Evaluación de un plan de desarrollo docente universitario basado en la experiencia: el modelo de aprendizaje 70:20:10 en la Universidad Europea de Madrid
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2019
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Centro de Información Tecnológica
Citation
Ruiz Rosillo, M. A., Vivas Urías, M. D., Jiménez García, E., & Redondo Duarte, S. (2019). Evaluación de un Plan de Desarrollo Docente Universitario basado en la Experiencia: el Modelo de Aprendizaje 70:20:10 en la Universidad Europea de Madrid. Formación Universitaria, 12(4), 47-54. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000400047
Abstract
Se ha investigado la participación y valoración de los docentes sobre el nuevo Plan de Desarrollo Docente, implantado por La Universidad Europea de Madrid, una universidad privada en España. El plan está basado en el modelo de aprendizaje 70:20:10, e introduce nuevas oportunidades de aprendizaje con el fin de impulsar la mejora e innovación en la formación continua del profesorado. Se estudia también la relación existente entre el conocimiento de este modelo y el nivel de satisfacción con el mismo. El enfoque metodológico es de carácter mixto y los resultados nos permiten concluir que el nuevo Plan es percibido positivamente por el claustro. Se demuestra una relación positiva y significativa entre las valoraciones sobre el Plan y la satisfacción con el mismo. Las principales recomendaciones instan a continuar trabajando en la consolidación del nuevo Plan, dando un mayor peso al aprendizaje colaborativo y a la experimentación como vías prioritarias de formación docente.
This paper presents an investigation about teachers’ participation and their evaluation regarding to the new Faculty Development Plan in 2016 implemented by the European University of Madrid, a private university in Spain. The Plan is based on the 70:20:10 learning model and incorporates new learning opportunities in order to promote improvement and innovation within the continuing faculty training. Also, the correlation between the knowledge about this model and the satisfaction level with the plan is studied. The results demonstrate a positive and significant relationship between the evaluations on the Plan and the satisfaction with it. The main recommendations urge to continue working on the consolidation of the new Plan, giving greater weight to collaborative learning and experimentation as priority development paths.
This paper presents an investigation about teachers’ participation and their evaluation regarding to the new Faculty Development Plan in 2016 implemented by the European University of Madrid, a private university in Spain. The Plan is based on the 70:20:10 learning model and incorporates new learning opportunities in order to promote improvement and innovation within the continuing faculty training. Also, the correlation between the knowledge about this model and the satisfaction level with the plan is studied. The results demonstrate a positive and significant relationship between the evaluations on the Plan and the satisfaction with it. The main recommendations urge to continue working on the consolidation of the new Plan, giving greater weight to collaborative learning and experimentation as priority development paths.
Description
Referencias:
• Boud, D. y A. Drew, Reconceptualising academic work as professional practice: implications for academic development, International Journal for Academic Development, 18(3), 208–221 (2013)
• Bryman, A., Integrating quantitative and qualitative research: how is it done? Qualitative research, 6(1), 97-113 (2006)
• Casal, J. y E. Mateu, Tipos de muestreo, Revista de Epidemiología y Medicina Preventiva, 1, 3-7 (2003)
• Cross, J., Informal Learning: Rediscovering the Natural Pathways That Inspire Innovation and Performance, John Wiley & Sons, San Fancisco, USA (2007)
• De Rijdt, C., A. Stes, C. Vleuten y F. Dochy, Influencing variables and moderators of transfer of learning to the workplace within the area of staff development in higher education: Research Review, doi: 10.1016/j.edurev.2012.05.007, Educational Research Review, 8, 48-74 (2013)
• Desimone, L. M., Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures, Educational Researcher, 38(3), 181-199 (2009)
• Garavan, T.N., R. Carbery y A. Rock, Mapping talent development: definition, scope and architecture, European Journal of Training and Development, 36(1), 5-24 (2012)
• Garmendia, M., J.I. Barragués, K. Zuza y J. Guisasola, Proyecto de formación del profesorado universitario de Ciencias, Matemáticas y Tecnología, en las metodologías de Aprendizaje Basado en Problemas y Proyectos, doi: 10.5565/rev/ensciencias.911, Enseñanza de las Ciencias, 32(2), 113-129 (2014)
• Global leadership Forecast 2014-2015. Ready Now Leaders, Development Dimensions International (2015)
• Ion, G. y E. Cano, La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias, Educación XX1, 15(2), 249-270 (2012)
• Jennings, C., L. Overton y G. Dixon, In-Focus Report: 70+20+10 =100, The Evidence behind the Numbers, Towards Maturity (2016)
• Krueger, R. A. y M.A. Casey, Focus groups: a practical guide for applied research, 4ª Ed., 1-15, Sage, Thousand Oaks, USA (2009)
• Lombardo, M.M. y R.W. Eichinger, The Career Architect Development Planner, 4ª Ed., 4-13, Lominger, Minneapolis, USA (1996)
• Madinabeitia, A. y C. Lobato, ¿Puede el impacto de las estrategias de desarrollo docente de larga duración cambiar la cultura institucional y organizativa en educación superior?, Educar, 51(1), 127-147 (2015)
• Martínez, A.E., A.M. Cruz y otros tres autores, La observación formativa como instrumento de desarrollo en profesores universitarios en la Universidad Europea de Madrid, Revista Complutense de Educación, 29 (4), 1365-1380 (2018)
• Mas, O. y P. Olmos, El profesor universitario en el espacio europeo de educación superior: La autopercepción de sus competencias docentes actuales y orientaciones para su formación pedagógica, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 437-470 (2016)
• McCall, M. W. y C.D. McCauley, Using Experience to Develop Leadership Talent, 1-15, Jossey-Bas, San Francisco, USA (2014)
• Oliver, D.H., A.H. Church, R. Lewis y E.I. Desrosiers, An integrated framework for assessing, coaching and developing global leaders, Advances in Global Leadership, 5, 195-224 (2009)
• Princeton University, Learning process (2015)
• Santos, C. y C. Sarceda, Desarrollo de Competencias Docentes en Educación Infantil: Una Experiencia Interdisciplinar en la Formación Inicial de Profesores, doi:10.4067/S0718-50062017000600005, Formación Universitaria, 10(6), 39-50 (2017)
• Steinert, Y., K. Mann y otros diez autores, A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide No. 40. Medical Teacher, 38(8), 769-786 (2016)
• Tejada, J., Professionalisation of teaching in universities: Implications from a training perspective, RUSC Universities and Knowledge Society Journal, 10(1), 345-358 (2013)
• Universidad Europea de Madrid, Modelo Académico (2019)
• Vallejo, B. y U. Wehn, Capacity Development Evaluation: The Challenge of the Results Agenda and Measuring Return on Investment in the Global South, World Development, 79, 1-13 (2015)
• Villarroel, V. A. y D.V. Bruna, Competencias Pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes, doi:10.4067/S0718-50062017000400008, Formación Universitaria, 10(4), 75-96 (2017)
• Webster-Wright, A., Reframing professional development through understanding authentic professional learning, Review of Educational Research, 79(2), 702-739 (2009)
• Zabalza, M.A., Ser profesor Universitario hoy, La Cuestión Universitaria, (5), 68-80 (2016)