Nuevos ecosistemas transmedia para el fomento de la lectura en la era de los booktubers
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Publication date
2021
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Universidad de Málaga
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Hernández Ortega, J., Sánchez, P., & Rovira Collado, J. (2021). Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers. Investigaciones Sobre Lectura, 15, 23-45. https://doi.org/10.24310/ISL.VI15.12563
Abstract
En el presente trabajo se analizan los principales elementos constitutivos que convierten a los booktubers en uno de los principales agentes de difusión y promoción de la lectura en YouTube. El principal objetivo de este estudio es identificar los principales referentes a partir de una serie de variables entre la comunidad de booktubers en España (y en español) que nos permitan establecer patrones de consumo. Para realizar este análisis partimos de la anotación que hacen Carbajo (2014) y Soto (2015) sobre el concepto booktuber, para lo cual proponemos una actualización tanto en su definición como en su pragmática. Esta delimitación inicial nos permite analizar las similitudes entre youtubers y booktubers en relación a la información emitida, así como estructurar cómo estos últimos amplían sus tipos de vídeos en relación a sus prácticas lectoras. Los vínculos entre los booktubers y sus espectadores son uno de los valores que consideramos importantes para el estudio ya que están ampliamente difundidos entre el alumnado en edad de escolarización obligatoria. El trabajo concluye que se ha producido una consolidación tanto del fenómeno booktuber como del número de sus protagonistas. La implicación emocional de esta tipología de vídeo coincide con estudios como los de Chen & Wu (2019) en relación a la replicabilidad de los vídeos generados en YouTube y otras redes sociales, algunos de los cuales pueden ser objeto de análisis en futuros trabajos.
In the present work, the main constituent elements that make booktubers one of the primary agents of dissemination and promotion of reading on YouTube are analyzed. The principal objective of this study is to identify the main references from a series of variables among the community of booktubers in Spain (and in Spanish) that enable us to establish consumption patterns. To carry out this analysis, our starting point is the annotation made by Carbajo (2014) and Soto (2015) on the booktuber concept, for which we propose an update both in its definition and in its pragmatics. This initial delimitation allows us to analyze the similarities between youtubers and booktubers in relation to information issued, as well as enabling us to structure how the latter expand their types of videos in relation to their reading practices. The links between booktubers and their viewers are one of the values that we consider important for the study since they are widely disseminated among students at compulsory school age. The work concludes that there has been a consolidation of both the booktuber phenomenon and the number of its protagonists. The emotional involvement of this typology of video coincides with studies such as those by Chen & Wu (2019) in relation to the replicability of the videos generated on YouTube and other social networks, some of which may be the object of analysis in future works.
In the present work, the main constituent elements that make booktubers one of the primary agents of dissemination and promotion of reading on YouTube are analyzed. The principal objective of this study is to identify the main references from a series of variables among the community of booktubers in Spain (and in Spanish) that enable us to establish consumption patterns. To carry out this analysis, our starting point is the annotation made by Carbajo (2014) and Soto (2015) on the booktuber concept, for which we propose an update both in its definition and in its pragmatics. This initial delimitation allows us to analyze the similarities between youtubers and booktubers in relation to information issued, as well as enabling us to structure how the latter expand their types of videos in relation to their reading practices. The links between booktubers and their viewers are one of the values that we consider important for the study since they are widely disseminated among students at compulsory school age. The work concludes that there has been a consolidation of both the booktuber phenomenon and the number of its protagonists. The emotional involvement of this typology of video coincides with studies such as those by Chen & Wu (2019) in relation to the replicability of the videos generated on YouTube and other social networks, some of which may be the object of analysis in future works.
Description
This research is part of the project: Epistemic innovation of an argumentative comment model of multimodal texts in the teaching of Spanish as a mother and foreign language (PGC2018-101457-B-I00-IARCO).
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