Retratos y polaroids de Ana Matías. Un viaje al estilo Warhol por el Madrid de La Mala Fama (1986-1992).
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2022
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Guillermo Escolar
Citation
Carabias Álvaro, Mónica (2021). “Retratos y polaroids de Ana Matías. Un viaje al estilo Warhol por el Madrid de La Mala Fama (1986-1992” en Rocío Peñalta Catalán (ed.), Carmen Mejía Ruiz, Eugenia Popeanga (coords.) Las mujeres y sus relatos de viajes. Viajeras de los siglos XIX, XX y XXI. Madrid, Guillermo Escolar, ISBN 9788418981883, págs. 139-163.
Abstract
Existen viajes placenteros, viajes dolorosos, incluso, ambos a la vez. Este último, el viaje donde el placer y el dolor conviven es objeto de análisis de esta investigación. Se trata del viaje fotográfico de la artista Ana Matías (Madrid, 1956) por el Madrid de finales de los años 80 y comienzos de los 90, un tiempo en el que se había perdido parte del vigor y espíritu transgresor característico de los primeros años de La Movida, y con el bar de La Mala Fama como telón de fondo. Se trata, como veremos, de una experiencia enriquecedora a nivel humano y profesional, de un viaje autobiográfico por el rostro «improvisado» de una generación, casi «imaginaria», protagonista de una de las aventuras editoriales más importantes: El Canto de la Tripulación (1989-1997), un proyecto original y personal liderado por el fotógrafo Alberto García-Alix, activo durante casi 10 años, repleto de ilusiones y desilusiones.
There are pleasurable trips, painful trips, and even both at the same time. The latter, the journey where pleasure and pain coexist, is the object of analysis of this research. It is the photographic journey of the artist Ana Matías (Madrid, 1956) through the Madrid of the late 80s and early 90s, a time when part of the vigor and transgressive spirit characteristic of the early years of La Movida had been lost, and with the bar La Mala Fama as a backdrop. It is, as we shall see, an enriching experience on a human and professional level, an autobiographical journey through the "improvised" face of an almost "imaginary" generation, protagonist of one of the most important publishing adventures: El Canto de la Tripulación (1989-1997), an original and personal project led by photographer Alberto García-Alix, active for almost 10 years, full of illusions and disillusions.
There are pleasurable trips, painful trips, and even both at the same time. The latter, the journey where pleasure and pain coexist, is the object of analysis of this research. It is the photographic journey of the artist Ana Matías (Madrid, 1956) through the Madrid of the late 80s and early 90s, a time when part of the vigor and transgressive spirit characteristic of the early years of La Movida had been lost, and with the bar La Mala Fama as a backdrop. It is, as we shall see, an enriching experience on a human and professional level, an autobiographical journey through the "improvised" face of an almost "imaginary" generation, protagonist of one of the most important publishing adventures: El Canto de la Tripulación (1989-1997), an original and personal project led by photographer Alberto García-Alix, active for almost 10 years, full of illusions and disillusions.