Person: Sánchez Hernández, Jaime
Loading...
First Name
Jaime
Last Name
Sánchez Hernández
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Informática
Department
Sistemas Informáticos y Computación
Area
Lenguajes y Sistemas Informáticos
Identifiers
12 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 12
Publication El laboratorio sonoro como herramienta docente para el análisis de la creación e interpretación musical a través de las grabaciones(2020-06-30) Juan de Dios Cuartas, Marco Antonio; Aguilar Hernández, Cristina; Aráez Santiago, Tatiana; Cerdá Vargas, Diego; Colmenero Álvarez, Manuel; Cuenca Rodríguez, María Elena; Díaz Larraín, Pablo; Espiga Méndez, Pablo; Ferreiro Carballo, David; Flores Fernández, Sindulfo; Fraile Prieto, María Teresa; Gregori Vaya, Natalia del Pilar; Herradon Cueto, David; Llorens Martín, Ana; López Lorenzo, María Jesús; Martínez Beltrán, Zoila; Nagore Ferrer, María; Peral Vega, Emilio Javier; Pereira García, José María; Pérez Castillo, María Belén; Rodríguez-Tembleco Guilabert, Pablo; Royan González, Isabel; Sánchez Hernández, Jaime; Sastre González, Javier; Suarez Pajares, Francisco Javier; Tello Ruiz-Pérez, Arturo; Torres Clemente, Elena; Valverde Flores, TamaraPublication R-SQL: An SQL Database System with Extended Recursion(2013) Aranda López, Gabriel; Nieva Soto, Susana; Sáenz Pérez, Fernando; Sánchez Hernández, JaimeThe relational database language SQL:1999 standard supports recursion, but thisapproach is limited to the linear case. Moreover, mutual recursion is not supported,and negation cannot be combined with recursion. We designed the language R-SQLto overcome these limitations in [ANSS13], improving termination properties in re-cursive definitions. In addition we developed a proof of concept implementation ofan R-SQL system. In this paper we describe in detail an improved system enhanc-ing performance. It can be integrated into existing RDBMS’s, extending them withthe aforementioned benefits of R-SQL. The system processes an R-SQL databasedefinition obtaining its extension in tables of an RDBMS (such as PostgreSQL andDB2). It is implemented in SWI-Prolog and it produces a Python script that, uponexecution, computes the result of the R-SQL relations. We provide some perfor-mance results showing the efficiency gains w.r.t. the previous version. We alsoinclude a comparative analysis including some representative relational a deductive systems.Publication Implementación de un sistema para el aprendizaje de lenguajes de programación mediante tutoriales interactivos(2017-06-27) Martín Martín, Enrique; Riesco Rodríguez, Adrián; Sánchez Hernández, Jaime; Gregorio Rodríguez, Carlos; López Fraguas, Francisco Javier; Tamarit, Salvador; Congosto Sandoval, Carlos; Cartula Torrecilla, RafaelPublication Métodos de evaluación, mantenimiento y reutilización de páginas 'wiki' educativas de acceso abierto(2016-07-29) Peinado Gil, Federico; Pavón Mestras, Juan; Román Navarro, Sara; Sánchez Hernández, Jaime; Gómez Gauchía, Héctor; Arroyo Gallardo, Javier; Ullán Hernández, Eva; Hassan, Samer; Tenorio Fornés, AntonioEl propósito de este proyecto ha sido el desarrollo y la consolidación de la manera en que los docentes gestionamos las denominadas ‘wikis’, páginas web autoeditables que varias asignaturas universitarias utilizan ya como recursos docentes abiertos y colaborativos. Concretamente nos centramos en los tres aspectos más relevantes de dicha gestión: la evaluación de la utilidad de estos recursos, su mantenimiento para que permanezcan funcionales y relevantes para nuestro alumnado, y la reutilización de contenidos entre recursos similares del mismo o de distintos proyectos educativos. Este Proyecto de Innovación y Mejora de la Calidad Docente (PIMCD) aporta continuidad a un proyecto anterior denominado “Implementación de wikis educativas de acceso abierto con amplia diversidad de contenidos en inglés y castellano”, realizado durante el curso 2014-2015, con el identificador 368. Se trata de una iniciativa a largo plazo en la que un grupo amplio de docentes de la Universidad Complutense de Madrid estamos tratando de explorar todo el potencial de las aplicaciones web colaborativas para fomentar el aprendizaje cooperativo y mejorar la participación de los estudiantes en su formación, a la par que aumentar su motivación intrínseca por la generación y transmisión de conocimiento.Publication INNOVASONORA: gestión de archivos sonoros, sonido inmersivo y realidad virtual en plataformas LMS(2022-09-30) Juan de Dios Cuartas, Marco Antonio; Acosta Asensio, Mario; Aguilar Hernández, Cristina; Aráez Santiago, Tatiana; Cerdá Vargas, Diego; Espiga Méndez, Pablo; Flores Fernández, Sindulfo; Herradon Cueto, David; Lagullón Olivares, Manuel; Llorens Martín, Ana; Lomas Carrión, Mercedes; López Lorenzo, María Jesús; Martínez Beltrán, Zoila; Martínez Escamilla, Carlota; Nagore Ferrer, María; Peral Vega, Emilio Javier; Pereira García, José María; Pérez Castillo, María Belén; Royan González, Isabel; Sánchez Hernández, Jaime; Sastre González, Javier; Suarez Pajares, Francisco Javier; Tello Ruiz Pérez, Arturo; Torres Clemente, Elena; Izquierdo Rodríguez, Enrique; Camprubí Bueno, LiviaMemoria del proyecto de innovación docente "Innovasonora" (Curso 2021-2022)Publication INNOVASONORA: desarrollo de recursos para la transmisión digital de los archivos sonoros y la aplicación de la realidad virtual como complemento de la enseñanza presencial(2021-06) Juan de Dios Cuartas, Marco Antonio; Acosta Asensio, Mario; Cerdá Vargas, Diego; Lagullón Olivares, Manuel; Martínez Beltrán, Zoila; Martínez Escamilla, Carlota; Royan González, Isabel; Sastre González, Javier; Aráez Santiago, Tatiana; Llorens Martín, Ana; López Lorenzo, María Jesús; Cuenca Rodríguez, María Elena; Espiga Méndez, Pablo; Flores Fernández, Sindulfo; Herradon Cueto, David; Pereira García, José María; Nagore Ferrer, María; Peral Vega, Emilio Javier; Pérez Castillo, María Belén; Sánchez Hernández, Jaime; Suarez Pajares, Francisco Javier; Tello Ruiz-Pérez, Arturo; Torres Clemente, Elena; Aguilar Hernández, Cristina; Ruiz Suárez, AlejandroMemoria del proyecto de innovación docente nº 208 (curso 2020-2021)Publication Implementing a Fixpoint Semantics for a Constraint Deductive Database based on Hereditary Harrop Formulas(Assoc Computing Machinery, 2009) Aranda López, Gabriel; Nieva Soto, Susana; Sáenz Pérez, Fernando; Sánchez Hernández, JaimeThis work is aimed to show a concrete implementation of a deductive database system based on the scheme HH-(C) (Hereditary Harrop Formulas with Negation and Constraints) following a fixpoint semantics proposed in a previous work. We have developed a Prolog implementation for this scheme that is constraint system independent. therefore allowing to use it as a base for any instance of the formal scheme. We have developed several specific constraint systems: Real numbers, integers, Boolean and user-defined enumerated types. We have added types to the database so that relations become typed (as tables in relational databases) and each constraint is mapped to its corresponding constraint system. The predicates that compute the fixpoint giving the meaning to a database are described. In particular, we show the implementation of a forcing relation (for derivation steps) and highlight how the inherent difficulties have been overcome in a system allowing hypothetical queries, which make the database dynamically grow.Publication La influencia de la tecnología en los procesos de producción musical: análisis de la grabación sonora y sus aplicaciones en el ámbito docente(2019) Juan de Dios Cuartas, Marco Antonio; Torres Clemente, Elena; Sánchez Hernández, Jaime; Llorens Martín, Ana; Gregori Vaya, Natalia del Pilar; Nagorre Ferrer, María; Suárez Pajares, Francisco Javier; Pérez Castillo, María Belén; Pereira García, José María; Flores Fernández, Sindulfo; Peral Vega, Emilio Javier; Ferreiro Carballo, David; Aráez Santiago, Tatiana; Valverde Flores, Tamara; Martínez Beltrán, Zoila; Aguilar Hernández, Cristina; Espiga Méndez, Pablo; Martínez Fernández, Iker; Rodríguez-Tembleco Gilabert, Pablo; Herradón Cueto, David; Díaz Larraín, Pablo; Colmenero Alvarez, Manuel; Moure Pascual, Carmen Angela; Royán González, Isabel; Fraile Prieto, María Teresa; Cuenca Rodríguez, María ElenaMemoria de las actividades del proyecto de Innova-Docencia nº256, coordinado por el Dr. Marco Antonio Juan de Dios Cuartas, profesor del Departamento de Musicología de la Universidad Complutense de Madrid.Publication Hacia una mejora en la corrección automática parcial de actividades/prácticas de los estudiantesGarcía-Magariño García, Iván; Arroyo Gallardo, Javier; Bravo Agapito, Javier; Galvez Gutiérrez, Daniel; Gómez Sanz, Jorge J.; González de Miguel, Ana M.; Hassan Collado, Samer; Herrero Desvoyes, Hugo; Lacuesta Gilaberte, Raquel; López Fernández, Marta; Nevzorov Oussenko, Aitor; Palero San Román, Inés; Pavón Mestras, Juan; Pita Andreu, Isabel; San Martín Doblado, Laura; Sánchez Hernández, Jaime; Segura Díaz, Clara María; Trillo Carreras, Juan; Vukotic de la Puente, Lucas; Yllana Santiago, DanielThe evaluation of student learning is usually done through activities and exercises where students apply their acquired knowledge in the resolution of problems close to real life, but delimited by the teacher. In these activities and exercises the teacher can evaluate conceptual knowledge and procedural knowledge. In the application area of this project, it is common that in the programming exercises and activities (practices) both types of knowledge are evaluated, since, on the one hand, the application of algorithms (procedural knowledge) and what programming elements and structures are being used (conceptual knowledge) are evaluated. The teacher has the complex task of evaluating this knowledge by making an individualized correction of each practice. While individualized correction of each practice is usually unbeatable in terms of the quality of the correction, on the other hand, automating the evaluation of procedural knowledge provides certain advantages. Routine parts can be evaluated automatically and thus save valuable time for the teacher's correction of other aspects. One of the advantages of automatic correction is that it is immediately available to the students and allows guiding them in essential aspects. In this teaching innovation project, a new online judge called UnitJudge has been developed. This new judge allows automatically evaluating programming practices in a consistent way even when these are long. In the ability to evaluate long practices, it outperforms other existing judges, such as DomJudge, which are more appropriate for short exercises since they are based on global inputs and outputs without allowing students to know which part of the code is failing. The newly developed judge allows to test the different parts based on unit tests. It is implemented for both C++ and Java practices. The new UnitJudge was used in several groups of the Programming Fundamentals subject. Taking into account the averages of 29 students' responses to the validated USE (Usefulness, Satisfaction and Ease of Use) scale, it was concluded that UnitJudge was easy to learn to use (mean of 5.99 out of 7), useful for the students (mean of 5.62 out of 7), and satisfactory for them (mean of 5.12 out of 7). The results of this teaching innovation project have been presented in two papers at the international conference "The 10th International and the 16th National Conference on e-Learning and e-Teaching" (ICELET 2023), respectively about (1) the presentation of UnitJudge and the experiment with the students of Fundamentals of Programming, and (2) intrusion detection from the viewpoint of cybersecurity in online judges exemplified with UnitJudge.Publication Aprendizaje de lenguajes de programación mediante tutoriales interactivos: diseño y aplicabilidad(2016-01-28) Martín Martín, Enrique; Riesco Rodríguez, Adrián; Montenegro Montes, Manuel; Tamarit Muñoz, Salvador; Sánchez Hernández, Jaime; Gregorio Rodríguez, CarlosProponemos estudiar la aplicabilidad y posibles medios de implementación de un sistema de tutoriales interactivos para el aprendizaje de la programación, donde el alumno aprende nuevos conceptos a la vez que los practica.