Person:
Mora López, Natalia

Loading...
Profile Picture
First Name
Natalia
Last Name
Mora López
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Óptica y Optometría
Department
Estudios Ingleses
Area
Filología Inglesa
Identifiers
UCM identifierORCIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Annotating Appraisal in English and Spanish product reviews from mobile application stores: a contrastive study for linguistic and computational purposes
    (2018) Mora López, Natalia; Lavid López, Julia
    Evaluation, opinion and subjectivity are related phenomena which are currently receiving attention both in the linguistic and the computational communities. One of the most influential theories that deal with the phenomenon of evaluation and subjectivity is the ‘Appraisal’ framework, which proposes that linguistic expressions of evaluative meanings such as emotion, attitude and opinion can be divided into three different axes: Attitude, Engagement and Graduation. To date, there is no large-scale cross-linguistic work in the computational or in the linguistic communities which has set out the task to validate the different features of Appraisal Theory empirically through corpus annotation, and to investigate its application to a relatively new genre, namely, mobile application reviews The work developed in this dissertation is an attempt at validating aspects of Appraisal Theory in a contrastive manner (i.e. comparing English and Spanish), and at providing a cross-linguistic characterisation of this new review genre in terms of Appraisal features. The categories, empirically validated with a high degree of inter-annotator agreement, are used to annotate a larger bilingual corpus. The results showed interesting language-specific differences, such as a higher degree of straightforward strategies in the Spanish texts in opposition to a higher modulation of meanings in the English ones. In addition, some tendencies may be pointed out among different products (applications and games, vs. books and films) as well as specific aspects that are typically included in negative reviews (Pseudo-Questions and Judgement) or in positive reviews (Capacity).
  • Item
    Cognición docente y filosofía de enseñanza en profesores en formación de inglés como lengua extranjera
    (Revista de investigación en educación, 2023) Mora López, Natalia; Martín González, Daniel
    La cognición docente analiza las concepciones de los profesores sobre qué significa enseñar, dando énfasis a creencias que afectan la manera de actuar del profesorado en el aula. Aunque es un campo de trabajo plenamente reconocido y establecido en las últimas décadas, todavía son pocos los estudios que analizan las creencias de docentes en formación de inglés como lengua extranjera. Este estudio analiza 17 filosofías de enseñanza de alumnas de la asignatura de “Didáctica del Inglés” en un máster de formación del profesorado del CEU San Pablo, una universidad privada de Madrid. El corpus formado por estos textos se ha analizado de forma cuantitativa y cualitativa. Por un lado, se ha procesado el texto con una herramienta online de gestión de corpus llamada Sketch Engine. Por otro lado, se ha analizado el corpus de forma cualitativa dividiendo los textos en 3 categorías de docentes en formación: con experiencia docente en academias y centros escolares, con experiencia en clases particulares y sin ningún tipo de experiencia. De este modo, se conseguirá conocer mejor las creencias de profesores en formación según el grado de experiencia en cuanto a temas como la definición de enseñanza/aprendizaje, el rol del profesor, el rol del alumno, la metodología de enseñanza y la evaluación.
  • Item
    Project number: 206
    La hiperaula en la enseñanza de materias relacionadas con la Óptica y la Optometría
    (2022) Sánchez Pérez, María Isabel; Mora López, Natalia; Bernárdez Vilaboa, Ricardo; Boiso Calero, Antonio; Calvo Ayala, José Andrés; Cebrián Lafuente, José Luis; Tomé de la Torre, Miguel Ángel; Bartolomé Bartolomé, Gema; Garzón Jiménez, Nuria; Martínez Florentín, Gema; Prieto Garrido, Francisco Luis; Ruiz Ruiz, José María; Huerta Zavala, Pilar Angélica; Mon López, Daniel; Sillero Quintana, Manuel
    En los últimos años, las metodologías educativas se orientan hacia un mayor protagonismo del alumno, su papel como agente y su responsabilidad en el proceso de aprendizaje. Esto se puso especialmente de manifiesto en el sistema universitario español al producirse la incorporación del mismo al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Las necesidades docentes para estas nuevas metodologías son diferentes a las de otras más tradicionales como la clase magistral, en la que el alumno tiene un papel pasivo como receptor de información. En el último curso, se ha sumado un factor añadido a la forma de impartir docencia, siendo este la necesidad de hacer partícipes de la clase no solo a alumnos que se encuentran en la misma aula que el profesor, sino también a otros conectados de manera online (enseñanza híbrida). La introducción de recursos y materiales físicos y digitales que permitan la adaptabilidad a situaciones y necesidades diversas y actuales es, por tanto, imprescindible, además de natural en nuestra sociedad. Para que estos cambios metodológicos puedan producirse con eficacia, deben ser acompañados de un cambio en el entorno de aprendizaje y sus recursos, ya que estos pueden ser un elemento limitante o favorecedor de la dinámica didáctica que se produce dentro del aula. La hiperaula presenta un espacio flexible que puede adaptarse a técnicas, métodos y metodologías múltiples, tanto tradicionales como recientes, así como unos recursos que permiten llevarlos a cabo.
  • Item
    Exploratory Study on the Blended Learning of Research and Language Skills in EFL and Interinstitutional Assessment
    (Education Sciences, 2023) Mora López, Natalia; Bernárdez Vilaboa, Ricardo
    Blended learning is receiving more and more attention due to social changes, technological advances, and the increasing internationality of studies, and research needs to be carried out to explore the possibilities this instruction modality offers to university students. This project aimed to test the feasibility and success of a blended course on research and EFL skills and to determine whether there is an internationally shared criterion when assessing students’ scientific work. To do so, a short module on research skills was designed and implemented with 30 students from the BSc in Optics and Optometry from the Complutense University of Madrid, whose final project, the production of a scientific poster, was assessed by three instructors from different universities. The results show that the content and modality of the teaching were successful in the increase in students’ research and language skills. The assessment of the posters showed heterogeneous evaluations regarding the quality of their visual features and their contents. Therefore, more research is needed on international perspectives about the presentation of results in the academic and scientific genre to pursue the creation and dissemination of homogeneous criteria, and therefore improve students’ performance with an international value.
  • Item
    Project number: 399
    El material digital interactivo en materias relacionadas con la Óptica y la Optometría
    (2023) Mora López, Natalia; Álvarez Fernández-Balbuena, Antonio; Bartolomé Mateos, Gema; Bernárdez Vilaboa, Ricardo; Garzón Jiménez, Nuria; Huerta Zavala, Pilar Angélica; Martínez Florentín, Gema; Mon López, Daniel; Prieto Garrido, Francisco Luis; Rodríguez Sotelo, Tatiana; Ruiz Ruiz, José María; Sánchez Pérez, María Isabel; Sillero Quintana, Manuel; Tomé de la Torre, Miguel Ángel