Person:
Sandulli, Francesco Domenico

Loading...
Profile Picture
First Name
Francesco Domenico
Last Name
Sandulli
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Económicas y Empresariales
Department
Organización de Empresas
Area
Organización de Empresas
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item
    Openness strategies and the success of international entrepreneurship
    (International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 2022) Giménez Fernández, Elena María; Ferraris, Alberto; Troise, Ciro; Sandulli, Francesco Domenico
    Purpose External knowledge is a key resource for the success and the survival of born global firms; however, existing models provide minimal evidence on how these firms should source this knowledge resource. Thus, the purpose of this research is to increase understanding on the impact of diverse knowledge search and knowledge formal protection in international new ventures (INVs). Design/methodology/approach The study uses a quantitative methodology based on a sample of start-ups from the Spanish Community Innovation Survey data. Using ordinary least squares regressions on a 10-year period panel data, this research tests the moderator role of a heterogeneous base of international partners and formal knowledge appropriation strategy on the relationship between start-ups and their export performance. Findings The results show that compared to non-born global start-ups, born global firms benefit more from establishing relationships with a set of heterogeneous international partners. By contrast, all start-ups benefit from an extensive appropriation strategy if they establish such alliances with diverse international partners. Originality/value The study extends current theory on international entrepreneurship by providing a new theoretical framework for INVs of both the extensive use of formal mechanisms of knowledge protection and the access to heterogeneous and distant knowledge. This study has also several implications for knowledge management domain.
  • Item
    Project number: 92
    Una nueva forma de aprender. El uso de una app (BLUNDER) para gestionar el conocimiento con estudiantes universitarios
    (2018) Rodríguez Duarte, Antonio; López Sánchez, José Ignacio; Fernández Menéndez, José; Giménez Fernandez, Elena Maria; Minguela Rata, Beatriz; Morales Contreras, Manuel Francisco; Sandulli, Francesco Domenico
    Este proyecto tiene como objetivo poner de manifiesto cómo una app puede ser una herramienta muy útil para mejorar el aprendizaje mediante la gestión del conocimiento entre los alumnos y profesores. A raíz de la participación en un proyecto de Innovación y Mejora de la Calidad Docente (PIMCD) previo, se pudo comprobar cómo la opinión de los estudiantes acerca de la utilización de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), y más específicamente una aplicación (app) para teléfonos móviles (smartphones) es altamente positiva, incrementando la motivación de los estudiantes, y mejorando la experiencia docente tanto de los alumnos como de los profesores. En el presente proyecto, se busca ahora analizar si esas percepciones positivas se traducen en mejoras del rendimiento académico de los estudiantes. Para ello, se analizarán no sólo la tasa de utilización de los alumnos de dicha herramienta, sino su eventual correlación con las tasas de asistencia, y con las calificaciones tanto de las pruebas vinculadas con la metodología de evaluación continua como de la evaluación global del curso. El análisis se llevará a cabo en distintas asignaturas en tres centros distintos (Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Facultad de Comercio y Turismo; y Facultad de Ciencias Físicas).
  • Item
    Project number: 204
    Superación de las limitaciones encontradas en el estudio sobre las implicaciones del adelantamiento de la convocatoria de exámenes de septiembre a julio sobre la tasa de rendimiento y éxito de los alumnos de los estudios de Grado
    (2016) Minguela Rata, Beatriz; López Sánchez, José Ignacio; Fossas Olalla, Marta; Fernández Menéndez, José; Rodríguez Duarte, Antonio Mateo; Sandulli, Francesco Domenico
    Superación de las limitaciones detectadas en el estudio sobre el análisis del impacto del adelantamiento de la convocatoria de exámenes de septiembre a julio en el Grado de Administración y Dirección de Empresas sobre las tasas de rendimiento y éxito.
  • Item
    Project number: 265
    Implicaciones del adelantamiento de la convocatoria de exámenes de septiembre a julio sobre la tasa de rendimiento y éxito de los alumnos de los estudios de grado.
    (2015) Minguela Rata, Beatriz; Fernández Menéndez, José; Fossas Olalla, Marta; López Sánchez, José I.; Rodríguez Duarte, Antonio; Sandulli, Francesco Domenico
    Análisis del impacto de la aplicación del adelantamiento de la convocatoria de exámenes de septiembre a julio en el Grado de Administración y Dirección de Empresas y en el Grado de Economía de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales como medida de innovación docente sobre la tasa de rendimiento y de éxito del alumno en las asignaturas vinculadas al área de Organización de Empresas. La elección de este departamento se debe fundamentalmente a que es el departamento que más carga docente tiene en el Grado en Administración y Dirección de Empresas, imparte docencia en todos los cursos con asignaturas básicas, obligatorias y optativas, con un nivel de complejidad similar, además de ser el más grande de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, de todas las Ciencias Sociales así como de Ciencias y Humanidades.
  • Item
    Relevant factors of innovation contests for SMEs
    (Business Process Management Journal, 2017) Rodríguez Ferradas, María Isabel; Alfaro Tanco, José A.; Sandulli, Francesco Domenico
    Purpose – The purpose of this paper is to explore the relevant factors that influence the implementation of innovation contests, an open innovation (OI) practice that has been extensively reported in the literature as a managerial tool for external knowledge search. The authors focus the study on the context of small and medium enterprises (SMEs). Design/methodology/approach – The approach is a retrospective case study. This methodology allows an in-depth view into a Spanish SME that successfully undertook two new product development processes thanks to the deployment of innovation contests. Findings – The main context factors influencing innovation contests as managerial tool are ambidexterity, technological and marketing turbulence and intermediaries, among others. Regarding design factors, this work highlights the role of attraction and facilitation. Additionally, the repetitive implementation of innovation contests creates a corporate culture that promotes OI activities. Practical implications – Managers will understand that they can use innovation contests as a managerial tool, and knowing the factors that need to be taken into account when implementing an innovation contest will help SMEs managers to make better use of this practice. Originality/value – This case study enriches the literature of both innovation contests and topics relevant to SMEs. Based on a theoretical framework of the design factors that influence the implementation of innovation contests, the authors propose a research framework that incorporates those context factors in association with an SME.
  • Item
    Project number: 376
    Desarrollo de aplicaciones informáticas para agilizar la creación y el uso de cuestionaros de tipo test a través del campus virtual
    (2021) Fernández Menéndez, José; Minguela Rata, Beatriz; Rodríguez Duarte, Antonio Mateo; Sandulli, Francesco Domenico; López Sánchez, José Ignacio; Giménez Fernández, Elena María; Díaz Martínez, María Zuleyka
    El presente proyecto es continuación de otro desarrollado en la convocatoria del año pasado. Con este último se pretendía desarrollar una aplicación escrita en lenguaje R para crear y gestionar de forma cómoda bases de datos de preguntas de test destinadas a cuestionarios en Moodle.
  • Item
    Project number: 133
    Mejora de la participación en el aula y la motivación de los estudiantes mediante el uso de smartphones
    (2017) López Sánchez, José Ignacio; Rodríguez Duarte, Antonio; Fossas Olalla, Marta; Sandulli, Francesco Domenico; Minguela Rata, Beatriz; Fernández Menéndez, José; Giménez Fernandez, Elena Maria; Rosillo Camblor, Rafael
    Memoria del Proyecto de Innovación 2016/2017. Nº de Proyecto 133. Universidad Complutense de Madrid ‘Mejora de la participación en el aula y la motivación de los estudiantes mediante el uso de smartphones’. En la que se recogen, los objetivos alcanzados, la metodología seguida, los recursos humanos que han intervenido, así como el desarrollo del proyecto y los resultados obtenidos.
  • Item
    How to select the right public partner in smart city projects
    (R and D Management, 2017) Sandulli, Francesco Domenico; Ferraris, Alberto; Bresciani, Stefano
    Firms that want to exploit Smart City’s opportunities need to cooperate with local governments. From a managerial point of view, there is scant research on how to select public partners in Smart City projects. In fact, while there are several cities claiming to be ‘smart’, not all cities fulfil the essential requirements for successful Smart City projects. This paper shows how to build successful public–private alliances in Smart Cities and, more specifically, how to select the right city to test, develop or sell smart technologies. This study uses a multiple-case research design and follows an exploratory and qualitative methodology. The results show that firms improve the success of their projects if they assess three main aspects of partner selection, these being partner complementarity, commitment and compatibility. The paper, therefore, provides several managerial implications regarding how firms may be more effective in selecting where to start their Smart City projects and how public organisations may become more attractive. Finally, academic implications, limitations and future lines of research are presented.
  • Item
    Modes of inbound knowledge flows: are cooperation and outsourcing really complementary?
    (Industry and Innovation, 2017) Giménez Fernández, Elena María; Sandulli, Francesco Domenico
    This study examines the relationship between breadths of two different modes of external knowledge: R&D outsourcing and cooperation. Building upon transaction costs literature and literature on research partner breadth and R&D outsourcing we hypothesize an U-inverted relationship between outsourcing breadth and innovation performance and a complementary relationship between R&D outsourcing and R&D cooperation. The model is tested on a large sample based on CIS survey for Spain. The empirical analysis confirms the U-inverted relationship between outsourcing breadth and innovation but also reveals an interesting result: the complementary effect of R&D cooperation varies with the level of R&D outsourcing breadth and it is not confirmed for low and medium levels of R&D outsourcing breadth. The results have important implications for theory on the selection of different modes of inbound open innovation and for managers and their cooperation and outsourcing strategies.
  • Item
    Project number: 335
    Creación de un paquete de R para gestionar bases de datos de preguntas de test compatibles con Moodle
    (2020) Fernández Menéndez, José; Minguela Rata, Beatriz; Díaz Martínez, María Zuleyka; Fossas Olalla, Marta; Rodríguez Duarte, Antonio Mateo; Sandulli, Francesco Domenico
    Aplicación que permite gestionar una base de datos de preguntas de test e importarlas en moodle.