Person:
Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel

Loading...
Profile Picture
First Name
Jesús Miguel
Last Name
Rodríguez Mantilla
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Investigación y Psicología en Educación
Area
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Publication
    Improvements in climate and satisfaction after implementing a quality management system in education
    (Elsevier, 2022-10) Martínez Zarzuelo, Angélica; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Fernández Díaz, María Josefa
    The overall aim of this study is to evaluate the impact of applying ISO:9001 on the school climate and satisfaction in schools. This was done by using a Likert-type evaluation instrument consisting of 21 items with an excellent reliability score for the general scale (Cronbach α = 0.955) and specifically for the school climate dimension (α = 0.969) and school satisfaction (α = 0.927). The instrument was applied to a sample of 2189 subjects (1881 teachers and 308 members of the school management team) at 85 schools in Spain where ISO:9001 has been implemented for at least 3 years. The results show that implementation of this QMS has generally had a médium level impact on school climate and on satisfaction among the teachers, students, and families at the schools in the sample. Moreover, descriptive and differential analyses have been carried out to identify any significant differences in the impact of implementing the QMS on improvements in the two dimensions as a function of the position, gender, seniority at the school, ownership, and size of the school, and length of time with the QMS implemented there. In addition, other analyses were carried out using single-variant general linear models that revealed an effect of interaction between the variables of position and age. Furthermore, cluster analyses were also performed to identify three teacher and management profiles attending to the levels of improvement brought about from implanting the QMS on the dimensions under study.
  • Publication
    Concreción y evaluación de los resultados de aprendizaje en la Facultad de Educación. Proyecto piloto en el Grado de Pedagogía y el Máster de Educación Especial
    (2020-02-04) Rodríguez Quintana, Esther; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Fernández Cruz, Francisco José; Martínez Zarzuelo, Angélica; Plangger, Lea; Jover Olmeda, Gonzalo; Fernández Díez, Mª Josefa; Garrote Escribano, Nicolás; León Carrascosa, Víctor
    Se presenta la Memoria del Proyecto Innova Gestión Calidad del curso 2018-2019 titulado : Concreción y evaluación de los resultados de aprendizaje en la Facultad de Educación. Proyecto piloto en el Grado de Pedagogía y el Máster de Educación Especial.
  • Publication
    Aplicación de la programación visual (lenguaje Scratch) en la formación de maestros de Primaria para el desarrollo de las competencias matemática y digital
    (2016-01-28) Roanes Lozano, Eugenio; Fernández Díaz, María José; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Cujó Arenas, Jorge; Martínez Zarzuelo, Angélica
  • Publication
    Desarrollo y evaluación de un proyecto de aprendizaje-servicio para la infancia vulnerable (Fase II)
    (2018-09-19) Belando Montoro, María Remedios; Jover Olmeda, Gonzalo; González Martín, María Rosario; Fuentes Gómez-Calcerrada, Juan Luis; Sánchez Serrano, Silvia; Carrasco Temiño, María Aranzazu; León Carrascosa, Víctor; Martín-Ondarza Santos, María del Prado; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Fernández Díaz, María Josefa
  • Publication
    Análisis de necesidades formativas en el desarrollo de las competencias investigadoras de los estudiantes de Posgrado de la Facultad de Educación para el diseño de un programa de mejora
    (2020-06-25) Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Martínez Zarzuelo, Angélica; Fernández Cruz, Francisco José; García Domingo, María Begoña; López Escribano, María del Carmen; Gómez del Pulgar Cinque, Sandra; Vendrell Morancho, Mireia; Fernández Díaz, María Josefa
  • Publication
    Evaluación de las competencias innovadoras del profesorado de Grado/Postgrado de la Facultad de Educación, para la mejora de la práctica docente
    (2021-06-23) Fernández Cruz, Francisco José; Fernández Díaz, María Josefa; García Domingo, María Begoña; Gómez del Pulgar Cinque, Sandra; López Escribano, María del Carmen; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Vendrell Morancho, Mireia
    Las instituciones universitarias se están enfocando cada vez más en incorporar modelos de enseñanza innovadores en su cuerpo docente y personal para mejorar la calidad del aprendizaje de los estudiantes. Identificar estrategias para reformar la educación superior y mejorar el desempeño docente es fundamental para mejorar la calidad de la educación y adecuar las instituciones universitarias a los inminentes cambios sociales, tecnológicos e intelectuales. Por lo tanto, el objetivo general del proyecto propuesto (n.º 166) llevado a cabo durante el curso 2020-21 es “identificar las necesidades formativas del profesorado universitario de la Facultad de Educación en lo relativo a su competencia innovadora, a través de las valoraciones de los estudiantes y de los propios profesores, para planificar un programa de formación que permita mejorar su desempeño docente y el aprendizaje de sus alumnos”.