Person:
Gordo López, Ángel Juan

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First Name
Ángel Juan
Last Name
Gordo López
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Sociología
Area
Sociología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 67
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    La investigación social aplicada en redes sociales. Una innovación metodológica para el análisis de los «Me gusta» en Facebook
    (Revista Latina de Comunicación social, 2014) Parra Contreras, María Pilar; Gordo López, Ángel Juan; D'Antonio Maceiras, Sergio Alejandro
    Facebook ya forma parte de nuestro imaginario social. Su notoriedad ha crecido de manera exponencial en la era del Big Data. En este artículo se exponen algunas de las posibilidades que la información de estas redes brinda para la investigación social a partir de un estudio de caso sobre el análisis de los grupos de riesgo que conducen bajo los efectos del alcohol y las drogas. Metodología. Mostramos un diseño metodológico que permite obtener datos primarios cuantitativos, mediante una breve encuesta online lanzada en Facebook, y datos cualitativos a partir de los «me gusta» del perfil de Facebook (n= 215.232), de los usuarios que realizan la encuesta (n=1.437). Resultados. El análisis demuestra que hay tres grupos de riesgo que se diferencian en sus pautas de conducir bajo los efectos del alcohol y las drogas en función de los estilos de vida que se reflejan en sus «me gusta» de Facebook, además de las variables clásicas estructurales. En concreto, el grupo de riesgo alto presenta gustos y afinidades más próximos a la insatisfacción y resistencia social, y es el grupo con menor nivel cultural y mayor eventualidad laboral. Conclusiones. Esta investigación muestra la utilidad de las redes sociales para la caracterización sociodemográfica y cultural de los principales grupos de riesgo como paso previo al diseño y difusión de campañas de sensibilización y prevención.
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    Theorising Critical Psychology in Psychiatric Practice: Si Voices Interrupting Pathology
    (Social Practice / Psychological Theorizing, 2006) Burman, Erika; Georgaca, Eugene; Gordo López, Ángel Juan; Hodges, Ian; McLaughlin, Terence; Parker, Ian
    This paper is the record of a symposium at the ‘Geist Gege Genes' conference in July 2001 in Berlin. The conference was linked to the fifth Russell Tribunal on Human Rights in Psychiatry. Over the two days of hearings, witnesses testified to the abuse they had suffered at the hands of the psychiatric system and expert witnesses described how people had been coerced into ‘treatment', sometimes with horrifying results. One of the sponsors of ‘ Geist Gegen Genes' (The Mind Challenges Genes) was the UK­based grouping Psychology Politics Resistance, and another was the Discourse Unit. The symposium on ‘Critical Psychology: Psychiatric Pathologising as a Political Question' brought together different perspectives on the way that critical academics and activists in psychology may oppose the oppressive uses of psychology. Here it is an opportunity for theorising critical psychology in psychiatric practice; these are six voices interrupting pathology.
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    The [not so] new digital family: disciplinary functions of representations of children and technology
    (Feminism & Psychology, 2015) Gordo López, Ángel Juan; Parra Contreras, María Pilar; Cassidy, Paul
    The main question for consideration in this paper relates to the functional prerequisites for the construction of the so-called ‘digital family’ in the Spanish context. Taking inspiration from Burman’s (1994; 2008) work we start from two assumptions. Firstly, we assume that representations of children and families are important in terms of power and gender. This leads to our second assumption, that when considering representations of the family we also, necessarily, need to address gender regulatory functions, as much as economic and political trends. We argue that since the middle of the last decade reports there has been an intensification of interest in children and their relations with Information and Communications Technology. We identify how a convergence of discourses around family and gender, enshrined in notions of the ‘digital family’ functions to refold the family structure back in on itself, advocating a return to traditional values in much the same way as in previous eras.
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    Mitos e intereses en torno a los jóvenes y la tecnología: cultura Messenger
    (Docencia: hacia un movimiento pedagógico nacional, 2006) Parra Contreras, María Pilar; García Arnau, Albert; Megías Quirós, Ignacio; Gordo López, Ángel Juan
    Muchos mitos y prejuicios circulan frente al uso de las nuevas tecnologías. Algunas personas dan por hecho que los niños y jóvenes tienen habilidades innatas para su uso, obviando las brechas que se podrían producir por factores culturales o económicos. Por otro lado, hay quienes están preocupados por las horas que pasan los muchachos chateando en el computador y lo que puede significar el que establezcan sus relaciones afectivas de manera virtual. Para conocer algo más sobre los jóvenes y las nuevas tecnologías, solicitamos al sociólogo español Ángel Gordo y su equipo de investigación que elaboraran un artículo a partir de su reciente investigación “Cultura Messenger: Tecnología de la información y la comunicación en la sociedad interactiva”, en la que trata varios de los cuestionamientos mencionados anteriormente. Si bien esta investigación fue realizada en España, es posible identificar en Chile muchos de los fenómenos comentados.
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    Relaciones tecnosexuales: de los molinos medievales a las páginas de encuentro
    (Cultura digital y movimientos sociales, 2008) Cleminson, Richard; Gordo López, Ángel Juan
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    La gestión psicosocial de la diversidad sexual y de género
    (Relaciones de género en psicología y educación, 2003) Gordo López, Ángel Juan; Villuendas, María Dolores
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    The measurement of the economic, social and environmental impact of Peer to Peer online platforms: The case of collaborative consumption
    (EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 2021) Gordo López, Ángel Juan; Rivera, Javier de; Cassidy, Paul R.
    Over the last decade, the rise of peer-to-peer online markets has become a major sociocultural and economic phenomena and been described as a collaborative or sharing economy. However, understanding their impact has been mired in controversy and disagreement. Proponents of the sharing economy hail its potential to be a panacea for many of the world’s problems, but more critical perspectives point to research that undermines these claims. The rapid growth of this type of activity has placed public administrators in particular under pressure to develop appropriate policy and regulation. However, policy development is severely hindered by a lack of data and suitable measurement techniques. Work to develop appropriate data measurement tends to focus on economic measurement at the expense of social and environmental impact. This research paper seeks to contribute to understanding this problem area by taking a comprehensive triple impact perspective (economic, social and environmental) of the object of study. Employing a Delphi technique, the research developed forty-seven impact indicators across the three areas of measurement.
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    Social Media in Conflict. Comparing Military and Social-Movement Technocultures
    (Cultural Politics, 2014) Gray, Chis Hables; Gordo López, Ángel Juan
    There are important differences in how information technology is used in military and social-movement cultures. Militaries use social media in the Human Terrain model and security-police mode for quantifying and controlling social space, in order to meet low-intensity, counterinsurgency, and regime-maintenance goals (or for recruitment and public relations). For social-movement cultures, such as secular Egyptian revolutionaries, 15M (Los Indignados), and Idle No More, social media is an integral part of life; it is context. Unlike these horizontalist movements, military institutions are based on a hierarchical structure that precludes social media from becoming part of their organizational and decision-making culture. For them, social media constitute part of civil society, a commons both virtual and physical. The synergy between computer networks and decentralized social movements is clear when military, social-movement, and network theories and practices are compared. These differences are manifested in asymmetrical relationships to “veillance,” alternative modes of producing social technologies (especially protocols), contrasting theories of power, and opposing conceptions of morality and efficacy. The differences are more than a matter of how the affordances of information technologies match with the different technocultures. Horizontalist social movements incorporate new information technologies into their praxis as self-control, while militaries seek to subsume them into the existing hierarchical control paradigms.
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    Acercamiento a las prácticas de consumo no disociado desde los entornos y redes sociales de pertenencia y sociabilidad
    (2012) Gordo López, Ángel Juan; Parra Contreras, María Pilar; D'Antonio Maceiras, Sergio Alejandro; Isidoro Calle, Olivia; Fraca, Gabriel; Sádaba Rodríguez, Igor Javier; Arroyo Menéndez, Millan
    Los objetivos generales de este estudio han sido identificar la prevalencia de conductores que conducen por las vías españolas en relación con las combinaciones de sustancias psicoactivas consumidas; profundizar en el conocimiento de las características socioeconómicas, culturales y actitudinales de estos grupos de conductores a partir de las preferencias culturales, de ocio y consumo que muestran en sus perfiles de Facebook; proporcionar un mapa estructural y caracterización de estos grupos compatible con las líneas preventivas directrices del Plan Estratégico de la DGT 2013-2016. Para la consecución de estos objetivos se ha desarrollado un diseño metodológico que combina las variables clásicas utilizadas para establecer o segmentar grupos (edad, sexo, nivel de estudios, etc.), con variables “secundarias” que los usuarios de las redes sociales generan cuando interactúan y se relacionan socialmente. La utilización de las redes sociales para obtener datos ad hoc sobre usuarios de interés, previamente segmentados, ha permitido superar la falta de información sociocultural existente sobre estos grupos. Esta innovación metodológica facilita obtener datos adicionales y espontáneos sin por ello tener que recurrir exclusivamente a técnicas que en su aplicación fomentan la racionalización o deseabilidad social (encuestas) o a estudios estadísticos ad hoc de corte experimental y su consabida falta de validez ecológica. Para ello, se creó una campaña publicitaria con el eslogan “¿Qué es tu coche para ti?”, difundida a través de Facebook del 1 al 16 de noviembre de 2012. A partir del análisis de los datos se demuestra que hay grupos de conductores que se diferencian en sus pautas de no disociación en el consumo de alcohol/drogas y conducción en función de la edad y el género, pero también en relación a características socioculturales y económicas concretas, siendo la inestabilidad laboral, en forma de paro y contratos eventuales, y el nivel cultural las dimensiones más discriminantes, así como los gustos culturales y las preferencias en ocio y consumo.
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    Introducción
    (Papers. Revista de Sociología, 2013) Varela Fernández, Julia; Gordo López, Ángel Juan