Person:
Camiña Centeno, Ester

Loading...
Profile Picture
First Name
Ester
Last Name
Camiña Centeno
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Económicas y Empresariales
Department
Análisis Económico y economía cuantitativa
Area
Fundamentos del Análisis Económico
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Publication
    La Economía del Comportamiento en la asignatura de Teoría de Juegos: Experimentos en las aulas
    (2019-06-24) Camiña Centeno, Ester; Cerdá Tena, Emilio; Álvarez González, Francisco; Onrubia Fernández, Jorge; Sánchez Fuentes, Antonio Jesús; Rojas Candela, Ricardo; García Gómez, Raul; Salas del Mármol, Rafael; Moreno Martín, María Lourdes; Rey Simo, José Manuel; Rodríguez Álvarez, Carmelo
    El objetivo es introducir la economía experimental como herramienta pedagógica en la enseñanza de Teoría de Juegos para alumnos de los Grados en Economía y Doble Grado en Economía, Matemáticas y Estadística acercándoles a un análisis económico actual.
  • Publication
    Knocking on Employment´s Door: Internships and Job Attainment
    (Springer Nature, 2021) Di Meglio Berg, Gisela Amanda; Barge Gil, Andrés; Camiña Centeno, Ester; Moreno Martín, Lourdes
    Undergraduate internships have gained popularity among students, universities, governments and firms since the creation of the European Higher Education Area. However, empirical research on the relationship between internships and labour market performance of graduates is still scarce, particularly in Spain. This paper examines whether internships improve job attainment in the short run (first employment after graduation) and in the medium/long term (employment 4 years later). We use the first Spanish University Graduate Job Placement Survey (2014) to estimate linear probability models and probit models. A novel econometric technique is also implemented to evaluate the sensitivity of our findings to omitted variable bias. We disentangle the internship effect on (I) the time it takes to find the first job; (II) the vertical, horizontal and skills matching with the first job; (III) being employed in the medium/long term; (IV) the vertical and horizontal matching with the current employment; and (v) wage quintiles of the current job. Our results show that internship experience facilitates the university-to-work transition for Spanish graduates. Although the effects of internships on being employed do not vanish in the medium/long term, there is weak evidence of positive effects on matching four years after graduation and no effects are found on wages.
  • Publication
    Some results on stability concepts for matching models
    (Facultad de CC Económicas y Empresariales. Instituto Complutense de Análisis Económico, 2010-12) Camiña Centeno, Ester
    We consider a general class of two-sided matching markets, called many-to-one matching markets with money. For a special case of these markets, where each seller owns di¤erent objects, we prove that stable outcomes cannot be characterized by the non-existence of unsatis…ed pairs. Moreover, we restore the dual lattice structure in markets with more than one seller using a connection with an assignment game.
  • Publication
    El impacto de las Prácticas Académicas Externas en la empleabilidad de los alumnos de grado de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales (IMPAE)
    (2017-06-30) Di Meglio Berg, Gisela Amanda; Barge Gil, Andrés; Camiña Centeno, Ester; García Hiernaux, Alfredo; Moreno Martín, Lourdes
  • Publication
    The Impact of Internships on Job Attainment: an Applied Analysis
    (2018-03) Di Meglio Berg, Gisela Amanda; Barge Gil, Andrés; Camiña Centeno, Ester; Moreno Martín, Lourdes
    Las prácticas en empresas que realizan los estudiantes a lo largo de sus estudios universitarios han sido prácticamente inexploradas en la investigación académica, sobre todo en el ámbito español. El objetivo de este artículo es analizar qué características de las prácticas en empresas y qué competencias adquiridas en las mismas determinan la empleabilidad actual y la calidad salarial de aquellos estudiantes que las han realizado. Adicionalmente, se examina el grado de satisfacción y de utilidad percibido con la realización de las prácticas. La investigación se basa en información recopilada por medio de una encuesta realizada a estudiantes de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Complutense de Madrid (UCM) que han realizado prácticas entre 2012-2013 y 2015-2016. En base a la estimación de modelos lineales de probabilidad y probit, encontramos que aquellas prácticas en empresas que permiten desarrollar las competencias de comunicación y de gestión de problemas mejoran, respectivamente, la probabilidad de estar empleado y la de situarse en tramos salariales elevados. Asimismo, el uso de nuevas tecnologías de comunicación e información (TICs) emerge como la competencia adquirida más importante, tanto en lo relativo a la satisfacción de los estudiantes con las PAE como a la utilidad de las mismas como medio de inserción laboral.