Análisis de los sesgos de género en el discurso mediático de la información sobre Inteligencia Artificial en medios españoles (2017-2021)
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2025
Defense date
20/05/2024
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citation
Abstract
La tesis titulada “Análisis de los sesgos de género en el discurso mediático de la información sobre IA en medios españoles (2017-2021)” se centra en analizar las informaciones sobre Inteligencia Artificial (IA) publicadas en los diarios digitales españoles, con el objetivo de averiguar si existen brechas de género, no solo en los contenidos informativos sino también en la autoría de los mismos. El objetivo principal de este análisis de contenido cuantitativo y cualitativo es presentar y analizar la presencia y la representación de las mujeres en la inteligencia artificial reflejada por los medios de comunicación españoles. Se analizan un total de 4135 noticias publicadas entre 2017 y 2021 en cuatro diarios digitales españoles: El País (elpais.com), El Mundo (elmundo.es), La Vanguardia (LaVanguardia.com) e Infolibre (infolibre.es)...
The thesis entitled “Analysis of gender biases in Spanish media discourse in AI news (2017-2021).” focuses on analyzing the information on Artificial Intelligence (AI) published in Spanish digital newspapers to find out if there are gender gaps, not only in the informative content but also in the authorship of that content.The main objective of this quantitative and qualitative content analysis is to present and analyze the presence and representation of women in artificial intelligence reflected by the Spanish media. A total of 4135 news items published between 2017 and 2021 in four Spanish digital newspapers are analyzed: El País (elpais.com), El Mundo (elmundo.es), La Vanguardia (LaVanguardia.com) and Infolibre (infolibre.es)...
The thesis entitled “Analysis of gender biases in Spanish media discourse in AI news (2017-2021).” focuses on analyzing the information on Artificial Intelligence (AI) published in Spanish digital newspapers to find out if there are gender gaps, not only in the informative content but also in the authorship of that content.The main objective of this quantitative and qualitative content analysis is to present and analyze the presence and representation of women in artificial intelligence reflected by the Spanish media. A total of 4135 news items published between 2017 and 2021 in four Spanish digital newspapers are analyzed: El País (elpais.com), El Mundo (elmundo.es), La Vanguardia (LaVanguardia.com) and Infolibre (infolibre.es)...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, leída el 20-05-2024