Detección precoz de trastornos del neurodesarrollo en los primeros años de vida en niños con cardiopatías congénitas
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2017
Advisors (or tutors)
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Centro Español de Documentación e Investigación sobre Discapacidad (CEDID)
Citation
Mendoza Carretero, M. del R., Ares Segura, S., & Sáenz-Rico de Santiago, B. (2017). Detección precoz de trastornos del neurodesarrollo en los primeros años de vida en niños con cardiopatías congénitas. Revista Española De Discapacidad, 5(1), 99-111. https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.01.06
Abstract
Este estudio se ha realizado para conocer las morbilidades existentes en el desarrollo de los niños que presentan cardiopatías congénitas (CC) intervenidos quirúrgicamente mediante circulación extracorpórea (CEC) y diseñar directrices para su seguimiento e intervención temprana. Se realizó un estudio de corte cuantitativo (N=30), en base a los siguientes criterios de inclusión: edad, tipo de CC e intervención quirúrgica mediante CEC, situados en un rango de edad de 11 a 42 meses. Se evaluó el desarrollo motor, cognitivo y del lenguaje a través de la Escala de Desarrollo Infantil Bayley-III y se tuvieron en cuenta las variables biomédicas. Entre los resultados destaca el hecho de que los participantes en el estudio presentan morbilidades en el área comunicativo-lingüística y motora, existen indicadores biomédicos (edad) en el desarrollo madurativo y necesitan participar en programas de atención temprana (AT) para normalizar su desarrollo. La conclusión es que esta población necesita protocolos interdisciplinares de detección, despistaje e intervención, inexistentes actualmente, y son objeto de recibir AT.
This study was carried out in order to report on existing morbidities in the development of children with congenital heart disease (CHD) who underwent Extracorporeal Circulation (ECC) surgery. The purpose of the study is also to design guidelines for the monitoring and early intervention of these conditions. A quantitative study (N=30), based on the following inclusion criteria: age, type of CHD and surgery by ECC, located in an age range of 11 to 42 months, was made. The motor, cognitive and language development was evaluated with help of the Scales of Infant and Toddler Development Bayley-III. The results highlight that the participants present morbidities in the communicativelinguistic and the motor areas. There are biomedical indicators (age) in the maturational development. In order to normalize their development the children would need to participate in early intervention programs (EIP). The conclusion is that this population needs early intervention (EI) and interdisciplinary protocols for detection, screening and intervention that, on this time, are not available.
This study was carried out in order to report on existing morbidities in the development of children with congenital heart disease (CHD) who underwent Extracorporeal Circulation (ECC) surgery. The purpose of the study is also to design guidelines for the monitoring and early intervention of these conditions. A quantitative study (N=30), based on the following inclusion criteria: age, type of CHD and surgery by ECC, located in an age range of 11 to 42 months, was made. The motor, cognitive and language development was evaluated with help of the Scales of Infant and Toddler Development Bayley-III. The results highlight that the participants present morbidities in the communicativelinguistic and the motor areas. There are biomedical indicators (age) in the maturational development. In order to normalize their development the children would need to participate in early intervention programs (EIP). The conclusion is that this population needs early intervention (EI) and interdisciplinary protocols for detection, screening and intervention that, on this time, are not available.
Description
Referencias bibliográficas:
• Aguirre, P. et al. (2008): Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo por padecer enfermedades raras y crónicas (en línea). http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/ca17bcc7-9146-455b-a23d-7cdea9ae6546 , acceso 3 de septiembre de 2016.
• Alcover, E. et al. (1999): “Seguimiento neurológico y somatométrico de operados cardíacos antes de los 45 días de vida”. Anales Españoles de Pediatría, 51 (1): 60-63.
• Armele, M. et al. (2014): “Intervención neuropsicológica en un caso de trastorno del desarrollo generado por una cardiopatía congénita”. Revista Chilena de Neuropsicología, 9 (2): 80-84.
• Arretz, C. (2000): “Cirugía de las cardiopatías congénitas en el recién nacido y lactante”. Revista Chilena de Pediatría, 71 (2).
• Azcoaga, J. E. (1979): Aprendizaje fisiológico y aprendizaje pedagógico. Buenos Aires: Paidós.
• Bayley, N. (2005): Bayley-III, Escalas de desarrollo infantil-III (en línea). http://www.pearsonclinical.es/producto/120/bayley-iii-escalas-bayley-de-desarrollo-infantil-iii , acceso 24 de mayo de 2017.
• Dittrich, H. et al. (2003): ”Neurodevelopment at 1 year of age in infants with congenital heart disease”. Heart, 89: 436-441.
• DrugFacts (2017): NIH National Institute on Drug abuse. Advancing Addiction Science (en línea). https://www.drugabuse.gov/es/publicaciones/drugfacts/la-comorbilidad-entre-la-adiccion-y-otros-trastornos-mentales , acceso 24 de mayo de 2017.
• Esquivel, F. et al. (2013): “Alteraciones electroencefalográficas y del neurodesarrollo en niños portadores de cardiopatías congénitas severas” (estudio preliminar). Gaceta Médica de México, 149: 605-612.
• GAT (2000): Libro Blanco de la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
• González, S. (2013): Atención Temprana en niños y niñas con TEA (Trabajo Final de Máster). Instituto Superior de Psicología (ISEP), España.
• Gunn, J. et al. (2012): “Perioperative amplitude-integrated EEG and neurodevelopment in infants with congenital heart disease”. Intensive Care Med, 38: 1539-1547.
• Magliola, R. et al. (2009): “Cirugía cardíaca reparadora en recién nacidos. Experiencia de 5 años en cirugía neonatal con circulación extracorpórea”. Arch Argent Pediatr, 107 (5): 417-422.
• Matsuzaki, T. et al. (2010): “Neurodevelopment in 1- year-old Japanese infants after congenital heart surgery”. Pedriatrics Intenational, 52: 420-427.
• Mulkey, S. et al. (2014): “Academic proficiency in children after early congenital heart disease surgery”. Pediatric Cardiol, 35: 344-352.
• NIH (2017): National Institute on Drug Abuse (en línea). https://vsearch.nlm.nih.gov/vivisimo/cgi-bin/query-meta?v%3Aproject=medlineplus-spanish&v%3Asources=medlineplus-spanish-bundle&query=comorbilidad+ , acceso el 5 de marzo de 2017.
• Organización Mundial de la Salud (2016): Enfermedades Crónicas (en línea). http://www.who.int/topics/chronic_diseases/es/ , acceso 3 de septiembre de 2016.
• Schaefer, C. et al. (2013): “Neurodevelopmental outcome, psychological adjustment and quality of life in adolescents with congenital heart disease”. Developmental Medicine & Child Neurology, 55: 1143-1149.
• Villagrá, F. (2014): Qué son las cardiopatías congénitas (en línea). http://www.menudoscorazones.org/cardiopatias-congenitas/que-son-las-cardiopatias-congenitas/ , acceso 6 de abril de 2015.
• Williams, I. et al. (2012a): “The association of fetal cerebrovascular resistance with early neurodevelopment in single ventricle congenital heart disease”. American Heart Journal, 165 (4): 544-550.
• Williams, I. et al. (2012b): “Fetal cerebrovascular resistance and neonatal EEG predict 18-month neurodevelopmental outcome in infants with congenital heart disease”. Ultrasound Obstest Gynecol, 40: 304-309.