A Spanish Ghetto?The Effect of Intermediary Structures on the Integration of Second Generation Immigrants
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Publication date
2017
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Publisher
El Colegio de la Frontera Norte
Citation
ESEVERRI MAYER Cecilia . A Spanish Ghetto? The Effect of Intermediary Structures on the Integration of Second Generation Immigrants. Migraciones Internacionales [en linea]. 2017, 9(2), 173-199. ISSN: 1665-8906. Disponible en:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15153198007
Abstract
This article discusses youth marginalization and the qualitative process of ghettoization in a disadvantaged area of Madrid. This ethnographic study examines the role of intermediary structures (family, ethnic community and civil associations) on the life trajectories taken by young people who have been excluded from the education system. The results of this research show that the protective effects of these structures depend on the quality of their social capital. This case study also suggests that this kind of capital arises from a specific collaboration between ethnic, religious and secular organizations in which women play a decisive role.
Este artículo analiza la marginalidad juvenil y el proceso cualitativo de guetoización en una zona desfavorecida de Madrid. Un estudio etnográfico que examina el papel de las estructuras intermedias (familia, comunidad étnica y asociaciones cívicas) en las trayectorias de vida de los jóvenes excluidos del sistema educativo. Los resultados de este estudio de caso muestran que el efecto benéfico de estas estructuras depende de la calidad del capital social que sean capaces de generar, un recurso que surge de la colaboración específica entre las organizaciones étnicas, religiosas y seculares en las que las mujeres desempeñan un papel decisivo.
Este artículo analiza la marginalidad juvenil y el proceso cualitativo de guetoización en una zona desfavorecida de Madrid. Un estudio etnográfico que examina el papel de las estructuras intermedias (familia, comunidad étnica y asociaciones cívicas) en las trayectorias de vida de los jóvenes excluidos del sistema educativo. Los resultados de este estudio de caso muestran que el efecto benéfico de estas estructuras depende de la calidad del capital social que sean capaces de generar, un recurso que surge de la colaboración específica entre las organizaciones étnicas, religiosas y seculares en las que las mujeres desempeñan un papel decisivo.