El fenómeno hikikomori: tradición, educación y tecnologías de la información y la comunicación (TIC)

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2017

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Consejo Superior de Investigaciones Científicas
Citations
Google Scholar
Citation
Sánchez Rojo, A. (2017). El fenómeno hikikomori: tradición, educación y tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Arbor, 193 (785): a405. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2017.785n3010
Abstract
Considerado tradicionalmente exclusivo de la sociedad japonesa, el fenómeno hikikomori o aislamiento social, se ha ido extendiendo en los últimos años a otros países desarrollados de Occidente. Desde una perspectiva filosófico-educativa y, por tanto, a partir del análisis crítico de textos, este trabajo intenta dar respuesta a lo que muchos autores consideran ya una epidemia. Mostraremos, por un lado, que el motivo principal para la aparición de este fenómeno en Japón será el fuerte conflicto existente entre una sociedad individualista y una tradición cultural colectivista aún muy presente. Por otro lado, comprobaremos que este conflicto también está empezando a producirse en Occidente gracias al ideal cada vez más colectivista que las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) ofrecen. Consecuentemente, los efectos en Occidente y en Japón empiezan a ser similares. Como conclusión, defenderemos la recuperación de una educación para el desarrollo de la subjetividad que intente superar dicho conflicto.
Traditionally considered as unique to Japan, the hikikomori phenomenon has been spreading in recent years to other developed countries in the Western world. From a philosophical-educational perspective, and thus by means of the critical analysis of texts, this paper tries to tackle what is already considered an epidemic by many authors. We will show, on the one hand, that the main reason for the occurrence of this phenomenon in Japan is a strong conflict between an individualistic society and a, still very present, collectivistic cultural tradition. On the other hand, we will verify that the same conflict is beginning to occur in the Western world thanks to the growing collectivistic ideal offered by information and communication technologies (ICT). Consequently, the effects in the Western world and in Japan are becoming similar. As a conclusion, we support the recovery of an education for subjectivity development that tries to overcome this conflict.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias bibliográficas: • Arendt, H. (1997). Filosofía y política. Heidegger y el existencialismo. Bilbao: Besatari. • Arendt, H. (2007). Algunas cuestiones de filosofía moral. En: Arendt, H. Responsabilidad y juicio. Barcelona: Paidós, pp. 75-150. • Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. • Béjar, H. (1988). El ámbito íntimo. Privacidad, individualismo y modernidad. Madrid: Alianza Editorial. • Carreño, M. (2002). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Madrid: Síntesis. • Clammer, J. (1999). Transcending Modernity? Individualism, Ethics and Japanese Discourses of Difference in the Post-War World. Thesis Eleven, 57 (1), pp. 65-80. • Dale, P. N. (1986). The Myth of Japanese Uniqueness. Kent: Routledge. • De Luca, K. M., Lawson, S. y Sun, Y. (2012). Occupy Wall Street on the Public Screens of Social Media: The Many Framings of the Birth of a Protest Movement. Communication, Culture & Critique, 5 (4), pp. 483-509. • Deresiewicz, W. (2009, 30 de enero). The End of Solitude. The Chronicle of Higher Education. Disponible en: http://chronicle. com/article/The-End-of-Solitude/3708 • Doi, T. (1988). The Anatomy of Dependence. The Key Analysis of Japanese Behaviour. Tokio: Kodansha International. • Duby, G., Barthlemy, D. y de la Roncière, Ch. (1988). Poder privado y público en la Europa Feudal. En: Duby, G. y Ariès, Ph. (eds.). Historia de la vida privada (vol. II: De la Europa Feudal al Renacimiento). Madrid: Taurus, pp. 19-46. • García Morente, M. (ed.) (1991). René Descartes. Meditaciones metafísicas. Madrid: Espasa Calpe, pp. 125-126. • García Morente, M. (2002). Ensayos sobre el progreso. Madrid: Encuentro. • García Morente, M. (2011). Ensayo sobre la vida privada. Madrid: Encuentro. • Gay, P. (1992). La experiencia burguesa: de Victoria a Freud (vol. 1). México: Fondo de Cultura Económica. • Hattori, Y. (2006). Social Withdrawal in Japanese Youth. Journal of Trauma Practice, 4 (3-4), pp. 181-201. • Hoffman, M. (2011, 9 de octubre). Nonprofits in Japan help ‘shut-ins’ get out into the open. The Japan Times. [En línea]. Disponible en http://www.japantimes. co.jp/news/2011/10/09/national/ media-national/nonprofits-in-japan-help-shut-ins-get-out-into-the-open/#. VDvZwPl_sSw • Horiguchi, S. (2012). Hikikomori: How private isolation caught the public eye. En: Goodman, R., Imoto, Y. y Toivonen, T. (eds.). A Sociology of Japanese Youth. From Returnees to NEETs. Nueva York: Routledge, pp. 122-138. • Ito Saito, C. N. (2012). Hikikomori e clausura social no Japão. En: Greiner, C. y Souza, M. (orgs.). Imagens do Japão 2. Experiências e invenções. São Paulo: Annablumme Editora, pp. 101-124. • Ito Saito, C. N. y Greiner, C. (orgs.). (2013). Hikikomori. A vida enclausurada nas redes sociais. São Paulo: Intermeios. • Junqueras i Vies, O., Madrid i Morales, D., Martínez Taberner, G. y Pitarch Fernández, P. (2012). Historia de Japón. Economía, política y sociedad. Barcelona: UOC. • Kato, T. A. et al. (2012). Does the ‘hikikomori’ syndrome of social withdrawal exist outside Japan? A preliminary international investigation. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 47 (7), pp. 1061-1075. • Khondker, H. H. (2011). Role of the New Media on Arab Spring. Globalizations, 8 (5), pp. 675-679. • Lamarre, T. (2004). An Introduction to Otaku Movement. EnterText: An Interactive Interdisciplinary E-Journal for Cultural and Historical Studies and Creative Work, 4 (1), pp. 151-187. • López Castellón, E. (ed.) (1983). Friedrich Nietzsche. Ecce Homo. Cómo se llega a ser lo que se es. Madrid: Busma. • Markus, H. R. y Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98 (2), pp. 224-253. • Maruyama, M. (1963). Thought and Behavior in Modern Japanese Politics. Oxford: Oxford University Press. • Mishima, Y. (2013). La ética del samurái en el Japón moderno . Madrid: Alianza Editorial. • Miyamoto, Y., Nisbett, R. E. y Masuda, T. (2006). Culture and the Physical Environment. Holistic Versus Analytic Perceptual Affordances. Psychological Science, 17 (2), pp. 113-119. • Mori, ?. (1970). ‘Delusion’, M?s?. Monumenta Nipponica, 25 (3-4), pp. 415-430. • Murakami, R. (2000, 1 de mayo). Japan’s Lost Generation. Time. Disponible en http://edition.cnn.com/ASIANOW/ time/magazine/2000/0501/japan.essaymurakami.html • Nakane, Ch. (1970). Japanese Society. Londres: Weidenfeld and Nicolson. • Nathan, J. (1985). Mishima. Biografía. Barcelona: Seix Barral. • O´Reilly, T. (2007). What Is Web 2.0 Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. Communications & Strategies, 65 (1), pp. 17-37. Disponible en http://papers.ssrn.com/ sol3/papers.cfm?abstract_id=1008839 • Ortega y Gasset, J. (1930/1997). La rebelión de las masas. Madrid: Espasa Calpe. • Parajón, M. (ed.) (1998). Blaise Pascal. Pensamientos. Madrid: Cátedra. • Pardo, J. L. (1991). Sobre los espacios: pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ediciones del Serbal. • Reig Hernández, D. (2012). Socionomía. ¿Vas a perderte la revolución social? Barcelona: Deusto. • Resina de la Fuente, J. (2011). Los lunes en Sol: jóvenes, ciberpolítica y acción colectiva en la España del 15M. Revista Umbrales, 22, pp. 101-117. • Rybczynsky, W. (2006). La casa. Historia de una idea. Donostia-San Sebastián: Nerea. • Saito, T. (2013). Hikikomori. Adolescence Without End. University of Minnesota Press. • Sánchez Rojo, A. (2013). Educación y herencias modernas: el individuo y la habitación propia. Bordón. Revista de Pedagogía, 65 (2), pp. 127-136. • Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus. • Satomi, I. (2007). Seeking the Self. Individualism and Popular Culture in Japan. Berna: Peter Lang. • Serrano-Puche, J. (2014). Hacia una «comunicación slow»: el hábito de la desconexión digital periódica como elemento de alfabetización mediática. Trípodos, 34, pp. 201-214. • Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. • S?seki, N. (2004). My individualism and the Philosophical Foundations of Literature. Singapur: Tuttle Publishing. • Sugimoto, Y. (1999). Making Sense of Nihonjinron. Thesis Eleven, 57 (1), pp. 81-96. • Tanizaki, J. (2012). El elogio de la sombra. Madrid: Siruela. • Teo, A. R., Fetters, M. D., Stufflebam, K., Tateno, M., Balhara, Y., Choi, T. Y., Kanba, S., Mathews, C. A. y Kato, T. A. (2015). Identification of the hikikomori syndrome of social withdrawal: Psychosocial features and treatment preferences in four countries. International Journal of Social Psychiatry, 61 (1), pp. 64-72. • Toivonen, T., Norasakkunkit, V. y Uchida, Y. (2011). Unable to conform, unwilling to rebel? Youth, culture and motivation in globalizing Japan. Frontiers in Psychology, 2, 207. • Turkle, S. (2011). Alone Together. Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Nueva York: Basic Books. • Watsuji, T. (2006). Apéndice: La ética como antropología. En: Antropología del paisaje. Climas, culturas y religiones. Salamanca: Sígueme, pp. 247-254. • Yamamoto, T. (2000). Oculto por la hojarasca. Madrid: Edaf. • Yamanouchi, H. (1972). Mishima Yukio and His Suicide. Modern Asian Studies, 6, pp. 1-16. • Zielenziger, M. (2007). Shutting Out the Sun: How Japan Created Its Own Lost Generation. Nueva York: Vintage Books.
Unesco subjects
Keywords
Collections