Person:
Bermejo Bescos, María De La Paloma

Loading...
Profile Picture
First Name
María De La Paloma
Last Name
Bermejo Bescos
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Farmacia
Department
Farmacología, Farmacognosia y Botánica
Area
Farmacología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Item
    Project number: 266
    Dinamización del aprendizaje de Farmacología y Farmacoterapia mediante evaluación continua en entorno virtual
    (2019) Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Slowing Barillas, Karla Verónica; Garcimartín Álvarez, Alba; Benedí González, Juana María; Pérez Uz, María Blanca; Romero Garrido, José Antonio; Santos López, Jorge Arturo; Sánchez-Prieto Mateos, Alicia
    La Evaluación constituye un elemento clave de la tarea docente para incentivar el trabajo de los estudiantes, constatar sus progresos e introducir mejoras en la planificación y acción educativa. Un número considerable de estudiantes universitarios admite que sus conductas de estudio están bastante determinadas por su percepción del sistema de evaluación. Y así es; los docentes estamos observando que los estudiantes calculan cada vez más el uso del tiempo y de sus energías, influidos por las demandas percibidas del sistema de evaluación. Por tanto, el sistema de evaluación condicionará no sólo la consecución real de las competencias sino la forma de estudiar y el tiempo dedicado al aprendizaje. En este contexto, los estudiantes que participan en la evaluación continua tienen mayores garantías de superar una asignatura que el resto porque: a) asimilan de forma gradual los contenidos más importantes de la materia; b) desarrollan de forma gradual las competencias de la asignatura; c) conocen la forma de evaluar del profesor; y d) reciben información sobre su propio ritmo de aprendizaje, pudiendo así reorientarlo. Y, en último lugar, la evaluación continua prepara a los estudiantes para la prueba final de evaluación, ya que, por coherencia, el examen final debería poseer la misma o similar estructura que las actividades propuestas a lo largo del curso. Los entornos virtuales se presentan como una herramienta realmente útil para abordar el reto de la evaluación continua. La plataforma Moodle cuenta con diversos módulos y actividades que pueden ser evaluadas por el profesor, y que sirven para otorgar una calificación al estudiante. Entre estos se encuentra el módulo de «cuestionarios» que permite al profesor diseñar sus propios cuestionarios y aplicarlos a sus estudiantes de forma on-line. El presente proyecto propone la elaboración y aplicación de cuestionarios en Moodle, utilizando los diferentes tipos de preguntas disponibles, como herramienta para la evaluación continua en la asignatura de «Farmacología y Farmacoterapia» de 4º curso de Grado en Farmacia.
  • Item
    Curcumin-Piperlongumine Hybrids with a Multitarget Profile Elicit Neuroprotection in In Vitro Models of Oxidative Stress and Hyperphosphorylation
    (Antioxidants, 2021) Cores Esperón, Ángel; Carmona Zafra, Noelia; Martín Cámara, Olmo; Sánchez Cebrián, Juan Domingo; Duarte, Pablo; Villacampa Sanz, Mercedes; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; León Martínez, Rafael; Menéndez Ramos, José Carlos
    Curcumin shows a broad spectrum of activities of relevance in the treatment of Alzheimer’s disease (AD); however, it is poorly absorbed and is also chemically and metabolically unstable, leading to a very low oral bioavailability. A small library of hybrid compounds designed as curcumin analogues and incorporating the key structural fragment of piperlongumine, a natural neuroinflammation inhibitor, were synthesized by a two-step route that combines a three-component reaction between primary amines, β-ketoesters and α-haloesters and a base-promoted acylation with cinnamoyl chlorides. These compounds were predicted to have good oral absorption and CNS permeation, had good scavenging properties in the in vitro DPPH experiment and in a cellular assay based on the oxidation of dichlorofluorescin to a fluorescent species. The compounds showed low toxicity in two cellular models, were potent inductors of the Nrf2-ARE phase II antioxidant response, inhibited PHF6 peptide aggregation, closely related to Tau protein aggregation and were active against the LPS-induced inflammatory response. They also afforded neuroprotection against an oxidative insult induced by inhibition of the mitochondrial respiratory chain with the rotenone-oligomycin A combination and against Tau hyperphosphorylation induced by the phosphatase inhibitor okadaic acid. This multitarget pharmacological profile is highly promising in the development of treatments for AD and provides a good hit structure for future optimization efforts.
  • Item
    Several targets involved in Alzheimer’s disease amyloidogenesis are affected by morin and isoquercitrin
    (Nutritional Neuroscience, 2018) Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Joshua Goldberg; David Schubert; Carmona Mata, Vanesa; Bermejo Bescos, María De La Paloma
    Long-term consumption of phytochemicals has been associated with a decreased risk of dementia. The modes of action of two flavonols (morin and isoquercitrin) and two flavanones (hesperidin and neohesperidin) were characterized as single-compound drugs in several Alzheimer's disease (AD)-related assays. First, these phytochemicals were assayed in an amyloid toxicity model (MC65 cells). Second, we examined the activity of the flavonoids in cell-free assays against β- and γ-secretases and acetylcholinesterase activities, as well as agents able to modify the fibrillogenesis of the amyloid β-peptide. Additionally, they were assayed against glutamate-induced oxytosis, as scavengers of reactive oxygen species (ROS), as inhibitors of caspase-3, -8 and -9 activation and as modulators of the chymotrypsin-like activity of the ubiquitin-proteasome system. Morin and isoquercitrin, unlike flavanones, exhibited significant activities as β- and γ-secretase inhibitors, as well as capacity to inhibit Aβ aggregation and favor its disaggregation. Flavonols and flavanones showed ROS scavenger activity (P < 0.05), attenuation of caspase-3 and -9 activation (P < 0.05) and restoration of the reduced chymotrypsin-like activity of proteasome 20S (P < 0.05) upon H2O2 exposure of APPswe cells. Flavanones failed to protect against glutamate-induced oxytosis. These findings provide new insight into the anti-amyloidogenic effects of morin and isoquercitrin.
  • Item
    Project number: 315
    Aprendizaje basado en retos (ABR) aplicado a la docencia práctica de «Farmacognosia y Fitoterapia»
    (2023) Santos López, Jorge Arturo; Benedí González, Juana María; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Sánchez Gómez-Serranillos, Marta; Sanchez-Prieto Mateos, Alicia; Slowing Barillas, Karla Verónica
    Con este proyecto se propuso integrar la metodología del Aprendizaje Basado en Retos (ABR) en la docencia universitaria del Grado en Farmacia. Se planteó como objetivo principal que los estudiantes trabajasen en la búsqueda de soluciones a problemas y desafíos externos a su formación tradicional en las aulas, pero aplicados a los métodos generales que se utilizan dentro del campo de trabajo de la Farmacognosia.
  • Item
    A Neuroprotective Bovine Colostrum Attenuates Apoptosis in Dexamethasone-Treated MC3T3-E1 Osteoblastic Cells
    (International Journal of Molecular Sciences, 2021) Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Benedí González, Juana María; Raposo Simón, Pedro Carlos; Marques, Franklim; Kydonaki, Eirini K.; Gkiata, Paraskevi; Koutedakis, Yiannis; Ntina, Georgia; Carrillo, Andres E.; Amorim, Tânia
    Glucocorticoid-induced osteoporosis (GIO) is one of the most common secondary forms of osteoporosis. GIO is partially due to the apoptosis of osteoblasts and osteocytes. In addition, high doses of dexamethasone (DEX), a synthetic glucocorticoid receptor agonist, induces neurodegeneration by initiating inflammatory processes leading to neural apoptosis. Here, a neuroprotective bovine colostrum against glucocorticoid-induced neuronal damage was investigated for its anti-apoptotic activity in glucocorticoid-treated MC3T3-E1 osteoblastic cells. A model of apoptotic osteoblastic cells was developed by exposing MC3T3-E1 cells to DEX (0–700 μM). Colostrum co-treated with DEX was executed at 0.1–5.0 mg/mL. Cell viability was measured for all treatment schedules. Caspase-3 activation was assessed to determine both osteoblast apoptosis under DEX exposure and its potential prevention by colostrum co-treatment. Glutathione reduced (GSH) was measured to determine whether DEX-mediated oxidative stress-driven apoptosis is alleviated by colostrum co-treatment. Western blot was performed to determine the levels of p-ERK1/2, Bcl-XL, Bax, and Hsp70 proteins upon DEX or DEX plus colostrum exposure. Colostrum prevented the decrease in cell viability and the increase in caspase-3 activation and oxidative stress caused by DEX exposure. Cells, upon colostrum co-treated with DEX, exhibited higher levels of p-ERK1/2 and lower levels of Bcl-XL, Bax, and Hsp70. Our data support the notion that colostrum may be able to reduce DEX-induced apoptosis possibly via the activation of the ERK pathway and modulation of the Hsp70 system. We provided preliminary evidence on how bovine colostrum, as a complex and multi-component dairy product, in addition to its neuroprotective action, may affect osteoblastic cell survival undergoing apoptosis.
  • Item
    Project number: 198
    Creación de Material Interactivo por los estudiantes para fomentar su Pensamiento Crítico y Creativo
    (2021) Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Benedí González, Juana María; Slowing Barillas, Karla Verónica; Santos López, Jorge Arturo; Sánchez Gómez-Serranillos, Marta; Sánchez-Prieto Mateos, Alicia
    La capacidad de pensar de forma crítica y creativa son esenciales en los futuros graduados en Ciencias de la Salud. Como docentes de los futuros farmacéuticos, nuestro objetivo es mejorar el pensamiento crítico, la creatividad y la promoción de un aprendizaje más profundo en nuestros estudiantes. Mediante la introducción de una nueva actividad evaluable, la creación de videos por los estudiantes en grupos pequeños (máximo 3), pretendemos mejorar sus habilidades en la comprensión teórica, en el pensamiento crítico y creativo y en la presentación de los contenidos más relevantes de las materias de Farmacología y Farmacognosia. Los vídeos son un medio con el que los estudiantes están muy familiarizados. Sin embargo, se utilizan habitualmente en la docencia como instrumentos de instrucción y de experiencia multisensorial, puestos a disposición del estudiante por parte de los profesores. Los vídeos para la docencia instructiva y las demostraciones se han venido utilizando durante muchos años. Sin embargo, progresivamente se está describiendo en la literatura de las metodologías docentes, la gran utilidad del uso de videos producidos por los estudiantes como una forma alternativa de evaluación. Si hasta ahora creíamos en el aprendizaje "con" los vídeos, ahora nos planteamos el reto del aprendizaje "a partir de" los vídeos producidos por los estudiantes como una técnica de aprendizaje activo. Se han descrito estudios en los que los estudiantes investigan un tema y producen vídeos para la presentación de sus investigaciones, en sustitución a las presentaciones (orales o escritas), más tradicionales, utilizadas para la evaluación. Otros estudios describen cómo la información técnica se retiene a un ritmo mayor una vez que los estudiantes crean un vídeo en comparación con la enseñanza verbal de la técnica. Los estudiantes que producen videos demuestran un mayor nivel de comprensión de la técnica que los estudiantes a los que se les enseña por medios verbales. En general, los estudiantes se involucran más intensamente en su propio aprendizaje y obtienen una comprensión más profunda de las materias mediante la producción de vídeos. La disponibilidad de tecnología digital sencilla, como softwares gratuitos de edición de vídeos y los dispositivos con capacidad de vídeo (teléfonos móviles, ordenadores portátiles, iPads), permiten incorporar fácilmente la producción de vídeo como herramienta de aprendizaje y evaluación. Los docentes involucrados en este proyecto esperamos que el aprendizaje del estudiante, mediante el desempeño de esta actividad, sea más activo y colaborativo, con un mayor énfasis en el análisis crítico de los contenidos de las materias de Farmacología y Farmacognosia. Concretamente, y en concordancia con el proyecto anterior (PIMCD 355), esperamos desarrollar y/o reforzar hábitos de estudio en el estudiante, ya que la evaluación (continua) guía e impulsa el aprendizaje a través de la configuración de los mismos.
  • Item
    Biomarkers of sarcopenia in very old patients with hip fracture
    (Journal of Cachexia Sarcopenia and Muscle, 2020) Sánchez Castellano, Carmen; Nieves Vaquero‐Pinto; Miret Corchado, Carmen; Merello de Miguel, Ana; Cruz‐Jentoft, Alfonso José; Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Wiley
    Background: Hip fracture is both a cause and a consequence of sarcopenia. Older persons with sarcopenia have an increased risk of falling, and the prevalence of sarcopenia may be increased in those who suffer a hip fracture. The aim of this study was to explore potential biomarkers (neuromuscular and peripheral pro‐inflammatory and oxidative stress markers) that may be associated with sarcopenia in very old persons with hip fracture. Methods: We recruited 150 consecutive patients ≥80 years old admitted to an orthogeriatric unit for an osteoporotic hip fracture. Muscle mass was assessed pre‐operatively using bioelectrical impedance analysis; Janssen's (J) and Masanés' (M) reference cut‐off points were used to define low muscle mass. Muscle strength was assessed with handgrip strength (Jamar's dynamometer). Sarcopenia was defined by having both low muscle mass and strength and using the European Working Group on Sarcopenia in Older People 2 definition of probable sarcopenia (low grip strength). Peripheral markers—pro‐inflammatory and oxidative stress parameters—were determined either in the plasma or in the erythrocyte fraction obtained from peripheral whole blood of every patient pre‐operatively. Results: Mean age was 87.6 ± 4.9 years, and 78.7% were women. The prevalence of sarcopenia was 11.5% with Janssen's, 34.9% with Masanés' cut‐offs, and 93.3% with the European Working Group on Sarcopenia in Older People 2 definition of probable sarcopenia. Among the four pro‐inflammatory cytokines tested in plasma, only tumour necrosis factor‐α was different (lower) in sarcopenic than in non‐sarcopenic participants using both muscle mass cut‐offs (J 7.9 ± 6.2 vs. 8.3 ± 5.8, M 6.8 ± 4.7 vs. 9.1 ± 6.2). Erythrocyte glutathione system showed a non‐significant tendency to lower glutathione levels and glutathione/oxidized glutathione ratios in sarcopenic participants compared with non‐sarcopenic subjects. Catalase activity was also lower in sarcopenic participants (J 2904 ± 1429 vs. 3329 ± 1483, M 3037 ± 1430 vs. 3431 ± 1498). No significant differences were found between groups in chymotrypsin‐like activity of the 20S proteasome, superoxide dismutase, glutathione peroxidase and butyrylcholinesterase activity, C‐terminal agrin fragment, interferon‐γ, or interleukin‐1β. Conclusions: The prevalence of sarcopenia in patients with hip fracture varies according to the definition and the muscle mass reference cut‐off points used. We did not find differences in most neuromuscular, pro‐inflammatory, or oxidative stress markers, except for lower peripheral tumour necrosis factor‐α levels and catalase activity in sarcopenic participants, which may be markers of an early inflammatory reaction that is hampered in sarcopenic patients.
  • Item
    Lichens of Parmelioid Clade as Promising Multitarget Neuroprotective Agents
    (2019) Sieteiglesias Mansilla, Víctor; González Burgos, Elena María; Bermejo Bescos, María De La Paloma; Dulare Devi, Pradeep Divakar; Gómez-Serranillos Cuadrado, María Pilar
    Neurodegenerative diseases such as Alzheimer’s disease and Parkinson’s disease are multifactorial disorders which are increasing in incidence and prevalence over the world without existing effective therapies. The search for new multitarget compounds is the latter therapeutic strategy to address these pathological conditions. Lichens have an important and unknown therapeutic value attributed to their unique secondary metabolites. The aim of this study is to evaluate for the first time the in vitro neuroprotective activities and molecular mechanisms underlying methanol extracts of lichens of the parmelioid clade and to characterize major bioactive secondary metabolites responsible for their pharmacological actions. Of the 15 parmelioid lichen species, our results showed that Parmotrema perlatum and Hypotrachyna formosana methanol extracts exhibited high antioxidant activity as evidenced in ORAC, DPPH, and FRAP assays. Then, SH-SY5Y cells were pretreated with methanol extracts (24 h) followed by Fenton reagent exposure (2 h). Pretreatments with these two more antioxidant methanol lichen extracts increased cell viability, reduced intracellular ROS, prevented oxidative stress biomarkers accumulation, and upregulated antioxidant enzyme (CAT, SOD, GR, and GPx) activity compared to Fenton reagent cells. The neuroprotective activity was much higher for H. formosana than for P. perlatum, even equal to or higher than Trolox (reference compound). Moreover, H. formosana extracts inhibited both AChE and BuChE activities in a concentration dependent manner, and P. perlatum only showed concentration dependent activity against AChE. Finally, chemical composition analysis using TLC and HPLC methods revealed that physodic acid, lividic acid, and lichexanthone are major secondary metabolites in H. formosana and stictic acid and constictic acid are in P. perlatum. These results demonstrated that P. perlatum and, specially, H. formosana are promising multitargeted neuroprotective agents due to their antioxidant and AChE and BuChE inhibition activities.
  • Item
    Project number: 355
    Contenidos Interactivos para Dinamizar el Estudio y Facilitar la Evaluación Continua de la Asignatura de «Farmacología y Farmacoterapia»
    (2020) Bermejo Bescos, María De La Paloma; Santos López, Jorge Arturo; Benedí González, Juana María; Sánchez Gómez-Serranillos, Marta; Sánchez-Prieto Mateos, Alicia; Martín-Aragón Álvarez, Sagrario
    Dicho proyecto es una continuación y extensión del proyecto 266, en el cual hemos desarrollado contenidos interactivos, entre otros mediante el plugin H5P, en la plataforma Moodle. Las diferentes herramientas desarrolladas pueden resultar útil al estudiante en su aprendizaje significativo.
  • Item
    Guía de Ejercicios de Prácticas de Farmacología General
    (2024) García García, Luis; Gómez Oliver, Francisca; González Burgos, Elena María; Bedoya Del Olmo, Luis Miguel; Garcimartín Álvarez, Alba; Fernández Alfonso, María Soledad; Bocanegra De Juana, Aranzazu; García Aguilar, Ana; Martín-Aragón Álvarez, Sagrario; Bermejo Bescos, María De La Paloma