How are ICT used in the classroom? A study of teachers’ beliefs and uses

dc.contributor.authorPozo-Municio, Juan Ignacio
dc.contributor.authorDe Aldama Sánchez, Carlos
dc.date.accessioned2024-01-23T17:40:45Z
dc.date.available2024-01-23T17:40:45Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractIntroduction. Several studies show that one of the essential factors in the way teachers use Information and Communication Technologies (ICT) in their lessons are the beliefs they hold regarding ICT as tools for teaching and learning. This study analyses the relationship between these beliefs and the way teachers use ICT in the classroom through design of a System of Categories for the Analysis of Beliefs about and Uses of ICT. Method. We applied an open-ended questionnaire about beliefs and uses of ICT to 16 teachers of Child and Primary Education and collected 42 activities proposed by them where ICT were crucial. To analyse the answers, we designed a System of Categories for the Analysis of Beliefs about and Uses of ICT, based on three essential dimensions: what teachers said they taught, the psychological processes they activated in their students and the activities or tasks they proposed to achieve that learning. Results. The results indicate that there is a wide gap between the beliefs teachers hold and the way they actually use ICT. While they said that ICT should be used to make learning more student-centred and to foster motivation, most of the activities proposed were aimed at one-directional conveyance of contents, and were neither highly developed nor did they noticeably transform traditional ways of teaching. Conclusions and Discussion. The paper concludes with a few reflections and suggestions about how ICT could really be integrated in the classroom based on a new learning culture.
dc.description.abstractIntroducción. Numerosos estudios muestran que un factor clave para explicar la forma en que los docentes usan las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en las aulas son las creencias que mantienen en relación con estos dispositivos como herramientas de enseñanza y aprendizaje. Este trabajo analiza la relación entre esas creencias y el uso que hacen los docentes de las TIC en el aula a través del diseño de un Sistema Categorial para el Análisis de las Creencias y Usos de las TIC. Método: Aplicamos un cuestionario de preguntas abiertas sobre creencias y usos de las TIC a 16 docentes de Infantil y Primaria y analizamos 42 actividades propuestas por ellos donde las TIC tuvieran un papel relevante. Para analizar las respuestas, diseñamos un Sistema Categorial para el Análisis de las Creencias y Usos de las TIC, basado en tres dimensiones fundamentales: qué es lo que los profesores dicen enseñar, qué procesos psicológicos activan en sus estudiantes y las tareas o actividades que proponen para alcanzar sus objetivos de aprendizaje. Resultados: Los resultados indican que existe una distancia considerable entre las creencias sostenidas por los profesores y el uso educativo que realmente hacen de las TIC. Mientras que los profesores afirman que las TIC son buenas herramientas para diseñar entornos de aprendizaje significativos centrados en el alumno, la mayoría de las actividades propuestas favorecen formas de enseñanza tradicionales centradas en el contenido. Conclusiones y discusión: El artículo concluye con algunas reflexiones y sugerencias para una verdadera integración de las TIC en el aula basada en una nueva cultura del aprendizaje.
dc.description.departmentDepto. de Investigación y Psicología en Educación
dc.description.facultyFac. de Educación
dc.description.refereedTRUE
dc.description.sponsorshipMinisterio de Economía y Competitividad (España)
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationDe Aldama, C., & Pozo, J. I. (2016). How are ICT used in the classroom? A study of teachers’ beliefs and uses. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 253-286. https://doi.org/10.25115/ejrep.39.15062
dc.identifier.doi10.14204/ejrep.39.15062
dc.identifier.essn1696-2095
dc.identifier.issn1699-5880
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.25115/ejrep.39.15062
dc.identifier.relatedurlhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5803683
dc.identifier.relatedurlhttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/62108e2dae92130cb1ef7b83
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/94890
dc.issue.number39
dc.journal.titleElectronic Journal of Research in Educational Psychology
dc.language.isoeng
dc.page.final286
dc.page.initial253
dc.publisherUniversidad de Almería
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//EDU2013-47593-C2-1-P/ES/CONCEPCIONES Y USOS DE LAS REPRESENTACIONES EXTERNAS EN EL APRENDIZAJE Y LA ENSEÑANZA/
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu37.091.6
dc.subject.cdu007.5
dc.subject.cdu371.3
dc.subject.cdu37:004
dc.subject.cdu371.333
dc.subject.cdu371.67/.69
dc.subject.keywordEducational beliefs
dc.subject.keywordPedagogical practices
dc.subject.keywordTeacher ICT use
dc.subject.keywordTechnology integration
dc.subject.keywordCreencias educativas
dc.subject.keywordPrácticas pedagógicas
dc.subject.keywordUso de las TIC
dc.subject.keywordIntegración tecnológica
dc.subject.ucmEducación
dc.subject.ucmTecnología de la información (Ciencias de la Información)
dc.subject.ucmMétodos de enseñanza
dc.subject.unesco6104 Psicopedagogía
dc.subject.unesco5801 Teoría y Métodos Educativos
dc.titleHow are ICT used in the classroom? A study of teachers’ beliefs and uses
dc.title.alternativeCómo se utilizan las TIC en el aula? Un estudio sobre las creencias y los usos
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number14
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationff6fa9fe-fbdd-47dd-b317-2640b9e760ce
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryff6fa9fe-fbdd-47dd-b317-2640b9e760ce

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
de Aldama & Pozo (2016) Beliefs and uses of ICT.pdf
Size:
259.25 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections