Person:
Arrogante Maroto, Óscar

Loading...
Profile Picture
First Name
Óscar
Last Name
Arrogante Maroto
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Enfermería, Fisioterapia y Podología
Department
Enfermería
Area
Enfermería
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Item
    Romani Women and Health: The Need for a Cultural-Safety Based Approach
    (Healthcare, 2022) Plaza del Pino, Fernando Jesús; Arrogante Maroto, Óscar; Gallego Gómez, Juana Inés; Simonelli Muñoz, Agustín Javier; Castro Luna, Gracia; Jiménez Rodríguez, Diana
    The Romani are the main European ethnic minority. The Romani people’s situation of social vulnerability and their difficulties accessing the health system make their health indicators worse than those of the non-Romani population. The present study will delve into health beliefs, and experiences with health services and professionals, through the perspectives of Romani women. In this qualitative study, 16 women of different ages were interviewed in a city located in the South of Spain. Four themes emerged from the analysis of the data: the construction of the identity of Romani women, difficulties in life, health and disease beliefs and barriers to accessing the health system. We conclude that every project for the improvement of the health of the Romani community must take into account the active participation of Romani women and must consider the principles of Cultural Safety, by delving into the intercultural training of health professionals and addressing the social determinants of health which affect the Romani collective.
  • Item
    SIMULAZERO: taller de simulación para actualizar conocimientos y habilidades en la prevención de la neumonía asociada a ventilación mecánica y bacteriemia relacionada con catéter (Proyectos Zero)
    (Enfermería Intensiva, 2022) Raurell Torredà, M.; Zaragoza García, Ignacio; Aliberch Raurell, A.M.; Sánchez Chillón, J.; Torralba Melero, M.; Arrogante Maroto, Óscar; Rojo Rojo, A.; Gómez Ibáñez, R.; Lamoglia Puig, M.; Farrés Tarafa, M.
    La evidencia demuestra que la formación de las enfermeras de cuidados críticos en la prevención de la neumonía asociada a ventilación mecánica (NVM) y la bacteriemia relacionada con catéter (BRC) disminuye la estancia y la mortalidad en la UCI. El Consejo Asesor de los Proyectos de Seguridad «Tolerancia Zero», del Ministerio de Sanidad, propone promover dicha formación, y la metodología docente de la simulación emerge como óptima para entrenar las habilidades y los conocimientos necesarios. El aprendizaje basado en la simulación es una metodología docente centrada en el estudiante que promueve un feedback inmediato y participativo entre profesores y participantes, conocido como debriefing. El objetivo es desarrollar habilidades técnicas (necesarias para llevar a cabo un procedimiento concreto) o habilidades no técnicas (comunicación, liderazgo, trabajo en equipo, consciencia situacional, toma de decisiones, uso de los recursos, práctica segura y disminución de eventos adversos). El curso SIMULAZERO se basa en una prueba de Evaluación Clínica Objetiva Estructurada (ECOE) integrada por dos escenarios de baja fidelidad para la formación en la técnica de aspiración de secreciones y la inserción de un catéter, respectivamente, y un escenario de alta fidelidad para el desarrollo de habilidades no técnicas. Se describe cómo preparar cada escenario (caso clínico, guion para los actores y material necesario) para que se pueda implementar la formación en la propia unidad de cuidados intensivos, así como el instrumento NEUMOBACT, la parrilla de evaluación en la que basarse para desarrollar el debriefing.
  • Item
    Project number: 432
    La alimentación como herramienta para promover la vida sana y el bienestar. Intervención educativa en estudiantes de enfermería sobre el etiquetado mediante Nutri-Score.
    (2023) Zaragoza-García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Arrogante Maroto, Óscar; Villar García, Susana; Mellides González, Marta; Jurado Molina, Rebeca Araceli; Martínez Izquierdo, Paula; Rodríguez Sáncho, María José
    La obesidad supone un reto para los profesionales sanitarios. Se han desarrollo diferentes estrategias, entre las que se encuentra Nutri-Score. En este estudio, se ha desarrollado un cuestionario de conocimientos y opiniones relacionados con el etiquetado nutricional, se ha realizado un formación relacionada con el etiquetado y Nutri-Scores y se ha evaluado antes y después los conocimientos y actitudes hacia el etiquetado nutricional y Nutri-Score.
  • Item
    Project number: 255
    Desarrollo de competencias clínicas mediante Simulación Virtual en alumnos de último curso del Grado de Enfermería en tiempos de COVID-19
    (2021) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Sanchez Chillón, Francisco Javier; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Posada Moreno, Paloma; Raurell Torredá, Marta; Arrogante Maroto, Óscar; Cernuda González, Vicente; Cruz Ramírez, Lorena; Gómez Higuera, Jacinto
    Durante la pandemia Covid-19, la comunidad universitaria se ha visto obligada a reconducir toda la docencia. Con la intención de poder evaluar nuevas herramientas de aprendizaje, que mejoren conocimientos y desarrollen competencias relacionados con los cuidados de enfermería, se realizó un amplio rastreo de herramientas que pudieran ser adecuadas para la formación práctica de nuestros estudiantes. En esta búsqueda, se encontraron diferentes opciones, destacando especialmente la plataforma vSim® For Nursing. La relevancia de esta herramienta se basa en su formato online y la posibilidad de adaptación de toda su metodología a distancia, lo que disminuye el riesgo de contagios por Covid-19. Por ello, nos propusimos como objetivo general: Evaluar la adquisición de competencias clínicas mediante una plataforma de simulación virtual en el último curso del Grado de Enfermería. Los resultados de la utilización de la herramienta fueron óptima. Mejoraron los conocimientos, se incrementaron habilidades clínicas y la satisfacción fue elevada por parte de los participantes.
  • Item
    Improving Humanization Skills through Simulation-Based Computers Using Simulated Nursing Video Consultations
    (Healthcare, 2021) Jiménez Rodríguez, Diana; Pérez Heredia, Mercedes; Molero Jurado, María del Mar; Pérez Fuentes, María del Carmen; Arrogante Maroto, Óscar
    During the COVID-19 confinement, we converted our clinical simulation sessions into simulated video consultations. This study aims to evaluate the effects of virtual simulation-based training on developing and cultivating humanization competencies in undergraduate nursing students. A quasi-experimental study was conducted with 60 undergraduate nursing students. A validated questionnaire was used to evaluate the acquisition of humanization competencies (self-efficacy, sociability, affection, emotional understanding, and optimism). The development of humanization competencies in this group composed of undergraduate nursing students was evaluated using virtual simulation-based training, comparing the levels obtained in these competencies at baseline (pre-test) and after the virtual simulation experience (post-test). After the virtual simulation sessions, students improved their levels in humanization total score and the emotional understanding and self-efficacy competencies, obtaining large effects sizes in all of them (rB = 0.508, rB = 0.713, and rB = 0.505 respectively). This virtual simulation modality enables training in the humanization of care with the collaboration of standardized patients in the form of simulated nursing video consultations and the performance of high-fidelity simulation sessions that comply with the requirements of best practices. Therefore, this methodology could be considered as another choice for virtual simulation. Additionally, this virtual modality could be a way to humanize virtual simulation.
  • Item
    Consensus on Criteria for Good Practices in Video Consultation: A Delphi Study
    (International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020) Jiménez Rodríguez, Diana; Ruiz Salvador, Diego; Rodríguez Salvador, María del Mar; Pérez Heredia, Mercedes; Muñoz Ronda, Francisco José; Arrogante Maroto, Óscar
    The use of telemedicine has greatly increased, largely derived from the COVID-19 pandemic, which has created the need for a guide aimed towards the adequate management of a modality of health care: the video consultation. A Delphi study composed of three rounds was conducted with 16 experts in holding video consultations and managing non-technical skills from different specialties and nationalities to conceive a consensus on the criteria needed for properly managing video consultations by healthcare professionals. The consensus criteria were defined by three dimensions (preparation of video consultation, video consultation process, and post-video consultation) and their corresponding items. Excellent consensus data was obtained; therefore, use is recommended by any healthcare professional who is going to utilize a video consultation, in order to manage it effectively.
  • Item
    Design and content validation of a checklist about infection‐prevention performance of intensive care nurses in simulation‐based scenarios
    (Journal of Clinical Nursing, 2024) Raurell Torredà, Marta; Arrogante Maroto, Óscar; Aliberch Raurell, Anna María; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Torralba Melero, Martín; Rojo Rojo, Andrés; Gomez Ibañez, Rebeca; Lamoglia Puig, Montserrat; Farrés Tarafa, Mariona; Zaragoza García, Ignacio
    Objective: To design, develop and validate a new tool, called NEUMOBACT, to evalu-ate critical care nurses' knowledge and skills in ventilator-associated pneumonia (VAP) and catheter- related bacteraemia (CRB) prevention through simulation scenarios in-volving central venous catheter (CVC), endotracheal suctioning (ETS) and mechani-cally ventilated patient care (PC) stations.Background: Simulation- based training is an excellent way for nurses to learn preven-tion measures in VAP and CRB.Design: Descriptive metric study to develop NEUMOBACT and analyse its content and face validity that followed the COSMIN Study Design checklist for patient- reported outcome measurement instruments.Methods: The first version was developed with the content of training modules in use at the time (NEUMOBACT-1). Delphi rounds were used to assess item relevance with experts in VAP and CRB prevention measures, resulting in NEUMOBACT-2. Experts in simulation methods then assessed feasibility, resulting in NEUMOBACT-3. Finally, a pilot test was conducted among 30 intensive care unit (ICU) nurses to assess the applicability of the evaluation tool in clinical practice.Results: Seven national experts in VAP and CRB prevention and seven national simula-tion experts participated in the analysis to assess the relevance and feasibility of each item, respectively. After two Delphi rounds with infection experts, four Delphi rounds with simulation experts, and pilot testing with 30 ICU nurses, the NEUMOBACT- FINAL tool consisted of 17, 26 and 21 items, respectively, for CVC, ETS and PC.Conclusion: NEUMOBACT-FINAL is useful and valid for assessing ICU nurses' knowl-edge and skills in VAP and CRB prevention, acquired through simulation. Relevance for Clinical Practice: Our validated and clinically tested tool could facilitate the transfer of ICU nurses' knowledge and skills learning in VAP and CRB prevention to critically ill patients, decreasing infection rates and, therefore, improving patient safety.Patient or Public Contribution: Experts participated in the Delphi rounds and nurses in the pilot test.
  • Item
    Breaking the Stigma in Mental Health Nursing through High-Fidelity Simulation Training
    (Nursing Reports, 2023) Simonelli Muñoz, Agustín Javier; Jiménez Rodríguez, Diana; Arrogante Maroto, Óscar; Plaza del Pino, Fernando Jesús; Gallego Gómez, Juana Inés
    The social stigma toward individuals with mental health problems is habitual among nursing students, which can lead to poor quality of health care services for patients with mental illnesses. The purpose of the present study was to learn about nursing students’ perceptions of providing care to patients with severe mental disorders before and after participating in a simulated student clinical case. A descriptive qualitative study was conducted through 39 interviews. The difficulties expected by the students and their perceptions about patients were explored before the simulation training. Their perceptions about the use of clinical simulation for learning about the adequate management of these patients were analyzed afterwards. Results: Before the simulation training, the students assessed the case as being complicated, expressed their lack of specific training, and felt fear and insecurity, thus reproducing the stigma towards mental health patients. After this training, they positively valued the usefulness of the clinical simulation for gaining confidence and overcoming the stigma. Discussion: The use of high-fidelity simulation offers nursing students the opportunity to approach patients with mental health conditions, overcoming their fears and normalizing mental disorders. Simulation training allows nursing students to analyze the reasoning of clinical judgment and to detect the influence of previous prejudices about mental illness in their clinical decision. This study was not registered.
  • Item
    Modificaciones de los cuidados centrados en el desarrollo y la familia en cuidados intensivos neonatales durante la pandemia por COVID-19 en un hospital de España: un estudio cualitativo
    (Enfermería Intensiva, 2023) Martin Caballero, M.B.; Arrogante Maroto, Óscar; Martín Casas, Patricia; Ortiz Gutiérrez, Rosa
    Introducción Los cuidados centrados en el desarrollo y la familia (CCDF) son una filosofía de atención dentro de las unidades de cuidados neonatales (UCIN) basada en el control de los estímulos ambientales, el correcto posicionamiento y manejo de los recién nacidos (RN) y la implicación de las familias en sus cuidados. Las enfermeras son los principales proveedores de estos cuidados. Las medidas sanitarias implantadas para el control de la pandemia por la COVID-19, como el uso de mascarillas, el aislamiento de casos positivos, el mantenimiento de la distancia de seguridad y la limitación de aforos, han condicionado la implementación de los CCDF. Objetivos Comprender el significado de la vivencia de las enfermeras de una UCIN sobre la implementación de los CCDF, bajo las medidas sanitarias impuestas para la contención de la COVID-19. Métodos Se llevó a cabo un estudio cualitativo desde el paradigma fenomenológico descriptivo en el que participaron enfermeras de una UCIN. La recogida de los datos cualitativos se realizó mediante entrevistas abiertas y semiestructuradas. Estas se analizaron respectivamente mediante un análisis narrativo preliminar y un análisis temático de las narrativas y discursos de las informantes. Resultados Se realizaron 3 entrevistas abiertas y 7 semiestructuradas, de las que surgieron tres temas principales: 1) cambios en los CCDF derivados de las restricciones sanitarias implementadas para la contención de la COVID-19; 2) cambios en las relaciones interpersonales en contexto de pandemia, y 3) transición hacia la normalidad. Conclusiones Las enfermeras de una UCIN percibieron cambios en la implantación de los CCDF por las medidas de contención de la COVID-19, que modificaron la relación con los progenitores de los RN, acelerando su formación como cuidadores, y supusieron la implementación de nuevas medidas, como las videollamadas.