Evaluation of academic competencies through standardized instruments: a comparison of CompeUEM, LPA-Q, and ESCI-U
dc.contributor.author | García López, Óscar | |
dc.contributor.author | Santiago Gómez, Gema | |
dc.contributor.author | Redondo Duarte, Sara | |
dc.date.accessioned | 2024-02-21T16:15:12Z | |
dc.date.available | 2024-02-21T16:15:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.description | Referencias bibliográficas: • Alles, M. (2006). Desempeño por competencias: Evaluación de 360º [Performance competencies: 360º evaluation]. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S. A. [Google Scholar] • Ayza, M. R., Rodríguez M. F., Dubreuil G. E., & Cebrián M. D. M. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado: Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento [Evaluation of transversal competencies in final degree projects: A preliminary study on the need and opportunity to establish means and instruments by branch of knowledge]. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74–100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218[Google Scholar] • Bar-On, R. (2000). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. [Google Scholar] • Barrientos Piñeiro, C., Silva García, P., & Antúnez Marcos, S. (2016). Competencias directivas para promover la participación: familias en las escuelas básicas [Management skills to promote participation: Families in basic schools]. Educación, (25)49, 45–62. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201602.003 [Google Scholar] • Boyatzis, R. E. (2007). The Creation of the Emotional and Social Competency Inventory (ESCI). Boston, MA: Hays Group. Retrieved from http://www.haygroup.com/Downloads/uk/misc/ESCI_Article.pdf [Google Scholar] • Casanova, M. A. (2016). El diseño curricular como factor de calidad educativa [Curricular design as a factor of educational quality]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio • Casanova, M. A. (2016). El diseño curricular como factor de calidad educativa [Curricular design as a factor of educational quality]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 7–20. Retrieved from https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2984/3204 [Google Scholar] • Corominas Rovira, E., Tesouro i Cid, M., Capell Castañer, D., Teixidó Saballs, J., Pèlach Busom, J., & Cortada, R. (2006, September–December). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria [Teachers' perceptions of the incorporation of generic competencies in university education]. Revista de Educación, 341, 301– 336. Retrieved from http://hdl.handle.net/10256/9861 [Google Scholar] • Díaz Barriga, A. (2005). El enfoque de competencias en la educación: ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? [The competency approach in education: An alternative or costume change?]. Perfiles Educativos, 8(11), 7–36. [Google Scholar] • Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior: ¿Un mismo concepto? [Emotional intelligence and emotional competences in higher education: The same concept?]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110–125. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000200006 https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.02.001 [Google Scholar] • García San Pedro, M. J. (2013). Evaluar la integración de las competencias en la universidad [Evaluating the integration of competences in the university]. Bilbao, Spain: Ediciones Mensajero. [Google Scholar] • Gil Flores, J. (2007). La evaluación de competencias laborales [Evaluation of labor competencies]. Educación, 21(10), 83–106. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.298 [Google Scholar] • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York, NY: Bantam Books. [Google Scholar] • Hernández, J. G. V. (2007). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio: Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización [The changing rules of global competitiveness in the new millennium: The competencies in the new paradigm of globalization]. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 1(1), 23–44. [Google Scholar] • Jubany, A. S., & Jurnet, I. A. (2016). Entrenamiento de las habilidades de oratoria en estudiantes universitarios mediante la exposición a ambientes virtuales [Training of speaking skills in university students through exposure to virtual environments]. In REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa; Ed.), EDUNOVATIC 2016-I congreso virtual internacional de educación, innovación y TIC: Del 14 al 16 de diciembre de 2016. Libro de actas (pp. 220–222). Madrid, Spain: REDINE. [Google Scholar] • John, O. P., and Srivastava, S. (1999). The big five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. Handbook of personality: Theory and research, 2(1999), 102–138. [Google Scholar] • Lázaro, S. M., León del Barco, B., Castaño, M. E. F., & Polo del Río, M. I. (2016). Entrenamiento en habilidades sociales en el contexto universitario: Efecto sobre las habilidades sociales para trabajar en equipos y la ansiedad social [Training in social skills in the university context: The effect on social skills for working in teams and social anxiety]. Behavioral Psychology / Psicologia Conductual, 24(3), 423–438. [Google Scholar] • Lévy-Leboyer, C. (2000). Gestión de las competencias [Management of competencies]. Barcelona, Spain: Ediciones Gestión. [Google Scholar] • Marín, S. P., Berrocal Berrocal, F., and Gómez, P. S. (2003). Los Perfiles de exigencia en la ocupación del profesional de recursos humanos [Occupational profiles in demand to the human resources professional]. Psicología desde el Caribe. Universidad del Norte, 12, 13–38. [Google Scholar] • Millán Nuñez-Cortés, J., Palés Argullós, J., and Rigual Bonastre, R. (2014). Guía para la evaluación de la práctica clínica en las Facultades de Medicina: Instrumentos de evaluación e indicaciones de uso [Guide for the evaluation of clinical practice in faculties of medicine: Evaluation instruments and indications for use]. Madrid, Spain: Unión Editorial. [Google Scholar] • Moreno, M. L. R. (2005). Las demandas sociales y el mercado laboral ante la integración europea del conocimiento universitario [Social demands and the labor market before the European integration of university knowledge]. Cuadernos de integración europea, 2, 54-68. [Google Scholar] • Morgado, E. M. M., Peñalvo, F. G., Ortuño, R. A. C., & Hidalgo, C. A. (2013). Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje [Development of competences through learning objects]. Revista de Educación a Distancia, 36(March 2013), 1–19. Retrieved from http://hdl.handle.net/10366/121505 [Google Scholar] • MySkillsProfile.com. (2014). Manual de usuario LPI [LPI user manual]. [Google Scholar] • Observatorio de innovación para el empleo. (2014). Informe OIE sobre jóvenes y mercado laboral [OIE report on youth and the labor market]. Retrieved from http://www.oie.es/wp-content/uploads/2015/09/oie_estudio.pdf [Google Scholar] • Olea, J., Abad, F. J., & Barrada, J. R. (2010). Tests informatizados y otros nuevos tipos de tests [Computerized Tests and Other New Types of Test]. Papeles del psicólogo, 31(1), 94–107. [Google Scholar] • Ruiz Morales, M. (2007). Evaluación de las competencias de perspectiva global humanista y manejo de sí en carreras de ingeniería [Assessment of humanistic global perspective competencies and self-management in engineering careers]. Didac, 49(Spring), 33-34. [Google Scholar] • Sánchez, A. C., Romero, C. S., & Hernández, J. F. C. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos: Competencia digital de los alumnos universitarios [New techno-pedagogical models: Digital competence of university students]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1–9. Retrieved from http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1148 https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1148 [Google Scholar] • Santos Rego, M. A. (2005). La universidad ante el proceso de convergencia europea: Un desafío de calidad para la unión [The university in the process of European convergence: A quality challenge for the union]. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 5–16. [Google Scholar] • TEA Ediciones. (1998). Manual SOSIA. 3º Edición [SOSIA Manual (3rd ed.)]. Madrid, Spain: TEA Ediciones. • TEA Ediciones, S. A. U. (2015). Manual de usuario CompeTEA [CompeTEA user manual]. • Tyler, R. (1942). General statement on evaluation. Journal of Educational Research, 35(7), 492–501. https://doi.org/10.1080/00220671.1942.10881106 [Google Scholar] • Urbina, S. (2007). Claves para la evaluación con test psicológicos [Keys for evaluation with psychological tests]. Madrid, Spain: TEA Ediciones. [Google Scholar] • Villa, A., & Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas [Competency-based learning a proposal for the evaluation of generic competencies]. Bilbao, Spain: Mensajero/ICE Universidad de Deusto. [Google Scholar] • Zafra, E. L., Martos, M. P., & Martos, P. B. (2014). EQI-Versión corta (EQI-C): Adaptación y validación al Español del EQ-i en universitarios [EQI-Short version (EQI-C): Adaptation and validation to Spanish of the EQ-i in university students]. Boletín de Psicología, 110(2014), 21-36. [Google Scholar] | |
dc.description.abstract | The aim of this investigation is to assess the correlation among different competencies-assessment systems available on the market to measure social skills in the university environment. In order to carry out the research, three self-perception competency tests were used, and 30 competencies were evaluated in a Likert scale with several response levels: the LPA-Q, the ESCI-U, and the CompeUEM. The three questionnaires were completed by 57 university students. The results show a low degree of agreement among the different questionnaires in relation to measuring the same competencies, as well as an unclear factor structure. | |
dc.description.department | Depto. de Estudios Educativos | |
dc.description.faculty | Fac. de Educación | |
dc.description.refereed | TRUE | |
dc.description.status | pub | |
dc.identifier.citation | García-López, O., Santiago-Gómez, G., & Redondo-Duarte, S. (2018). Evaluation of Academic Competencies Through Standardized Instruments. Higher Learning Research Communications, 8 (1), 1-15. http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v8i1.395 | |
dc.identifier.doi | 10.18870/hlrc.v8i1.395 | |
dc.identifier.essn | 2157-6254 | |
dc.identifier.officialurl | https://scholarworks.waldenu.edu/hlrc/vol8/iss1/3/ | |
dc.identifier.relatedurl | https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/6038db1485382a6b3d7bba32 | |
dc.identifier.relatedurl | https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6604399 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14352/101640 | |
dc.issue.number | 1 | |
dc.journal.title | Higher Learning Research Communications | |
dc.language.iso | eng | |
dc.page.final | 15 | |
dc.page.initial | 1 | |
dc.publisher | Walden University, USA | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | en |
dc.rights.accessRights | open access | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject.cdu | 316.626 | |
dc.subject.cdu | 159.9.072 | |
dc.subject.cdu | 378 | |
dc.subject.keyword | Competencias | |
dc.subject.keyword | Evaluación | |
dc.subject.keyword | Tests | |
dc.subject.keyword | Universidad | |
dc.subject.keyword | Competencies | |
dc.subject.keyword | University | |
dc.subject.keyword | Test | |
dc.subject.keyword | Assessment | |
dc.subject.ucm | Enseñanza universitaria | |
dc.subject.ucm | Tests psicológicos | |
dc.subject.unesco | 5801.06 Evaluación de Alumnos | |
dc.subject.unesco | 5802.04 Niveles y Temas de Educación | |
dc.title | Evaluation of academic competencies through standardized instruments: a comparison of CompeUEM, LPA-Q, and ESCI-U | |
dc.type | journal article | |
dc.type.hasVersion | VoR | |
dc.volume.number | 8 | |
dspace.entity.type | Publication |
Download
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Evaluation of academic competencies-2018-SJR Q4.pdf
- Size:
- 357.63 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format