Person:
Lupato García, Fabio

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First Name
Fabio
Last Name
Lupato García
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Ciencia Política y de la Administración
Area
Ciencia Política y de la Administración
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Two steps forward, one step back: the evolution of democratic digital innovations in Podemos
    (South European Society and Politics, 2022) Meloni, Marco; Lupato García, Fabio
    While the digitalisation of political parties is increasingly analysed, less attention has been paid to the evolution of digital procedures and their consequences on intra-party democracy and party change. We propose a typology for identifying different types of evolution processes (consoli-dation, reconfiguration, mutation, and elimination) using the Spanish party Podemos paradigmatic case. Our analysis points out the centrality of hard and soft setbacks in the evolution of the digital procedures of the party. Findings indicate the relevance of different dynamics, such as insti-tutionalisation, personalisation, and factionalism, jointly with other internal and external factors. Studying the evolu-tion of digital party procedures is relevant for tracing party change in digital parties and other parties that are experi-encing digitalisation processes.
  • Item
    Project number: 130
    El impacto del aprendizaje universitario colaborativo el rendimiento académico del estudiante: Una wiki para la ciencia política y de la administración
    (2019) Sánchez Medero, Gema; Calatrava García, Adolfo; Aznar Fornies, Álvaro; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Corujo Hernández, Ayoze; Díez Rodríguez, M. Ángeles; Porta Pego, María Belén; Aldeguer Cerdá, Bernabé; Laiz Castro, María Consuelo; Lupato García, Fabio; Pastor Albaladejo, Gema María; Belmonte Martín, Irene; Crespo González, Jorge Domingo; Velasco Romera, Iván; Torrents Margalef, Jorge; Cascales Ortega, José María; Rodríguez Montoya, José María; Monedero Fernández, Juan Carlos; Estévez Rubín De Celis, Juan Ignacio; Ruiz Rodríguez, Leticia María; García Solana, María José; Mairal Medina, María Pilar; Caballero Sánchez, Rafael María; Soto Sainz, Óliver; Canzio, Renzo Anzani; Losada Maestre, Roberto; Sánchez Medero, Rubén; Valmorisco Pizarro, Segundo; Casado Rodríguez, Yolanda; Verstrynge Rojas, Jorge
    El objetivo del proyecto es llevar a la práctica una acción formativa basada en la web 2.0 con la participación de profesores y alumnos pertenecientes a distintos grados, facultades y universidades. En concreto, esta iniciativa pretende continuar con la wiki, www.dcpa.wikidot.com, que comenzó a realizarse en 2015 en virtud de la convocatoria de PIMCD. La wiki contribuye a que los estudiantes, de manera colaborativa, diseñen un proyecto educativo de integración curricular a partir de unos supuestos establecidos previamente por el profesor. Por lo tanto, este tipo de experiencia permite crear una base documental de gran utilidad para otros alumnos que estudian este tipo de asignaturas o para cualquier persona que muestren una inquietud o necesidad de buscar, encontrar o ampliar el conocimiento sobre determinadas cuestiones relacionadas con la ciencia política y la ciencia de la administración
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    Digital innovation in electoral campaigns: the case of microcredit in Podemos
    (Policy Studies, 2023) Lupato García, Fabio; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Meloni, Marco
    Crowdfunding and micro-donations for funding politicalcampaigns have been extensively studied, especially in the US.However, digital participatoryfinancing in Europe, with adifferent regulatory context and relevant public funding, hasbeen investigated less. This article analyses the effects of aninnovative and digital-native electoral campaignfinancing tool:the microcredit. Microcredits consist of small“civil loans”that apolitical party requests from sympathizers tofinance the party’selectoral campaign. Based on the case study of the Spanish partyPodemos–thefirst one to implement it–for the period of 2015–2021, we use official data and party documents to explore theconsequences of microcredit. We argue,first, that microcredits(and partyfinancing) should be considered another way todifferentiate challenger parties from traditional ones. Second,there is a link between the number and amount of microcreditsand the political context, not limited to good electoralexpectations but also to the polarized political context. Third,microcredits change the structure of campaign funding. Finally,we point out a regulation problem that may deter other partiesfrom adopting this mechanism and present different legalproblems (monitoring, data protection, or potential corruption),showing the regulatory issues for adapting to the digitalization ofpolitics.
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    Digital intra-party democracy: an exploratory analysis of Podemos and the Labour Party
    (Parliamentary affairs, 2021) Lupato García, Fabio; Meloni, Marco
    The role of technology is growing in intra-party democracy (IPD) processes. This article presents a proposal for analysing digital IPD, by applying empirical democratic theory dimensions. To test our methodology, we analyse two different types of parties, a new digital one, Pos, and a traditional one undergoing reform, the Labour Party. Our analysis shows, first, that the application of technology is not neutral, with a differential impact depending on the specific democratic dimension considered and, secondly, that—due to convergent developments—new and established parties are closer in their digital IPD than expected. These results point out the relevance, for the ongoing debate on the quality of IPD, of considering the impact of digital on different democratic dimensions and its evolution over time.
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    Project number: 348
    El impacto del uso de juegos en el rendimiento académico del estudiante: la gamificación como vía para mejorar la enseñanza de las cuestiones políticas, jurídicas y sociales
    (2024) Soto Sainz, Óliver; Benito Sánchez, Ana Belén; Casal Oubiña, Daniel; Cruz Martínez, Gibrán Alberto; Echazarra De Gregorio, Alfonso; Lupato García, Fabio; García Solana, María José; Lerín Ibarra, David; Hernández Corrochano, David; Mairal Medina, María Pilar; Pastor Albaladejo, Gema María; Ruiz Rodríguez, Leticia María; Sánchez Medero, Gema; Prieto Herrero, María Carmen; Anguita Ricciardiello, Eva; Riva Alonso, Sara de la; Gómez Martínez, Arturo; Mainzer Cardell, Albert Francesc; Meléndez Bartolomé, Isabel; Núñez Balseiro, Lourdes; Pérez Hernanz, Julio; Ricote Lajusticia, Rafael; Zarzalejo Lechuga, Marcos; Tovar Caro, Edmundo; Sánchez Verdejo, Francisco Javier; Sánchez Medero, Rubén; Losada Maestre, Roberto; Czubala Ostapiuk, Marcin Roman; Soto Sainz, Óliver
    El uso de los juegos en las aulas puede contribuir no sólo a mejorar la percepción de la docencia por parte de nuestro alumnado (lo cual a su vez podría transmitirse en una mejor percepción de los estudios de la Universidad Complutense), sino que también pueden conducir a un mayor conocimiento de los procesos dinámicos en los que vivimos hoy día facilitando que los estudiantes comprendan mejor su naturaleza dinámica. Cuando se simula una situación, los participantes se dan cuenta de cómo funciona el sistema político en movimiento y se preparan para enfrentarlo en la vida real. Además, las simulaciones también son divertidas, hacen que los estudiantes se involucren más en el estudio y profundicen su conocimiento al fomentar su interés. El objetivo principal de este proyecto es, por un lado, favorecer un nuevo enfoque que tenga en consideración el uso del juego en el aula como herramienta docente en la enseñanza superior y, por el otro, poder medir qué juegos resultan provechosos en el aula, en qué tipo de contextos y para qué fines. Por ello, con este proyecto pretendemos cambiar la aproximación para poder formular mejor la docencia que impartimos. En este sentido reunimos la experiencia de múltiples docentes que ya aplican técnicas de aprendizaje activo basadas en el uso de juegos en el aula y perseguimos sistematizarla para ver su alcance y beneficios.
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    Project number: 317
    El impacto del uso de juegos en el rendimiento académico del estudiante: la gamificación como vía para mejorar la enseñanza de las cuestiones políticas, jurídicas y sociales
    (2023) Soto Sainz, Óliver; Benito Sánchez, Ana Belén; Caballero Sánchez, Rafael María; Casal Oubiña, Daniel; Cruz Martínez, Gibrán Alberto; Echazarra De Gregorio, Alfonso; Fernández-Espinar Muñoz, Carlos; De La Fuente Cardona, Francisco Salvador; Lupato García, Fabio; García Solana, María José; Hernández Corrochano, David; Lerín Ibarra, David; Mairal Medina, María Pilar; Moreno Cantano, Antonio César; Pastor Albaladejo, Gema María; Porta Pego, María Belén; Ruiz Rodríguez, Leticia María; Sánchez Medero, Gema; Valle Mariscal De Gante, Margarita Rosa; Bayo Escalera, Claudia; Riva Alonso, Sara de la; León Canario, Sabela; Lores Baamonde, Eduardo; Mainzer Cardell, Albert Francesc; Meléndez Bartolomé, Isabel; Núñez Balseiro, Lourdes; Pérez Hernanz, Julio; Ricote Lajusticia, Rafael; Prieto Herrero, María Carmen; Czubala Ostapiuk, Marcin Roman; Losada Maestre, Roberto; Sánchez Medero, Rubén; Sánchez Padilla, Andrés; Sánchez Verdejo, Francisco Javier
    El juego es una herramienta básica para el aprendizaje, aunque poco utilizada en el Espacio de Educación Superior. El uso de los juegos en las aulas puede contribuir no sólo a mejorar la percepción de la docencia por parte de nuestro alumnado (lo cual a su vez podría transmitirse en una mejor percepción de los estudios de la Universidad Complutense), sino que también pueden conducir a un mayor conocimiento de los procesos dinámicos en los que vivimos hoy día facilitando que los participantes comprendan mejor su naturaleza dinámica. Cuando se simula una situación, los participantes se dan cuenta de cómo funciona el sistema político en movimiento y se preparan para enfrentarlo en la vida real. Además, las simulaciones también son divertidas, hacen que los estudiantes se involucren más en el estudio y profundicen su conocimiento al fomentar su interés. En este Proyecto de Innovación Docente profesores de distintas facultades y universidades analizamos el uso del juego en las aulas y su impacto en el rendimiento de nuestro alumnado.
  • Item
    Mapping the digitalisation of European political parties
    (Information, Communication & Society, 2024) Sandri, Giulia; Lupato García, Fabio; Meloni, Marco; von Nostitz, Felix; Barberà, Oscar
    An increasing number of comparative case studies explore the drivers and impacts of digital technologies on political parties (Bennet et al., 2018. The democratic interface: Technology, political organization, and diverging patterns of electoral representation. Information Communication & Society, 21(11), 1655–1680; Gerbaudo, 2019. The digital party: Political organisation and online democracy. Pluto Press), but a large comparative account on how parties are changing due to digitalisation is still lacking. Based on the new Digitalisation in Parties (DIGIPART) Dataset developed by the authors, this paper addresses this gap by empirically assessing the use of digital platforms and their affordances in 62 parties in five European countries (France, Italy, Germany, United Kingdom and Spain). Building on previous research by Fitzpatrick (2021. The five-pillar model of parties’ migration into the digital. In O. Barberà, G. Sandri, P. Correa, & J. Rodríguez-Teruel (Eds.), Digital parties: The challenges of online organisation and participation (pp. 23–42). Springer Nature), the aim is to measure variations in the patterns of digitalisation of party activities, and to preliminary explore the relevance of some systemic and intra-organizational factors in shaping the use of party digital innovations (Lupato & Meloni, 2023. Digital intra-party democracy: An exploratory analysis of Podemos and the Labour Party. Parliamentary Affairs, 76(1), 22– 42; Raniolo, Vittori and Tarditi 2021. Political parties and new digital technologies: Between tradition and innovation. In O. Barberà, G. Sandri, P. Correa, & J. Rodríguez-Teruel (Eds.), Digital parties: The challenges of online organisation and participation (pp. 181–204). Springer Nature). The preliminary results show that digital solutions are starting to be adopted as a facilitator of internal participation and that larger and older parties seem to be more digitalised than newer and smaller ones.