Person:
García Avilés, Javier

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First Name
Javier
Last Name
García Avilés
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Biológicas
Department
Biodiversidad, Ecología y Evolución
Area
Ecología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Guía Rápida de SPSS v.25 (Prácticas de Ecología)
    (2019) López-Pintor Alcón, Antonio; Barandica Fernández, Jesús; Acosta Gallo, Belén; Casado González, Miguel Ángel; Delgado Sáez, Juan Antonio; García Avilés, Javier; de las Heras Puñal, Paloma; Herrero de Jáuregui, Cristina; Jiménez Escobar, María Dolores; López de Pablo, Carlos Tomás; Martín de Agar Valverde, Pilar; Martín Zorrilla, Juan Vicente; Morcillo Alonso, Felipe; Ortega Quero, Marta; Rovira Sanroque, José Vicente; Serrano Talavera, José Manuel
    Guía rápida de SPSS v.25 para usar en las Prácticas de Ecología (Grado en Biología, 3er curso)
  • Item
    Leaf-litter decomposition in headwater stream: a comparation on the process among four climatic regions
    (Journal of the North American Benthological Society, 2011) Pozo, Jesús; Casas, Jesús; Menéndez, Margarita; Mollá, Salvador; Arostegui, Inmaculada; Basaguren, Ana; Casado, Carmen; Descals, Enrique; García Avilés, Javier; González, José M.; Larrañaga, Aitor; López, Enrique; Lusi, Miriam; Moya, Óscar; Pérez, Javier; Riera, Tecla; Roblas, Neftalí; Salinas, María Jacoba
    The main purpose of our work was to elucidate factors responsible for the geographical differences in leaf-litter decomposition rates in Spanish oligotrophic headwater streams. Decomposition experiments with alder (Alnus glutinosa) leaf litter were carried out in 22 headwater streams in 4 different climatic regions across the Iberian Peninsula (Cornisa Canta´brica, Cordillera Litoral Catalana, Sierra de Guadarrama, and Sierra Nevada). Streams that were similar in size, flowed mainly over siliceous substrate in catchments with scarce human settlements and activities, and fell within a range of low nutrient concentrations were chosen in each region. Breakdown rates were regionally variable and were low (0.109–0.198% ash-free dry mass [AFDM]/degree day [dd]) in the Cornisa Canta´brica, the most mesic and Atlantic region, and high (0.302–0.639% AFDM/dd) in Sierra de Guadarrama, one of the coldest and most inland areas. Temperature was not the determining factor affecting differences in breakdown rates among regions, and breakdown rates were not related to concentrations of dissolved nutrients. However, microbial reproductive activity (sporulation rates) was significantly correlated with dissolved P concentration. Breakdown rates were explained better by presence and feeding activities of detritivores than by decomposer activity. Incorporation of breakdown rates in assessment schemes of stream ecological status will be difficult because leaf processing does not respond unequivocally to environmental factors when climatic regions are considered. Thus, regional adjustments of baseline standards in reference conditions will be required.
  • Item
    Estudio de comunidades de matorral mediterráneo I
    (2019) López-Pintor Alcón, Antonio; Barandica Fernández, Jesús; Acosta Gallo, Belén; Casado González, Miguel Ángel; Delgado Sáez, Juan Antonio; García Avilés, Javier; de las Heras Puñal, Paloma; Herrero de Jáuregui, Cristina; Jiménez Escobar, María Dolores; López de Pablo, Carlos Tomás; Martín de Agar Valverde, Pilar; Martín Zorrilla, Juan Vicente; Morcillo Alonso, Felipe; Ortega Quero, Marta; Rovira Sanroque, José Vicente; Serrano Talavera, José Manuel
    Conjunto de guiones de prácticas de Ecología, correspondientes al bloque temático sobre el estudio de comunidades, y material complementario (estadillo y plantilla para la matriz de datos).
  • Item
    Project number: 115
    Microbiologí@ en tu pantalla: laboratorios virtuales para la enseñanza práctica de Microbiología Ambiental en los Grados de Biología y Bioquímica con un enfoque semipresencial (blended learning)
    (2021) Amaro Torres, Francisco; Díaz del Toro, Silvia; Martín-González, Ana María; Gutiérrez Fernández, Juan Carlos; Rovira Sanroque, José Vicente; García Avilés, Javier; Palá Paul, Jesús; Sobrino Gómez, Esther; González Belinchón, Carmen Martina; Herráiz Moreno, Marta; Fernández de Cuevas López, Fernando; de Francisco Martínez, Patricia
    El proyecto de innovación tiene como principal objetivo implementar la metodología de enseñanza-aprendizaje blended learning en las clases prácticas de la asignatura “Biología de la contaminación” (Grado en Biología UCM, cuarto curso) creando una colección de laboratorios virtuales en sinergia con las sesiones de docencia práctica presencial. De esta forma la colección de recursos digitales que reune este proyecto complementará la formación que reciben los alumnos en las clases prácticas de laboratorio de la asignatura, y permitirá adaptar las prácticas a un formato de educación online o semipresencial en el contexto de situaciones similares a la actual crisis sanitaria derivada de la COVID-19.