Person:
Bodas Pinedo, Andrés

Loading...
Profile Picture
First Name
Andrés
Last Name
Bodas Pinedo
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Medicina
Department
Salud Pública y Materno-Infantil
Area
Pediatría
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 171
    Adaptación de la asignatura Alimentación y Nutrición pediátrica al espacio Virtual
    (2021) Bodas Pinedo, Andrés; Alvarez Calatayud, Guillermo; González Estecha, María Montserrat; Morillas Alonso, Marta; Mures Mielgo, Silvia; Ramos Amador, José Tomás; Ruiz Contreras, Jesús; Sánchez Sánchez, César
    En este proyecto se pretende adaptar los contenidos existentes y crear contenidos nuevos para un entorno virtual, crear presentaciones PowerPoint con locución y vídeo y crear una autoevaluación aplicable a través del Campus Virtual.
  • Item
    Project number: 159
    Adaptación de las prácticas de la asignatura Alimentación y Nutrición Pediátrica al espacio virtual
    (2022) Bodas Pinedo, Andrés; Alvarez Calatayud, Guillermo; Álvarez Sala-Walther, Luis Antonio; González Estecha, María Montserrat; Morillas Alonso, Marta; Mures Mielgo, Silvia; Ramos Amador, José Tomás; Ruiz Contreras, Jesús; Sánchez Sánchez, César
    Este Proyecto de Innovación se ha elaborado para generar productos de innovación docente relacionados con la virtualización de una asignatura, como consecuencia de: 1.-Adaptar los contenidos existentes relativos a la docencia práctica y crear contenidos nuevos para un entorno virtual. 2.-Crear nuevas presentaciones Power Point de los seminarios que se imparten en la asignatura, locutándolos y añadiendo vídeo, para su manejo virtual. 3.-Crear un sistema de docencia práctica de casos clínicos adaptado a un entorno virtual. 4.- Realización de trabajos individuales: el alumno elegirá un tema relacionado con la docencia que se imparte, que le resulte interesante y que le estimule para desarrollar un trabajo que le permita profundizar en el conocimiento del mismo. Podrá usar tanto el material que él considere oportuno como los recursos bibliográficos o de otro tipo que le recomiende el profesor. El profesor estará, a disposición del alumno para todo aquello que éste pudiera necesitar, y cualquier duda que pudiera surgir en torno al tema elegido. 5.- Tutorías personalizadas: el alumno podrá plantear sus dudas al profesor comunicándose con él a través del Campus Virtual. Así existirá una interacción entre profesor y alumno cuyo resultado será resolver cuantas dudas surjan al alumno por un lado y por otro evaluar los progresos prácticos del alumno. 6.-Crear un sistema de autoevaluación aplicable a través del Campus Virtual, de manera que los alumnos puedan ir de forma continúa comprobando cómo evolucionan sus conocimiento sobre la asignatura. 7.-Crear una base de preguntas y un sistema de calificación a través del Campus Virtual.
  • Item
    Relationship between serum selenium, sociodemographic variables, other trace elements and lipid profile in an adult Spanish population
    (Journal of trace elements in medicine and biology, 2016) Palazón Bru, Irene; Trasobares Iglesias, Elena M.; Palazón Bru, Antonio; Fuentes Ferrer, Manuel; Cuadrado Cenzual, María Ángeles; Calvo Manuel, Elpidio; González Estecha, María Montserrat; Bodas Pinedo, Andrés
  • Item
    Consensus document on the prevention of methylmercury exposure in Spain
    (Journal of trace elements in medicine and biology, 2015) Guillén Pérez, José Jesús; Herráiz Martínez, Miguel Ángel; Ordóñez Iriarte, José María; Farré Rovira, Rosaura; Martínez-Astorquiza Ortiz de Zarate, Txantón; García Donaire, José Antonio; Prieto Menchero, Santiago; Llorente Ballesteros, María Teresa; Martínez García, María José; Moreno Rojas, Rafael; Salas Salvadó, Jordi; Bermejo Barrera, Pilar; González Estecha, María Montserrat; Cuadrado Cenzual, María Ángeles; Bodas Pinedo, Andrés; Rubio Herrera, Miguel Ángel; Martínez Álvarez, Jesús Román; Herraiz Martínez, Miguel Ángel; Martell Claros, Nieves; Sainz Martín, Josefa María; Bretón Lesmes, Irene; Calvo Manuel, Elpidio
    The beneficial effects of fish consumption in both children and adults are well known. However, the intake of methylmercury, mainly from contaminated fish and shellfish, can have adverse health effects. The study group on the prevention of exposure to methylmercury (GEPREM-Hg), made up of representatives from different Spanish scientific societies, has prepared a consensus document in a question and answer format, containing the group's main conclusions, recommendations and proposals. The objective of the document is to provide broader knowledge of factors associated with methylmercury exposure, its possible effects on health amongst the Spanish population, methods of analysis, interpretation of the results and economic costs, and to then set recommendations for fish and shellfish consumption. The group sees the merit of all initiatives aimed at reducing or prohibiting the use of mercury as well as the need to be aware of the results of contaminant analyses performed on fish and shellfish marketed in Spain. In addition, the group believes that biomonitoring systems should be set up in order to follow the evolution of methylmercury exposure in children and adults and perform studies designed to learn more about the possible health effects of concentrations found in the Spanish population, taking into account the lifestyle, eating patterns and the Mediterranean diet.
  • Item
    A Prospective Study of the Serological, Clinical, and Epidemiological Features of a SARS-CoV-2 Positive Pediatric Cohort
    (Children, 2022) Callejas Caballero, Ignacio; Ruedas López, Alba; Berzosa Sánchez, Arantxa; Illán Ramos, Marta; Joyanes Abancens, Belén; Bodas Pinedo, Andrés; Guillén Martín, Sara; Soto Sánchez, Beatriz; García Bermejo, Isabel; Molina Arana, David; Alós, Juan-Ignacio; Baos Muñoz, Elvira; Delgado Iribarren, Alberto; Fuentes Ferrer, Manuel E.; Ramos Amador, José Tomás
    Background: SARS-CoV-2 was a global pandemic. Children develop a mild disease and may have a different rate of seroconversion compared to adults. The objective was to determine the number of seronegative patients in a pediatric cohort. We also reviewed the clinical–epidemiological features associated with seroconversion. Methods: A multicenter prospective observational study during September–November 2020, of COVID-19, confirmed by reverse transcription-polymerase chain reaction. Data were obtained 4–8 weeks after diagnosis. Blood samples were collected to investigate the humoral response, using three different serological methods. Results: A total of 111 patients were included (98 symptomatic), 8 were admitted to hospital, none required an Intensive Care Unit visit. Median age: 88 months (IQR: 24–149). Median time between diagnosis and serological test: 37 days (IQR: 34–44). A total of 19 patients were non-seroconverters when using three serological techniques (17.1%; 95% CI: 10.6–25.4); most were aged 2–10 years (35%, p < 0.05). Univariate analysis yielded a lower rate of seroconversion when COVID-19 confirmation was not present amongst household contacts (51.7%; p < 0.05). Conclusions: There was a high proportion of non-seroconverters. This is more commonly encountered in childhood than in adults. Most seronegative patients were in the group aged 2–10 years, and when COVID-19 was not documented in household contacts. Most developed a mild disease. Frequently, children were not the index case within the family.
  • Item
    Project number: 218
    Medición de la efectividad de las presentaciones en las clases magistrales y en las exposiciones de trabajos avanzados de estudiantes
    (2023) Villanueva Orbáiz, Rosa; Albaladejo Vicente, Romana; Bodas Pinedo, Andrés; Carabantes Alarcón, David; Jiménez Sierra, Lucía; López Herrero, María Jesús; López Martín, Beatriz; Martínez Hernández, David; Prego Meleiro, Pablo
    Valoración de las presentaciones realizadas con funciones avanzadas de PowerPoint, tanto por los profesores para impartir sus clases en los estudios de Grado y Máster, como por los estudiantes con trabajos de asignaturas como exposiciones previas a sus Trabajos Fin de Máster (TFM) y Tesis Doctorales