Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The credibility of online news: an evaluation of the information by university students

dc.contributor.authorHerrero-Diz, Paula
dc.contributor.authorConde Jiménez, Jesús
dc.contributor.authorTapia Frade, Alejandro
dc.contributor.authorVarona Aramburu, David
dc.date.accessioned2025-01-10T10:29:45Z
dc.date.available2025-01-10T10:29:45Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractThe spread of online disinformation is one of the 10 global risks of the future according to the World Economic Forum, and 51% of experts believe that this situation will not improve in the coming years. By 2022, half of the news will be fake news. In terms of users, young people and adults have problems understanding where the information they find online comes from and what sources to trust or not. In order to ascertain the degree of credibility that young users in Andalucía give to information, this study presents the results of the evaluation of online news by university students pursuing degrees in communication and education (N = 188), using the CRAAP test. The data reveal differences in gender and degree programme in the credibility assigned to the news. The conclusion is that university students have difficulty differentiating the veracity of the sources, in line with previous studies, with fake news earning higher ratings than real news.
dc.description.abstractLa propagación de desinformación en línea es uno de los 10 riesgos globales del futuro según el Foro Económico Mundial. Un 51% de los expertos considera que esta situación no mejorará en los próximos años. Yen 2022 la mitad de las noticias serán fake news. En cuanto a los usuarios, jóvenes y adultos, tienen problemas para comprender de dónde proviene la información que encuentran en línea y en qué fuentes confiar. Con el objeto de conocer el grado de credibilidad que los usuarios jóvenes en Andalucía otorgan a la información, esta investigación presenta los resultados de la evaluación que los universitarios de Comunicación y Educación (N = 188) hacen de las noticias en Internet utilizando el CRAAP test. Los datos revelan diferencias de género y por grado de estudios en la credibilidad de la información. Se concluye que los universitarios presentan dificultades para diferenciar la veracidad de las fuentes, en línea con investigaciones previas, obteniendo valores más altos una fake news frente a una noticia real.
dc.description.departmentDepto. de Periodismo y Nuevos Medios
dc.description.facultyFac. de Ciencias de la Información
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationHerrero-Diz, Pauola; Conde-Jiménez, Jesús; Tapia-Frade, Alejandro; & Varona-Aramburu, David. (2019). The credibility of online news: an evaluation of the information by university students / La credibilidad de las noticias en Internet: una evaluación de la información por estudiantes universitarios. Culture and Education, 31(2), 407–435. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1601937
dc.identifier.doi10.1080/11356405.2019.1601937
dc.identifier.essn1578-4118
dc.identifier.issn1135-6405
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.1080/11356405.2019.1601937
dc.identifier.relatedurlhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/11356405.2019.1601937
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/113673
dc.issue.number2
dc.journal.titleCultura y Educación
dc.language.isoeng
dc.page.final435
dc.page.initial407
dc.publisherTaylor & Francis On Line
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu316.77
dc.subject.cdu070.11
dc.subject.cdu004.738.5
dc.subject.cdu070
dc.subject.keyworddisinformation
dc.subject.keywordfake news
dc.subject.keywordCRAAP Test
dc.subject.keywordhigher education
dc.subject.keywordmedia literacy
dc.subject.keyworddesinformación
dc.subject.keywordnoticias falsas
dc.subject.keywordtest craap
dc.subject.keywordeducación superior
dc.subject.keywordalfabetización mediática
dc.subject.ucmComunicación social
dc.subject.ucmEtica periodística
dc.subject.ucmInternet (Ciencias de la Información)
dc.subject.ucmPeriodismo
dc.subject.unesco5910 Opinión Pública
dc.subject.unesco6308 Comunicaciones Sociales
dc.titleThe credibility of online news: an evaluation of the information by university students
dc.titleLa credibilidad de las noticias en Internet: una evaluación de la información por estudiantes universitarios
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number31
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationc186677d-b890-405d-8001-39a3571c6d35
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc186677d-b890-405d-8001-39a3571c6d35

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2019_Credibility_CultureAndEducation.pdf
Size:
927.06 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections