Person:
Marín Martín, Carolina

Loading...
Profile Picture
First Name
Carolina
Last Name
Marín Martín
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Psicología
Department
Personalidad, Evaluación y Psicología Clínica
Area
Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item
    Project number: 92/2014
    Técnicas de evaluación e intervención en Psicología clínica: material audiovisual teórico-práctico de apoyo a la docencia
    (2015) Larroy García, Cristina; García Fernández, Gloria; García Alonso, Almudena; Labrador Encinas, Francisco; Olivares Crespo, Mª Eugenia; Robles Rodriguez, José Ignacio; Marín Martín, Carolina
    Se presenta material teórico practico sobre las técnicas de condicionamiento encubierto, técnicas de tercera generación en psicología clínica y técnicas de intervención en sexualidad. El material incluye ejemplos y ejercicios
  • Item
    Project number: 97
    Elaboración de recursos audiovisuales como apoyo didáctico en la aplicación de metodología activas e inductivas (flipped learning) y estudio de la percepción del alumnado sobre su aprendizaje, metodología y las competencias adquiridas
    (2021) Marín Martín, Carolina; Moro Ipola, Micaela; Diéguez Mantecón, Sonia; Rubio Franco, Víctor; Piqueras Rodríguez, José Antonio; Ausín Benito, Berta; Hervás Torres, Gonzalo; Muñoz López, Manuel; Pérez Santos, María Eloisa; González García, María del Carmen; Martín Martín, Samuel; Panadero Herrero, Sonia
    Desde hace varias décadas la motivación ha sido estudiada como una variable determinante dentro del proceso de aprendizaje (Ruano et al., 2021; Valentín et al., 2013), pudiendo estar esta motivación determinada por muy diversas variables tanto personales como contextuales (Ruiz & Casado, 2012). Así mismo, recientemente se ha observado que esta motivación podría estar influida por las metodologías docentes y por los recursos o herramientas utilizadas (Ruano et al., 2021) Sin embargo, hoy en día todavía podemos encontrar ciertas controversias a la hora de identificar la metodología más oportunas en la enseñanza universitaria reglada, pudiéndose vislumbrar ciertas reticencias al uso de metodologías “alternativas” y recursos multimedia, a pesar de los resultados positivos reflejados en diferentes estudios a favor del cambio del modelo (Ge et al., 2020). Para poder profundizar más sobre cómo el alumno percibe las diferentes metodologías docentes utilizadas y los recursos audiovisuales y cómo afecta a su motivación, el proyecto de innovación: Elaboración de recursos audiovisuales como apoyo didáctico en la aplicación de metodología activas e inductivas (Flipped Learning) y estudio de la percepción del alumnado sobre su aprendizaje, metodología y las competencias adquiridas, se presentó con el objetivo general de realizar recursos audiovisuales dentro de la metodología activa inductiva (Flipped Classroom) para la enseñanza de la Evaluación Psicológica (EP) y Evaluación Aplicada a Contextos Clínicos (EPCC), correspondiente a asignaturas de 3º de Grado de Psicología impartidas en el segundo cuatrimestre y evaluar su impacto en el alumnado
  • Item
    Informe sobre el impacto físico y psicológico de la situación derivada de la COVID-19
    (2020) Guillén Andrés, Ana Isabel; Marín Martín, Carolina; Gómez Gutierrez, María del Mar
    El objetivo del proyecto fue estudiar el impacto físico y psicológico sobre la población de la situación de crisis sanitaria y de confinamiento derivada de la COVID-19. Un total de 3253 personas procedentes de toda España participaron en el estudio. La recogida de datos se realizó en formato on-line durante las 3 primeras semanas de confinamiento (15 marzo a 6 de abril 2020). Se aplicaron los siguientes instrumentos: Cuestionario de salud del paciente (PHQ-15), Escala Hospitalaria de Ansiedad y Depresión (HADS) y Escala de resiliencia Connor-Davidson (CD-RISC-10).
  • Item
    Exploring Pathways and Obstacles to Well-Being in Victims of Terrorism: A Qualitative Approach
    (The Spanish Journal of Psychology, 2023) Pemau Gurumeta, Andrés; Gómez Gutiérrez, María Del Mar; Crespo López, María; Hervás Torres, Gonzalo; Marín Martín, Carolina
    Abstract On March 11, 2004, Madrid suffered one of the worst terrorist attacks in the history of Spain, leaving more than 190 dead and 2,000 injured. For years, the psychological consequences of the attacks have been studied; however, its long-term effects on symptomatology and especially on well-being remains unknown. This study aims to explore, through a qualitative approach, pathways and obstacles to the well-being of those affected directly or indirectly by the attacks of March 11 in Madrid. Two focus groups were held, one for indirect victims and one for direct victims. Subsequently, a thematic analysis of the materials obtained was carried out. More than 10 years after the attacks, most of the participants reported great difficulty in achieving well-being. Acceptance and victims’ associations seemed to act as key facilitators, while symptoms, political institutions and the media were the main obstacles. Direct and indirect victims presented similar data although aspects such as guilt and family relationships played a different role in their well-being.
  • Item
    Aplicación individual del tratamiento transdiagnóstico a un caso de ansiedad generalizada
    (Ansiedad y Estrés, 2020) Cristina Portillo González; Marín Martín, Carolina; Hervás Torres, Gonzalo
    Objetivo: Se describe el caso clínico de una mujer, C.G, de 22 a ˜nos con trastorno de ansiedad generalizada, con el propósito de evaluar el efecto del Protocolo Unificado para el Tratamiento Transdiagnóstico de los trastornos emocionales para reducir la ansiedad. Método: Se trata de un dise ˜no de caso único, pre- postramiento. Los instrumentos de evaluación utilizados para el diagnóstico y posterior establecimiento del tratamiento fueron el Inventario de Ansiedad Estado- Rasgo (Spielberger, Gorusch, y Lushene), la Escala de Valoración de la Ansiedad de Hamilton (Hamilton, 1959; Lobo et al., 2002), el Cuestionario de Preocupaciones del Estado de Pensilvania (Comeche, Díaz, y Vallejo, 1995; Meyer, Miller, Metzger y Borkovec, 1990), y el Inventario de Depresión de Beck (Beck, Steer, y Brown, 2011). La intervención fue la aplicación del Protocolo Unificado para el Tratamiento Transdiag- nóstico de los trastornos emocionales (Barlow et al., 2015) en 23 sesiones de 50 minutos. Finalmente se volvió a evaluar con los mismos instrumentos previos al tratamiento. Resultados: Conforme a las pruebas postratamiento, en concreto Cuestionario de Preocupaciones del Estado de Pensilvania (Comeche, Díaz, y Vallejo, 1995; Meyer, Miller, Metzger y Borkovec, 1990), C.G. ya no reúne los criterios ni alcanza la puntuación (de 77 a 40) para el diagnóstico de trastorno de ansiedad generalizada. Conclusiones: Tras el tratamiento, se observa una clara mejoría con una reducción significativa en el número de anticipaciones, lo que confirma la eficacia del tratamiento transdiagnóstico para este caso.
  • Item
    Trauma and well-being in terrorism survivors
    (2023) Marín Martín, Carolina; Gómez Gutiérrez, María Del Mar; Crespo López, María; Vázquez Valverde, Carmelo José; Hervás Torres, Gonzalo
  • Item
    Application of the Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders among homeless women: A feasibility study
    (Psychotherapy, 2021) Marín Martín, Carolina; Guillén Andrés, Ana Isabel; Rodríguez Moreno, Sara Isabel; Diéguez Mantecón, Sonia; Panadero Herrero, Sonia; Farchione, Todd J.
    Despite the high prevalence of emotional disorders and comorbidity among homeless women, there is a shortage of studies focused on interventions targeted at this population. This study aims to examine the feasibility of the Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders among homeless women, in relation to its quantitative effects on attendance, satisfaction, usefulness, emotional state and group cohesion. The trial was registered at clinicalstrials.gov as NCT04392856. We employed a one group pre-test post-test design. The program consisted of 12 group sessions of approximately 90 minutes each. Treatment was provided to 54 homeless women, who were recruited from four different shelters in Madrid (Spain). The average attendance rate was 69.44%. Participants reported high levels of satisfaction (M = 8.97, SD = 1.45; out of 10), perceived usefulness (M = 9.10, SD = 1.42; out of 10), mood state (M = 6.11, SD = 1.02; out of 7) and group cohesion (M = 6.34, SD = 0.86; out of 7). There was a significant increase in the total score across these four variables following treatment. These findings suggest that the Unified Protocol is a feasible intervention for homeless women and may be beneficial; however, further studies that include a control group and a larger sample are on progress to test its effectiveness.
  • Item
    Short mindfulness meditation training: does it really reduce perceived stress?
    (Cognitive Processing, 2022) Horrillo Álvarez, Barbara; Marín Martín, Carolina; Rodríguez Abuín, Manuel; Orio Ortiz, Laura
    To study whether an 8-week mindfulness meditation training program truly reduces perceived stress without designing a stress reduction program. An experimental study was performed in which we studied the efects of 8 weeks of MM training on attention and awareness, as measured by the MAAS (mindfulness attention awareness scale) and perceived stress, as measured by the PSQ (perceived stress questionnaire), in 80 volunteers from the general public recruited by email from university centers. An increase in the individual’s dispositional capacity to be attentive and aware of the experience of the present moment in everyday life was observed in the experimental group versus the control group; F (2, 156)=14.30, p=.000, η2 partial=.155. Perceived stress showed no signifcant diferences between groups in: social acceptance; F (2, 156)=2.30, p=.103, overload; F (2, 156)=2.32, p=.101, irritability, tension and fatigue; F (2, 156)=2.27, p=.106, energy and joy; F (2, 156)=2.79, p=.065. MM practice for 8 weeks of training increases the individual’s dispositional capacity to be attentive and aware of the experience of the present moment in everyday life but may not reduce perceived stress.
  • Item
    Mediators and Moderators of Therapeutic Change in the Unified Protocol for Women Experiencing Homelessness
    (Cognitive Therapy and Research, 2022) Rodríguez Moreno, Sara Isabel; Guillén Andrés, Ana Isabel; Tirpak, Julianne W.; Marín Martín, Carolina; Cardona, Nicole D.; Eustis, Elizabeth H.; Farchione, Todd J.; Barlow, David H.; Panadero Herrero, Sonia
    Background: The general aim of the study was to examine potential mediators and moderators in an adaptation of the Unified Protocol for Homeless Women (UPHW). Methods: We conducted a secondary analysis in a sample of 80 homeless women participated in the study: 37 in the UPHW and 43 in the waitlist control condition. The assessment before and after the program included primary outcomes (anxiety and depression) and secondary outcomes, including different mediators (positive and negative affect, well-being, and social support) and moderators (demographics, homelessness, physical function, drug and alcohol abuse). Results: The UPHW showed significant improvements on anxiety and depression outcomes at post-intervention compared to waitlist control condition. Negative affect was the only significant mediator of the relationship between the UPHW and reductions in anxiety and depression symptoms. Physical functioning was the only significant moderator of the relationship between the UPHW and depression symptoms. Conclusion: To our knowledge this is the first study examining potential mediators and moderators of change in an evidencebased psychological treatment in a population experiencing homelessness. Findings suggest that transdiagnostic protocols may be a promising approach to improving psychological outcomes in this population.
  • Item
    Estudio conductual y fisiológico de la conducta agonística tras el traslado de seis grupos de Monos Rhesus
    (2007) Marín Martín, Carolina; Martín Ramírez, Jesús,; Honnes, Paul E.