Person:
Eseverri Mayer, Cecilia

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First Name
Cecilia
Last Name
Eseverri Mayer
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Información
Department
Sociología
Area
Sociología
Identifiers
UCM identifierDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Publication
    Actividades de aprendizaje colaborativo en la docencia online: tutorías colaborativas y otras iniciativas de aprendizaje de apoyo mutuo entre estudiantes
    (2021-06) Carrasco Pradas, M. Desamparados; Martos Caballero, Ángel; Cadilla Baz, María; Colino Fernández, Alberto; Eseverri Mayer, Cecilia; Estavillo Dorado, Julio Antonio; Malagón Terrón, Francisco Javier; Morales Aguilar, María José; Revilla Peña, María del Mar; Sánchez Sánchez, Ana María; Abdeselam Znarkar, Noor; Torrente Barredo, Begoña; de Diego Illescas, Mª de la Almudena
    Memoria del proyecto de innovación docente para la aplicación de estrategias de aprendizaje colaborativo y apoyo mutuo entre estudiantes, con especial atención a las tutorías colaborativas, en los Grados de ADE y Comercio.
  • Publication
    Aprendizaje colaborativo: Tutorías colaborativas y otras experiencias basadas en la cooperación y el apoyo mutuo entre estudiantes
    (2020-07-01) Carrasco Pradas, Mª Desamparados; Estavillo Dorado, Julio Antonio; Colino Fernández, Alberto; Cadilla Baz, María; Eseverri Mayer, Cecilia; Malagón Terrón, Francisco Javier; Torrente Barredo, Begoña; Sánchez Sánchez, Ana María; Morales Aguilar, María José; Revilla Peña, María del Mar; Zhou, Junyu; Martos Caballero, Ángel; Feng, Yage; Zou, Xuele; Amundaray Carmona, Samai; Abdeselam Znakar, Noor; Shumyn, Anastasia; Perales Sesmero, María; Izquierdo Cantero, Laura; Machuca Municio, Diana; Godoy Spinelli, Agostina; Sánchez Carrascosa, Rebeca; Tiradas Gil, Pablo; Videau, Thomas; Bedoya Reyes, Daniela; Nuñez Miguelez, Luis; Martín Pedraza, Alba; Sardinha Diez, Diego; Cábez Del Río, Jorge; Fu, Bin
    Memoria del Proyecto de innovación Innova docencia de la convocatoria de 2019-20, consistente en la aplicación de una experiencia de aprendizaje colaborativo a partir de un sistema de tutorías colaborativas en 5 asignaturas de Grado de 4 facultades de la UCM. Asimismo, se realizó otra experiencia de trabajo colaborativo entre estudiantes y profesor en dos asignaturas del Máster Oficial en Comunicación Social de la UCM.
  • Publication
    Controlling civic engagement of youth spanish muslims: Single representation, generational gap, and gender activism
    (Springer Nature, 2022-04-10) Eseverri Mayer, Cecilia; Khir-Allah, Ghufran
    This paper focuses on Muslim Civil Society structures and, more specifically, on the gap between the organizations from the first (migrant) generation and the new grammars of action of new generations of Spanish Muslims. The originality of this article lies in its power to address three fundamental questions: (1) Are the umbrella organizations silencing the demands of Muslim youth?; (2) How do Muslim youth resist such representative hegemony? and; (3) What specific strategies are Muslim women currently developing to gain representation and involvement in mainstream Spanish society? We find evidence for new grammars of action defying traditional authorities and reject decontextualized, asynchronous Islam. Young women are engaging in broader and inclusive activism, inspired by religion affiliation in order to reinforce their external solidarity and engagement in mainstream political structures. By contrast, young men are calling for a new Muslim leadership to reinforce primary solidarity and concentrate more on earning religious rights. For women, religion is a vector to participation and for men, it is a form of participation.
  • Publication
    Jóvenes en tierra de nadie: hijos de inmigrantes en un barrio de la periferia de Madrid
    (Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones, 2011-09-12) Eseverri Mayer, Cecilia; Arango Vila-Belda, Joaquín; Criado Calvo, María Jesús
    Cette recherche examine les trajectoires éducatives et sociales des jeunes issus de l’immigration qui habitent dans un quartier de la péripherie de Madrid, par rapport aux transformations des anciens espaces industriels de la capital dans les trente dernières années. Le travail etnographique mené entre 2005 et 2008 et la coexistence avec les habitants d’un quartier de logements sociaux appelé San Cristóbal de los Ángeles, bâti pour loger l’inmigration rurale dans les années 50-60 et aujourd’hui accueillant les familles provenant des diferents pays du monde; deterioré dans ses bâtiments et souffrant les pires conséquences des changements sociaux et des crisis économiques (hausse du chomage, de la délinquance et de l’échec scolaire), permet d’ obtenir une vue d’ensemble de l’entourage social et scolaire dans lequel les enfants d’immigrés qui sont nés a Madrid ou sont arrivés durant l’enfance ou l’adolescence, sont insérés. L’analyse est centrée sur l’expérience d’abandon de l’école des trois groupes de jeunes d’origine étrangère les plus représentés dans l’espace urbain (équatoriens, marrocains et dominicains), agées de 14 à 18 ans, et prend aussi, comme mecanisme de contrôle et contraste, le groupe des jeunes espagnols. Cette sortie précoce du système scolaire alerte sur l’apparition d’un processus de desaffiliation (Castel, 1995), plaçant les jeunes dans un espace intermédiaire, qui n’est pas completement isolé de la société mais qui n’est pas non plus relié aux structures formelles d’intégration (l’école et le marché de travail). L’analyse des différents cas permet de décrire ce passage instable et incertain, d’évaluer les risques et les ressources emanant du contexte social, qui aident les jeunes les plus vulnerables à surmonter cette transition dans « les limbes ».
  • Publication
    Convergencias y divergencias de los discursos e imágenes de la inmigración en etapas de bonanza y de crisis
    (Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 2014-06) Cea D'Ancona, María Ángeles; Valles Martínez, Miguel Santiago; Eseverri Mayer, Cecilia
    En este artículo se presentan algunos de los resultados de dos investigaciones encadenadas. Ambas centradas en el estudio de la memoria migratoria y las formas de xenofobia informadas por autóctonos y foráneos en España. La primera hecha en una etapa de bonanza económica (2006-08); la segunda, en momentos de crisis (2010-12). En concreto, se sintetiza el análisis comparativo de los materiales cualitativos reunidos en ambos proyectos, que se acompaña del contraste aportado por los datos estadísticos, de encuesta y otras fuentes disponibles. El contexto actual de acentuada crisis económica y financiera ha supuesto una oportunidad investigadora para comprobar si el aumento de la competencia (por el empleo, las prestaciones y ayudas públicas) propicia el recrudecimiento de los discursos e imágenes negativas de la inmigración. Se revelan varias de las razones detrás de la formas de xenofobia y su reverso, las xenofilias, en las coordenadas de espacio y tiempo referidas.
  • Publication
    A Spanish Ghetto?The Effect of Intermediary Structures on the Integration of Second Generation Immigrants
    (El Colegio de la Frontera Norte, 2017-09-14) Eseverri Mayer, Cecilia
    This article discusses youth marginalization and the qualitative process of ghettoization in a disadvantaged area of Madrid. This ethnographic study examines the role of intermediary structures (family, ethnic community and civil associations) on the life trajectories taken by young people who have been excluded from the education system. The results of this research show that the protective effects of these structures depend on the quality of their social capital. This case study also suggests that this kind of capital arises from a specific collaboration between ethnic, religious and secular organizations in which women play a decisive role.
  • Publication
    Soluciones locales para un problema global. Los mejores ejemplos de lucha contra el extremismo en barrios empobrecidos y multiétnicos
    (Ediciones Cajamar, 2022-12) Cecilia Eseverri Mayer; Eseverri Mayer, Cecilia; Joaquín Arango Vila-Belda; Arango Vila-Belda, Joaquín
    El acercamiento a la realidad de dos barrios empobrecidos y periféricos de Madrid y París permite comprender la vinculación entre el aislamiento y el extremismo. El conocimiento de la vivencia de los jóvenes, a través de un enfoque cualitativo y comparativo, muestra los efectos negativos de la desconexión con la ciudad, la pobreza de las relaciones sociales, la segregación étnica y la desafección política. También señala los beneficios de la sociabilidad entre jóvenes de orígenes étnicos diversos y el impacto positivo de implicación cívica. Sin embargo, este estudio no se detiene únicamente en el análisis de los problemas sociales, sino que busca asimismo identificar las mejores formas de combatirlos. Para ello, realiza una evaluación crítica de los mejores ejemplos de lucha contra el extremismo y la marginalidad juvenil en distintas ciudades y barrios europeos y canadienses, entrevistando a alcaldes, policías, funcionarios, académicos y miembros de la sociedad civil. Un contraste que permite formular propuestas para la prevención del extremismo, un problema global que ha de combatirse con soluciones concretas.
  • Publication
    Youth in no man’s land. Immigrant children on the outskirts of Madrid
    (Université de Poitiers, 2017-03-01) Eseverri Mayer, Cecilia; Université de Poitiers
    This article discusses new processes of disaffiliation (Castel, 1995) among youth in a case study conducted in a disadvantaged neighbourhood of Madrid. Through the study of educational attainment and failure among children of Ecuadorian, Dominican, and Moroccan immigrants, insight is gained into a problem affecting numerous European countries, thus making it possible to identify the resources necessary to combat it. Research shows that the most determining factor in disaffiliation is human capital (Bourdieu, 1970). Likewise it demonstrated that links to ethnic networks can be beneficial as long as they are combined and supplemented with social capital that opens up new opportunities for the youths. This social capital stems from collaboration among intermediary structures (family, ethnic community, associative networks) and is generated in new spaces for participation. These make it possible to find a balance between community solidarity and the youth’s individual freedom.
  • Publication
    Construyendo pertenencias. Hijos y nietos de inmigrantes en los suburbios de Madrid y París
    (CIDOB (Barcelona Centre for International Affairs), 2017-12) Eseverri Mayer, Cecilia; CIDOB-Barcelona Centre for International Affairs
    Este artículo se acerca a una banlieue de París y a un barrio periférico de Madrid para analizar el papel de las redes asociativas cívicas y religiosas en la construcción de la pertenencia social de los jóvenes de origen magrebí y subsahariano que viven allí. Se constatan cuatro diferencias entre ambos contextos que influyen en la forma en que los jóvenes definen su sentimiento de pertenencia: la primera es el aislamiento de los barrios respecto de la ciudad y la islamofobia percibida por los jóvenes; la segunda es el contacto con otros grupos étnicos en el interior de los barrios; la tercera tiene que ver con la inversión del Estado en estas áreas urbanas; y la cuarta con la existencia o no de espacios intermedios de participación juvenil y de colaboración entre estructuras étnicas, religiosas y laicas. Por último, se ofrecen las principales conclusiones del estudio.
  • Publication
    Are Suburban Youth Becoming More Traditional? A Comparative Study on Young People from Muslim Backgrounds Living on the Outskirts of Madrid and Paris
    (Springer, 2021-02-16) Eseverri Mayer, Cecilia
    This paper compares how Muslim youth identify with traditional values in two disadvantaged areas: a banlieue of Paris and a barrio of Madrid. Research has revealed divergent forms of identification with Islam and tradition. In Les Bosquets (Paris), where the predominating context is one of ethnic segregations, a lack of civic participation, isolation from the city center, and increasing inequalities and Islamophobia, youth are exhibiting an ambivalent return to traditional values and building a new proud, combative and collective Islam. In the case of Madrid, young people distinguish between human/religious and traditional values while ignoring the latter values when they interfere with individual interests. Islam here is individual and compatible with a collective feeling of neighborhood, one built within a context of ethnic diversity, a less intense feeling of Islamophobia, greater accessibility to the cosmopolitan urban center, and dense networks of civil society that encourage local participation.