Person:
Privado Zamorano, Jesús

Loading...
Profile Picture
First Name
Jesús
Last Name
Privado Zamorano
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Psicología
Department
Psicobiología y Metodología en Ciencias del Comportamiento
Area
Metodología de las Ciencias del Comportamiento
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Funcionamiento psicológico positivo en España: ¿existen diferencias en función del nivel educativo?
    (Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2017) Merino Rivera, M. Dolores; Privado Zamorano, Jesús; Díaz Ramiro, Eva María; Rubio Valdehita, Susana; López Núñez, María Inmaculada
    En esta investigación nos preguntamos si existen diferencias en bienestar y en recursos psicológicos en función del nivel educativo. Empleamos una muestra formada por 2902 individuos y comparamos cinco niveles educativos en las variables indicadas. El análisis se hizo mediante ANOVA y mostró diferencias en todas las variables. Los resultados mostraron que tanto los recursos como el bienestar van en aumento a medida que se incrementa el nivel educativo, pero, que este incremento declina en los sujetos que realizaron estudios universitarios, pero, solo, de grado medio. Futuras investigaciones deberán aclarar esta cuestión.
  • Item
    Project number: 30
    Uso de móviles y tabletas para la evaluación de los conocimientos adquiridos: hagamos asequible la evaluación continua (2ª Fase)
    (2015) Quiroga Estévez, Mª Angeles.; Fernández Sánchez, Juan; Escorial Martín, Sergio; Merino Rivera, Mª Dolores; Privado Zamorano, Jesús
    El objetivo fundamental de este proyecto ha sido aprovechar un dispositivo que posee prácticamente el 100% de los alumnos y profesores (teléfono inteligente), como herramienta para el aprendizaje y la evaluación de los conocimientosLos resultados obtenidos dejan clara la utilidad de la aplicación Socrative, bien se tengan en cuenta cada uno de los ítems o bien se consideren los núcleos teóricos en que se han agrupado los ítems de la encuesta elaborada. Si ya era patente la concordancia en la evaluación positiva de Socrative de los tres grupos de alumnos de distintos cursos y con asignaturas y profesores diferentes durante la primera fase de este proyecto (2014), ahora en la segunda fase (2015) esa concordancia queda consolidada al añadirse otros grupos de alumnos distintos, con asignaturas y profesores diferentes.En general, los alumnos piensan que la aplicación de móvil, más el proceso didáctico implementado, les han ayudado a estar más motivados en las clases, a mantener una relación más directa con el profesor, a mejorar su rendimiento en la materia y a poner en marcha un proceso más activo por su parte, en el aprendizaje, ya que todas las medias son superiores a 3, que es el punto de corte teórico (de evaluación positiva o negativa) de la escala.
  • Item
    Efficacy of music therapy in the treatment of anxiety among children at social risk and those have committed child to parent violence
    (Psychology of music, 2022) Pérez Eizaguirre, Miren; Dorado Barbé, Ana Isabel; Rodríguez-Brioso Pérez, María Del Mar; Privado Zamorano, Jesús
    The purpose of this research is to analyze the significant impact music therapy can have on a group of adolescents who have committed Child to Parent Violence and a second group of teenagers at social risk. Both groups were made up of 11 participants between 13 and 21 years of age (M = 16 years, SD = 1.66 years) with six males in each group. Both groups participated in eight music therapy interventions where state-trait anxiety levels were measured before and after each session. Furthermore, trait anxiety levels were measured after the first and eighth sessions. Our findings indicate that the treatment used performs differently in each group: a more significant reduction in state anxiety levels was observed among participants who had used Child to Parent Violence, where trait anxiety levels were more significantly reduced among participants at social risk. Our findings also indicate that music therapy can be effectively used to reduce anxiety levels among socially vulnerable groups, and that it may have a significant impact on the reduction of this disorder, depending on the anxiety level
  • Item
    Project number: 67
    Adaptación de los contenidos curriculares al modelo de aprendizaje inversos. Implementación de métodos basados en Flipped Learning
    (2019) Escorial Martín, Sergio; Privado Zamorano, Jesús; Merino Rivera, María Dolores; Cuevas Esteban, Lara
  • Item
    Predictive Model of Anxiety and Depression Perception in Multiple Sclerosis Patients: Possible Implications for Clinical Treatment
    (Bioengineering, 2024) Cuerda Ballester, María; Bustos, Antonio; Sancho Cantus, David; Martínez Rubio, David; Privado Zamorano, Jesús; Alarcón Jiménez, Jorge; Villarón Casales, Carlos; Bernardo Tejedor, Nieves De; Navarro Illana, Esther; Rubia Ortí, José Enrique De La
    Multiple Sclerosis (MS) is a neurodegenerative disease characterized by motor and non-motor symptoms, including emotional distress, anxiety, and depression. These emotional symptoms currently have a pharmacological treatment with limited effectiveness; therefore, it is necessary to delve into their relationship with other psychological, functional, or prefrontal alterations. Additionally, exploring non-pharmacological therapeutic alternatives that have shown benefits in addressing emotional distress in MS patients is essential. Aim: To establish a predictive model for the presence of anxiety and depression in MS patients, based on variables such as psychological well-being, functional activity, and prefrontal symptoms. Additionally, this study aimed to propose non-pharmacological therapeutic alternatives based on this model. Materials and Methods: A descriptive, observational, and cross-sectional study was conducted with a sample of 64 diagnosed MS patients who underwent functional and cognitive assessments using the following questionnaires and scales: Functional Activities Questionnaire (FAQ), Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II), Experiences Questionnaire (EQ), Self-Compassion Scale Short Form (SCS-SF), Beck Depression Inventory II (BDI-II), State-Trait Anxiety Inventory (STAI), and Prefrontal Symptoms Inventory (PSI). Results: The model showed an excellent fit to the data and indicated that psychological well-being was the most significant predictor of the criteria (β = −0.83), followed by functional activity (β = −0.18) and prefrontal symptoms (β = 0.15). The latter two are negatively related to psychological well-being (β = −0.16 and β = −0.75, respectively). Conclusions: Low psychological well-being is the variable that most significantly predicts the presence of anxiety and depression in MS patients, followed by functional activity and prefrontal alterations. Interventions based on mindfulness and acceptance are recommended, along with nutritional interventions such as antioxidant-enriched ketogenic diets and moderate group physical exercise.
  • Item
    Project number: 6
    Innovación docente y creación de recursos educativos en abierto para Psicometría.
    () Escorial Martín, Sergio; Privado Zamorano, Jesús; Cuevas Esteban, Lara; Paniagua Sanchez, David; González García, María del Carmen; Álvarez Gutiérrez, Mateo; Sánchez Santos, Natalia; Jaraiz García, Clara; Sánchez-Herrero Gallego, Jaime; De la Rubia González, Telmo
    El objetivo del proyecto es el desarrollo de un banco de recursos educativos en abierto para dar soporte a metodologías docentes innovadoras en la asignatura de Psicometría y fomentar el papel activo del alumnado en su proceso de aprendizaje.