Amados por naturalistas y poetas, maltratados por la Real Academia : tres pájaros cantores del Cono Sur: el chercán, la tenca y la calandria
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2024
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Editorial Puntángeles
Citation
Binns, Niall. «Amados por naturalistas y poetas, maltratados por la Real Academia : tres pájaros cantores del Cono Sur: el chercán, la tenca y la calandria». Nueva Revista del Pacífico, n.º 81, 2024, pp. 32-71, http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/302.
Abstract
RESUMEN: La incorporación de la flora y la fauna autóctonas a la poesía latinoamericana fue un proceso arduo. Les costó a los poetas aceptar que eran una materia tan valiosa poéticamente como las especies europeas dignificadas por una tradición milenaria. En este artículo analizo la manera en que tres especies de pájaro cantor muy comunes en el Cono Sur –el chercán, la tenca y la calandria– despertaron la atención de naturalistas y luego de poetas. En contraposición a esta atención, que derivó en una celebración de la belleza de su canto, examino la omisión, la arbitrariedad, los errores y los comentarios negativos que han sufrido estos tres pájaros por parte de la Real Academia Española y sus diccionarios. El artículo parte de la premisa de que ver, reconocer y saber nombrar correctamente las especies que conviven con nosotros es un punto de partida ineludible para la construcción de un futuro ecológicamente sostenible.
ABSTRACT: Incorporating native flora and fauna in Latin American poetry was an arduous process, as they were less valuable as poetic material than European species dignified by tradition. The article analyses the way in which three species of songbirds, very common in the Southern Cone –the house wren, the Chilean mockingbird and the chalk-browed mockingbird– attracted first naturalists and then poets. In contrast to this attraction, which derived in celebrations of the beauty of their song, I examine the silence, the arbitrariness, the mistakes and the negative comments the three birds have received from the Spanish Royal Academy and its dictionaries. The article starts from the premise that seeing, recognising and knowing how to name correctly the species that live with us is an unavoidable starting point for the construction of an ecologically sustainable future.
ABSTRACT: Incorporating native flora and fauna in Latin American poetry was an arduous process, as they were less valuable as poetic material than European species dignified by tradition. The article analyses the way in which three species of songbirds, very common in the Southern Cone –the house wren, the Chilean mockingbird and the chalk-browed mockingbird– attracted first naturalists and then poets. In contrast to this attraction, which derived in celebrations of the beauty of their song, I examine the silence, the arbitrariness, the mistakes and the negative comments the three birds have received from the Spanish Royal Academy and its dictionaries. The article starts from the premise that seeing, recognising and knowing how to name correctly the species that live with us is an unavoidable starting point for the construction of an ecologically sustainable future.
Description
Este artículo forma parte del proyecto de I+D+i PID2023-150133NB-I00, financiado por MICIU/AEI/ 10.13039/501100011033 y por “FEDER Una manera de hacer Europa”; y del proyecto PR12/24-31555, financiado por la Universidad Complutense de Madrid.