Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA Disculpen las molestias.
 

Evaluation of academic competencies through standardized instruments: a comparison of CompeUEM, LPA-Q, and ESCI-U

dc.contributor.authorGarcía López, Óscar
dc.contributor.authorSantiago Gómez, Gema
dc.contributor.authorRedondo Duarte, Sara
dc.date.accessioned2024-02-21T16:15:12Z
dc.date.available2024-02-21T16:15:12Z
dc.date.issued2018
dc.descriptionReferencias bibliográficas: • Alles, M. (2006). Desempeño por competencias: Evaluación de 360º [Performance competencies: 360º evaluation]. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S. A. [Google Scholar] • Ayza, M. R., Rodríguez M. F., Dubreuil G. E., & Cebrián M. D. M. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado: Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento [Evaluation of transversal competencies in final degree projects: A preliminary study on the need and opportunity to establish means and instruments by branch of knowledge]. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74–100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218[Google Scholar] • Bar-On, R. (2000). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. [Google Scholar] • Barrientos Piñeiro, C., Silva García, P., & Antúnez Marcos, S. (2016). Competencias directivas para promover la participación: familias en las escuelas básicas [Management skills to promote participation: Families in basic schools]. Educación, (25)49, 45–62. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201602.003 [Google Scholar] • Boyatzis, R. E. (2007). The Creation of the Emotional and Social Competency Inventory (ESCI). Boston, MA: Hays Group. Retrieved from http://www.haygroup.com/Downloads/uk/misc/ESCI_Article.pdf [Google Scholar] • Casanova, M. A. (2016). El diseño curricular como factor de calidad educativa [Curricular design as a factor of educational quality]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio • Casanova, M. A. (2016). El diseño curricular como factor de calidad educativa [Curricular design as a factor of educational quality]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 7–20. Retrieved from https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2984/3204 [Google Scholar] • Corominas Rovira, E., Tesouro i Cid, M., Capell Castañer, D., Teixidó Saballs, J., Pèlach Busom, J., & Cortada, R. (2006, September–December). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria [Teachers' perceptions of the incorporation of generic competencies in university education]. Revista de Educación, 341, 301– 336. Retrieved from http://hdl.handle.net/10256/9861 [Google Scholar] • Díaz Barriga, A. (2005). El enfoque de competencias en la educación: ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? [The competency approach in education: An alternative or costume change?]. Perfiles Educativos, 8(11), 7–36. [Google Scholar] • Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior: ¿Un mismo concepto? [Emotional intelligence and emotional competences in higher education: The same concept?]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110–125. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000200006 https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.02.001 [Google Scholar] • García San Pedro, M. J. (2013). Evaluar la integración de las competencias en la universidad [Evaluating the integration of competences in the university]. Bilbao, Spain: Ediciones Mensajero. [Google Scholar] • Gil Flores, J. (2007). La evaluación de competencias laborales [Evaluation of labor competencies]. Educación, 21(10), 83–106. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.298 [Google Scholar] • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York, NY: Bantam Books. [Google Scholar] • Hernández, J. G. V. (2007). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio: Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización [The changing rules of global competitiveness in the new millennium: The competencies in the new paradigm of globalization]. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 1(1), 23–44. [Google Scholar] • Jubany, A. S., & Jurnet, I. A. (2016). Entrenamiento de las habilidades de oratoria en estudiantes universitarios mediante la exposición a ambientes virtuales [Training of speaking skills in university students through exposure to virtual environments]. In REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa; Ed.), EDUNOVATIC 2016-I congreso virtual internacional de educación, innovación y TIC: Del 14 al 16 de diciembre de 2016. Libro de actas (pp. 220–222). Madrid, Spain: REDINE. [Google Scholar] • John, O. P., and Srivastava, S. (1999). The big five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. Handbook of personality: Theory and research, 2(1999), 102–138. [Google Scholar] • Lázaro, S. M., León del Barco, B., Castaño, M. E. F., & Polo del Río, M. I. (2016). Entrenamiento en habilidades sociales en el contexto universitario: Efecto sobre las habilidades sociales para trabajar en equipos y la ansiedad social [Training in social skills in the university context: The effect on social skills for working in teams and social anxiety]. Behavioral Psychology / Psicologia Conductual, 24(3), 423–438. [Google Scholar] • Lévy-Leboyer, C. (2000). Gestión de las competencias [Management of competencies]. Barcelona, Spain: Ediciones Gestión. [Google Scholar] • Marín, S. P., Berrocal Berrocal, F., and Gómez, P. S. (2003). Los Perfiles de exigencia en la ocupación del profesional de recursos humanos [Occupational profiles in demand to the human resources professional]. Psicología desde el Caribe. Universidad del Norte, 12, 13–38. [Google Scholar] • Millán Nuñez-Cortés, J., Palés Argullós, J., and Rigual Bonastre, R. (2014). Guía para la evaluación de la práctica clínica en las Facultades de Medicina: Instrumentos de evaluación e indicaciones de uso [Guide for the evaluation of clinical practice in faculties of medicine: Evaluation instruments and indications for use]. Madrid, Spain: Unión Editorial. [Google Scholar] • Moreno, M. L. R. (2005). Las demandas sociales y el mercado laboral ante la integración europea del conocimiento universitario [Social demands and the labor market before the European integration of university knowledge]. Cuadernos de integración europea, 2, 54-68. [Google Scholar] • Morgado, E. M. M., Peñalvo, F. G., Ortuño, R. A. C., & Hidalgo, C. A. (2013). Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje [Development of competences through learning objects]. Revista de Educación a Distancia, 36(March 2013), 1–19. Retrieved from http://hdl.handle.net/10366/121505 [Google Scholar] • MySkillsProfile.com. (2014). Manual de usuario LPI [LPI user manual]. [Google Scholar] • Observatorio de innovación para el empleo. (2014). Informe OIE sobre jóvenes y mercado laboral [OIE report on youth and the labor market]. Retrieved from http://www.oie.es/wp-content/uploads/2015/09/oie_estudio.pdf [Google Scholar] • Olea, J., Abad, F. J., & Barrada, J. R. (2010). Tests informatizados y otros nuevos tipos de tests [Computerized Tests and Other New Types of Test]. Papeles del psicólogo, 31(1), 94–107. [Google Scholar] • Ruiz Morales, M. (2007). Evaluación de las competencias de perspectiva global humanista y manejo de sí en carreras de ingeniería [Assessment of humanistic global perspective competencies and self-management in engineering careers]. Didac, 49(Spring), 33-34. [Google Scholar] • Sánchez, A. C., Romero, C. S., & Hernández, J. F. C. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos: Competencia digital de los alumnos universitarios [New techno-pedagogical models: Digital competence of university students]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1–9. Retrieved from http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1148 https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1148 [Google Scholar] • Santos Rego, M. A. (2005). La universidad ante el proceso de convergencia europea: Un desafío de calidad para la unión [The university in the process of European convergence: A quality challenge for the union]. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 5–16. [Google Scholar] • TEA Ediciones. (1998). Manual SOSIA. 3º Edición [SOSIA Manual (3rd ed.)]. Madrid, Spain: TEA Ediciones. • TEA Ediciones, S. A. U. (2015). Manual de usuario CompeTEA [CompeTEA user manual]. • Tyler, R. (1942). General statement on evaluation. Journal of Educational Research, 35(7), 492–501. https://doi.org/10.1080/00220671.1942.10881106 [Google Scholar] • Urbina, S. (2007). Claves para la evaluación con test psicológicos [Keys for evaluation with psychological tests]. Madrid, Spain: TEA Ediciones. [Google Scholar] • Villa, A., & Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas [Competency-based learning a proposal for the evaluation of generic competencies]. Bilbao, Spain: Mensajero/ICE Universidad de Deusto. [Google Scholar] • Zafra, E. L., Martos, M. P., & Martos, P. B. (2014). EQI-Versión corta (EQI-C): Adaptación y validación al Español del EQ-i en universitarios [EQI-Short version (EQI-C): Adaptation and validation to Spanish of the EQ-i in university students]. Boletín de Psicología, 110(2014), 21-36. [Google Scholar]
dc.description.abstractThe aim of this investigation is to assess the correlation among different competencies-assessment systems available on the market to measure social skills in the university environment. In order to carry out the research, three self-perception competency tests were used, and 30 competencies were evaluated in a Likert scale with several response levels: the LPA-Q, the ESCI-U, and the CompeUEM. The three questionnaires were completed by 57 university students. The results show a low degree of agreement among the different questionnaires in relation to measuring the same competencies, as well as an unclear factor structure.
dc.description.departmentDepto. de Estudios Educativos
dc.description.facultyFac. de Educación
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationGarcía-López, O., Santiago-Gómez, G., & Redondo-Duarte, S. (2018). Evaluation of Academic Competencies Through Standardized Instruments. Higher Learning Research Communications, 8 (1), 1-15. http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v8i1.395
dc.identifier.doi10.18870/hlrc.v8i1.395
dc.identifier.essn2157-6254
dc.identifier.officialurlhttps://scholarworks.waldenu.edu/hlrc/vol8/iss1/3/
dc.identifier.relatedurlhttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/6038db1485382a6b3d7bba32
dc.identifier.relatedurlhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6604399
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/101640
dc.issue.number1
dc.journal.titleHigher Learning Research Communications
dc.language.isoeng
dc.page.final15
dc.page.initial1
dc.publisherWalden University, USA
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu316.626
dc.subject.cdu159.9.072
dc.subject.cdu378
dc.subject.keywordCompetencias
dc.subject.keywordEvaluación
dc.subject.keywordTests
dc.subject.keywordUniversidad
dc.subject.keywordCompetencies
dc.subject.keywordUniversity
dc.subject.keywordTest
dc.subject.keywordAssessment
dc.subject.ucmEnseñanza universitaria
dc.subject.ucmTests psicológicos
dc.subject.unesco5801.06 Evaluación de Alumnos
dc.subject.unesco5802.04 Niveles y Temas de Educación
dc.titleEvaluation of academic competencies through standardized instruments: a comparison of CompeUEM, LPA-Q, and ESCI-U
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number8
dspace.entity.typePublication

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Evaluation of academic competencies-2018-SJR Q4.pdf
Size:
357.63 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections