo de investigación implicado en estos proyectos (ForMuLE) orienta sus propuestas de innovación docente en los grados de Maestro hacia la alfabetización multimodal. Entre los objetivos generales del proyecto se planteó la creación de una guía de recursos guía de recursos multimedia que ofrezca herramientas para analizar de manera adecuada textos y recursos multimodales desde una perspectiva crítica, tanto a estudiantes del Grado y postgrado de formación del profesorado, como a profesores en activo de diferentes niveles educativos.
  • Publication
    Leemos y escribimos en las lenguas de la escuela. Competencias y estrategias, lectura y escritura en español e inglés: Memoria final del proyecto de Aprendizaje-Servicio
    (Universidad Complutense, 2020-11-17) Ahern, Aoife Kathleen
    Este proyecto de alfabetización bilingüe por Aprendizaje-Servicio, financiado por la Unidad de Diversidad de la UCM, se llevó a cabo durante el curso 2019-20. Ante el reto de formarse para la alfabetización en el contexto de la desigualdad educativa que actualmente existe en la Comunidad de Madrid, en la cual existen centros escolares con altas proporciones de alumnado en riesgo de dificultad educativa, el proyecto brinda oportunidades para que el estudiantado del Grado de Magisterio se forme en un modelo de eficacia demostrada para la enseñanza de la lectura y escritura, el modelo Reading to Learn / Leer para Aprender, y lo ponga en práctica para apoyar al alumnado en colegios clasificados como 'de difícil desempeño'. El proyecto ha supuesto la creación de una comunidad de aprendizaje en la que participan profesores universitarios, estudiantes de Magisterio así como profesores y alumnado de dos colegios de educación infantil y primaria. Durante los meses de noviembre 2019 a marzo 2020, se impartieron unas 80 sesiones de aula en las que los universitarios guiaron al alumnado de entre 5 y 12 años a reforzar su comprensión lectora y escritura en español y en inglés. El proyecto ha supuesto el fortalecimiento de de las relaciones universidad-sociedad y ha dado lugar a una colaboración que perdura en el tiempo entre la Facultad de Educación - Centro de Formación del Profesorado y los colegios implicados.
  • Publication
    Diversidad de paisajes lingüísticos escolares: competencias plurilingües y multimodales para la integración del alumnado inmigrante y refugiado
    (2023-10-06) Ahern, Aoife Kathleen; Hidalgo Mc Cabe, Elisa Ana; Galdeano Tostado, José Luis; Hernando Velasco, Alicia; Smith Souter, Katherine Sara; Otto Cantón, Ana Isabel; Fleta Guillén, Teresa; Ramírez Villar, Malena; García Parejo, Isabel
    Esta memoria informa de un proyecto de Aprendizaje-Servicio realizado en el curso académico 2022-23 por docentes, colaboradores y estudiantes de la Facultad de Educación - Centro de Formación de Profesorado, Universidad Complutense de Madrid, con profesores y alumnos de tres centros escolares de educación infantil y primaria de la cuidad de Madrid. El tema del proyecto consiste en promover entre los futuros docentes, estudiantes de grados de Magisterio, el aprendizaje sobre cómo aprovechar los paisajes lingüísticos (PPLL) como recurso multimodal que refleja la comunicación intercultural e interlingüística, útil para el desarrollo de diferentes competencias entre los escolares en colegios de nuestro contexto urbano. A través de aprender a observar y analizar el discurso presentado en los PPLL integrando conceptos semióticos y críticos, se desarrolló en los universitarios nuevas perspectivas para planificar e impartir clases de Lengua (española e inglesa) o Educación Artística a alumnado de Educación Infantil y Primaria. Este trabajo de los futuros maestros dio como resultado una exposición fotográfica de las estudiantes de Didáctica del Arte en la Facultad de Educación, así como la participación de 112 estudiantes en la impartición de unidades didácticas en las escuelas colaboradoras, actividades que permitieron poner los frutos del aprendizaje universitario al servicio de la comunidad educativa y escolar.
  • Publication
    Feature reassembly across closely related languages: L1 French vs. L1 Portuguese learning of L2 Spanish Past Tenses
    (Taylor & Francis, 2019) Amenos Pons, José; Ahern, Aoife Kathleen; Guijarro-Fuentes, Pedro
    Considering the acquisition of past tense uses by L2 Spanish advanced learners with closely related L1s (French, Portuguese), this study attempts to identify factors associated with variability, such as negative transfer or interface integration. We report data on the acquisition, by adult L1 French and Portuguese learners at B2 and C1 CEFR levels, of Spanish tense-aspect morphology: simple and compound past (SP, CP), imperfect (IMP), progressive (PROG), and pluperfect (PLP) forms, and from a control group of European Spanish speakers’ use and interpretation of these tenses. Data were collected through a film oral retell and two written interpretation tasks; the second written task (a follow-up task), was performed only by L1 French speakers. In the oral task, comparing both L1 backgrounds, negative transfer is more pervasive for the Portuguese groups. However, in the interpretation tasks, the French speakers showed greater difficulties, linked not only to L1 transfer but also to nonprototypical tense/aspect associations and pragmatically based temporal reference. The data suggest, in relation to Lardiere’s (2008, 2009) Feature Reassembly Hypothesis, that both feature reassembly and interface integration are sources of variability in the acquisition of L2 interpretable features that are also present in the L1.
  • Publication
    Interpreting mood choice effects in L2 and L1 Spanish: empirical evidence and theoretical implications
    (De Gruyter Mouton, 2019-11-26) Ahern, Aoife Kathleen; Amenos Pons, José; Guijarro-Fuentes, Pedro
    The rich morphology of Spanish, such as that of tense and verbal mood, encodes a range of features leading to diverse contextual effects on interpretation, some of which are examined in the light of original experimental data in the present study. Specifically, we analyse data on the interpretation of mood in concessive structures by upper-intermediate and advanced learners of L2 Spanish, with L1 French (N=48) and L1 English (N=40), and from an L1 European Spanish control group (N=35). The results of the learner-group interpretation experiment led to a follow-on study enquiring into the understanding of mood alternation in concessive clauses by another group of L1 European Spanish speakers through a metalinguistic interpretation task. Learner group findings suggested a heavier reliance on lexical information and world-knowledge than on grammatical cues, while L1 speakers’ data indicate a default association maintained between subjunctive and irrealis interpretations, leading to a greater measure of variability in describing presuppositional uses of this mood. The native speaker data may reflect challenges posed by representing and describing, using metalinguistic knowledge, structures whose interpretation requires the integration of linguistic, discourse and extralinguistic information. Findings are discussed in relation to current linguistic descriptions and potential contributions of our empirical data.
  • Publication
    Relevance theory and the study of linguistic interfaces in second language acquisition
    (De Gruyter Mouton, 2023-08-16) Ahern, Aoife Kathleen; Amenos Pons, José; Guijarro-Fuentes, Pedro
    In this paper we address Relevance-theoretical (RT) postulates with clear potential for contributing to the substantiation of the notion of interface in second language acquisition (SLA) processes. Whether the interface is considered the locus of contact between the structural linguistic properties and syntactic operations, on one hand, and the interpretive mechanisms of the conceptual-intentional system, on the other; or understood as points of interaction among cognitive modules, interfaces are fundamental to interpreting grammatical structures that require integrating discourse-contextual information. Assuming the RT conceptual-procedural meaning distinction is approximately correlated with that which exists between lexical and functional categories, it will be shown that recent research into SLA revolves around the problem of how procedural units are acquired. Certain functional categories, expressing interpretable features, have been analysed as encoding identical procedural indications across different languages. Thus, one challenge that L2 learners face is identifying diverse interface effects, derivable from a single procedure, across languages. To illustrate this point we discuss a recent analysis of phenomena involving tense and aspect acquisition applying RT principles to empirical findings. Finally, some new directions will be suggested for further theorizing in SLA research on inherent characteristics of utterance interpretation in an L2.
  • Publication
    Promoting equitable literacy expectations in CLIL: Empowering student teachers’ attitude shifts through Reading to Learn in service-learning
    (John Benjamins, 2023-06-30) Ahern, Aoife Kathleen; Smith Souter, Katherine Sara
    This study explores the impact of two Service-Learning (SL) projects on student teachers’ preparation and perceptions in relation to literacy teaching in English as a foreign language within CLIL programmes. The projects offered hands-on training in preparing and delivering lessons applying Rose and Martin’s (2012) Reading to Learn (R2L) approach to support children at two Madrid primary schools implementing CLIL with high proportions of at-risk pupils and socioculturally diverse student bodies. One hundred and thirteen undergraduate student teachers specialising in English as a Foreign Language at the Complutense University School of Education participated in the SL projects. The projects’ goals included developing the students’ civic engagement and disposition to gain understanding of the potential of a systematic, evidence-based approach to literacy pedagogy for guiding all pupils to acquire the reading and writing abilities needed for educational success. Data from questionnaires, focus group interviews, and reflective journals were collected and analysed. Student teachers faced the challenges of apprehending and effectively applying the R2L strategies in classrooms characterised by pupils’ widely ranging levels of preparation for reading and writing in English. Their reflections show evolution towards readiness and awareness of the possibilities of adopting proactive measures, such as systematic literacy instruction, in order to ensure the progress of pupils as they face the challenges of CLIL in the context of socioeconomic and educational inequity within classrooms and across schools.
  • Publication
    Developing pre-service teachers' digital communication and competences through service learning for bilingual literacy
    (TLC Editorial Board, 2021-03-10) Ahern, Aoife Kathleen; López Medina, Beatriz Pilar
    Learning environments have become increasingly digital in recent decades, requiring teachers and students to develop general digital competences across all educational systems and stages. This also means that for future teachers, professional digital competencies are a valuable asset that enables them to work with the technologies already fully integrated in schools and embedded in most curricula. This paper describes the use of digital communication technology throughout the different stages of a Service Learning Project, involving 2nd and 3rd year students from the Degree in Primary Education at the Universidad Complutense, Madrid. Students and their teachers involved in the project use specific digital communication tools which favour the interaction and completion of the project goal: Supporting literacy programmes in two languages for underprivileged students in two local schools. This paper analyses the tools used in the different stages of the project, the digital competencies they are related to and their suitability for similar Service Learning Projects.