Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The Iconographic Type of the Coronation of the Virgin in the Renaissance Italian Painting in the Light of the Medieval Theology

dc.contributor.authorSalvador González, José María
dc.date.accessioned2023-10-24T14:37:49Z
dc.date.available2023-10-24T14:37:49Z
dc.date.issued2022-11-24
dc.description.abstractThis article highlights the artistic and conceptual relevance of the iconographic type of the Coronation of Mary in Italy during the Late Middle Ages and Early Modernity. We have analyzed 14 Italian Renaissance paintings, aiming to discover the possible doctrinal sources that inspire them. From a conceptual perspective, we have specified that the iconography of The Coronation of the Virgin in Italy is directly inspired by the comments of some Church Fathers and medieval theologians and hymnographers. From the formal perspective, we discover that three different iconographyc types complement each other as progressively more complex variants of a similar basic structure.</jats:p>eng
dc.description.abstractEste artículo destaca la relevancia artística y conceptual del tipo iconográfico de la Coronación de María en Italia durante la Baja Edad Media y la Alta Modernidad. Hemos analizado 14 pinturas del Renacimiento italiano, con el objetivo de descubrir las posibles fuentes doctrinales que las inspiran. Desde una perspectiva conceptual, hemos precisado que la iconografía de La Coronación de la Virgen en Italia está directamente inspirada en los comentarios de algunos Padres de la Iglesia y de teólogos e himnógrafos medievales. Desde la perspectiva formal, descubrimos que tres tipos iconográficos diferentes se complementan como variantes progresivamente más complejas de una estructura básica similar.spa
dc.description.departmentDepto. de Historia del Arte
dc.description.facultyFac. de Geografía e Historia
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationSalvador-González, José María. «The Iconographic Type of the Coronation of the Virgin in the Renaissance Italian Painting in the Light of the Medieval Theology». Religions 13, n.o 12 (24 de noviembre de 2022): 1145. https://doi.org/10.3390/rel13121145.
dc.identifier.doi10.3390/rel13121145
dc.identifier.issn2077-1444
dc.identifier.officialurlhttps//doi.org/10.3390/rel13121145
dc.identifier.relatedurlhttps://www.mdpi.com/2077-1444/13/12/1145
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/88391
dc.issue.number12
dc.journal.titleReligions
dc.language.isoeng
dc.page.initial1145
dc.publisherMDPI
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.cdu75.034
dc.subject.cdu27‑312.47
dc.subject.keywordRenaissance Art
dc.subject.keywordMarian iconography
dc.subject.keywordCoronation of the Virgin
dc.subject.keywordTheological sources
dc.subject.keywordPatristics
dc.subject.keywordLiturgical hymns
dc.subject.ucmHistoria del Arte
dc.subject.unesco5506.02 Historia del Arte
dc.titleThe Iconographic Type of the Coronation of the Virgin in the Renaissance Italian Painting in the Light of the Medieval Theology
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionAM
dc.volume.number13
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication1ecbcb60-bcc0-4452-9c93-ebef0b00801c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1ecbcb60-bcc0-4452-9c93-ebef0b00801c

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
religions-13-01145.pdf
Size:
10.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections