Self-concept and academic achievement in primary school: a predictive study
dc.contributor.author | Arroyo Resino, Gema Delia | |
dc.contributor.author | Sánchez Munilla, María | |
dc.contributor.author | Carrillo-López, Pedro José | |
dc.contributor.author | Constante Amores, Alexander | |
dc.date.accessioned | 2025-06-25T11:22:16Z | |
dc.date.available | 2025-06-25T11:22:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description | Referencias bibliográficas: • Aldas, J. & Uriel, E. (2017). Análisis multivariante aplicado con R. Paraninfo. • Arroyo, D., Constante, I., & Asensio, I. I. (2019). La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación. https://doi.org/10.5944/educxx1.22479 • Cárcamo, C., Moreno, A., & Barrio, C. (2020). Diferencias de género en matemáticas y lengua: rendimiento académico, autoconcepto y expectativas. Suma Psicológica 27(1), 27-34. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2020.v27.n1.4 • Cardena, M., & Arancibia, H. A. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G* Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & sociedad, 5(2), 210-224. • Cardenal, V., & Fierro, A. (2003). Componentes y correlatos del autoconcepto en la escala de Piers-Harris. Estudios de Psicología 24, 101-111. https://doi.org/10.1174/021093903321329094 • Carrillo-López, P. J. (2021). Imagen corporal, variables antropométricas y ansiedad en escolares de primaria. Anales Venezolanos de Nutrición, 34 (1). https://doi.org/10.54624/2021.34.1.002 • Carmona, C., Sánchez, P., & Bakieva, M. (2011). Actividades Extraescolares y rendimiento académico: diferencias en autoconcepto y género. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 447-465. • Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 10. http://doi.org/10.10.17561/reid • Champely S, Ekstrom C, Dalgaard P, Gill J, Weibelzahl S, Anandkumar A, et al. (2018). Package ‘pwr.’ http://cran.r-project.org/package=pwr • Chávez-Becerra, M., & Castillo-Nava, P. (2020). El autoconcepto en universitarios y su relación con rendimiento escolar. Revista de Educación y Desarrollo, 53, 37-47. • Closas, A. H., Franchini, N. B., Kuc, L. C., Dusicka, M. A., & Hisgen, C. M. (2018). Modelo logístico explicativo de las relaciones entre autoconcepto y rendimiento académico. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, (20), 187-208. https://doi.org/10.30972/rfce.0203261 • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. LEA. • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. SAGE • Fox, J., Weisberg, S., Adler, D., Bates, D., Baud-Bovy, G., Ellison, S., & Murdoch, D. (2012). Package ‘car’. Vienna: R Foundation for Statistical Computing, 16. • Freud, S. (1923). Los vasallajes del yo. Obras completas. New York: A.E. Editorial. • Galindo-Domínguez, H. (2019). Estandarización por Curso y Género de la Escala de Autoconcepto AF-5 en Educación Primaria. Psicología Educativa, 25(2), 117-125. https://doi.org/10.5093/psed2019a9 • García, F., & Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. TEA • García, R., Canuto, I., & Palomares-Ruiz, A. (2019). El autoconcepto en la etapa de Educación Primaria: incidencia en los alumnos más capaces. MLS-Educational Research, 3(2),33-46. https://doi.org/10.29314/mlser.v3i2.194 • Gargallo, B., Garfella, P., Sánchez, F., Ros, C., & Serra, B. (2009). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 16-28. https://doi.org/10.5944/reop.vol.20.num.1.2009.11436 • Giner, I., Navas, L., Holgado, F. P., & Soriano, J. A. (2019). Actividad física extraescolar, autoconcepto físico, orientaciones de meta y rendimiento académico. Revista de Psicología del Deporte, 28(2), 107–116. • Groemping, U. (2006). Relative Importance for Linear Regression in R: The Package relaimpo. Journal of Statistical Software, 17(1), 1–27. https://doi.org/10.18637/jss.v017.i01 • Gross, J., & U. Ligges. 2015. Package ‘nortest’. Tests for Normality. R Package Version 1.0-2. R: The R Project for Statistical Computing. 2015. https://cran.r-project.org/web/packages/nortest/nortest.pdf • Grygiel, P., Modzelewski, M., & Pisarek, J. (2017). Academic self-concept and achievement in Polish primary schools: cross-lagged modelling and gender-specific effects. European Journal of Psychology of Education, 32, 407–429. http://dx.doi.org/10.1007/s10212-016-0300-2 • Herrera, L., Al-Lal, M., & Mohamed, L. (2017). Rendimiento escolar y autoconcepto en educación primaria. Relación y análisis por género. Revista INFAD de Psicología, 3(1), 315-326. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1000 • Hothorn, T., Zeileis, A., Farebrother, R. W., Cummins, C., Millo & G., Mitchell, D. (2015). Package ‘lmtest’. https://cran.r-project.org/web/packages/lmtest/lmtest.pdf • Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations. Journal of School Psychology, 49(5), 505-528. https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1016/j.jsp.2011.07.001 • Iniesta-Martínez., A., & Mañas-Viejo, C. R. (2014). Autoconcepto y rendimiento académico en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 555-564. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.472 • James, W. (1890). Principles of psychology. Londres: E.B. https://doi.org/10.1037/10538-000 • Jensen, M.T., Solheim, O. J., & Comovici, E. M. (2019). Do you read me? Associations between perceived teacher emotional support, reader self-concept, and reading achievement. Social Psychology of Education, 22, 247-266. http://dx.doi.org/10.1007/s11218-018-9475-5 • Juste, R. P., González, A. G. & Díaz, J. Q. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación. Editorial UNED • Lagarda, A. E., Tanori, J. & Vera, J. A. (2021). Influencia del autoconcepto y la satisfacción con la vida en el rendimiento académico de estudiantes de secundarias públicas. En P. Sánchez-Escobedo (Ed.), La psicología y el proceso educativo: Análisis, reflexiones y experiencias en México: ¿Qué nos aporta el concepto psicológico al entendimiento del proceso educativo? (pp.38-51). Centro de Estudios, Clínica e Investigación Psicoanalítica S.C. y Red Mexicana de Investigación en Psicología Educativa. • Loayza, D. (2019). Autoconcepto, una revisión del constructo. Revista científica de acceso abierto de la Universidad Seminario Evangélico de Lima, 1(1), 29-33. • Manassero-Mass, A., & Vázquez-Alonso, Á. V. (2005). Autoconcepto y rendimiento escolar: relaciones con otras variables psicopedagógicas. Educació i Cultura: revista mallorquina de Pedagogia, 143-166. • Mansilla, D., Cheuquilán, M., Pillancari, L., & Espinoza, L. (2021). Autoconcepto y rendimiento académico: una revisión de la literatura hispana. Revista INTEREDU, 1(2), 109-131. • Marsh, H. W., Relich, J. D., & Smith, I. D. (1983). Self-concept: The construct validity of interpretations based upon the SDQ. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 390-407. • Martínez, D., & Méndez, A. (2020). Efectos del modelo TRIAL Classroom en el autoconcepto, el rendimiento académico, la motivación intrínseca y en el aprendizaje basado en competencias. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 27, 211-232. http://doi.org/10.30827/reugra.v27i0.158 • Martínez, M., Sánchez-Villegas, Toledo, E., & Faulín, J. (2020). Bioestadística amigable. ELSEVIER • Martínez-Álvarez, I., Llamas-Salguero, F., & López-Fernández, V. (2020). Relación entre aspectos neuropsicológicos cognitivos y socioemocionales en alumnos de Educación Primaria. Revista Fuentes, 22(2), 224-237. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i2.08 • Molero, D., Zagalaz, M.L., & Cachón, J. (2013). Estudio comparativo del autoconcepto físico a lo largo del ciclo vital. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 135-142. • Möller, J., Zitzmann, S., Helm, F., Machts, N., & Wolff, F. (2020). A Meta-Analysis of Relations Between Achievement and Self-Concept. Review of Educational Research, 90(3), 376-419. • Pardo, A. & San Martín, R, (2010). Análisis de datos en Ciencias Sociales y de la Salud II. Editorial Síntesis • Peperkorn, C., & Wegner, C. (2020). The big-five-personality and academic self-concept in gifted and non-gifted students: A systematic review of literature. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(4), 649-667. https://doi.org/10.46328/ijres.v6i4.1290 • Piers, E. V., & Harris, D. B. (1969). The Piers-Harris Children's Self-Concept Scale. Counselor Recording and Tests. • Piers, E. V., & Herzberg, D. S. (2002). Manual for the Piers-Harris Children’s Self-concept Scale (2nd edn). Western Psychological Services • Quispe, A., Pinto, D., Huamán, M., Bueno, G., & Valle-Campos, A. (2020). Metodologías cuantitativas: Cálculo del tamaño de muestra con STATA y R. Revista Del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 13(1), 78-83. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2020.131.627 • R Core Team. (2020). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/ • Raschka, S. & Mirjalili, V. (2019). Python machine learning: machine learning and deep learning with Python, scikit-learn, and TensorFlow. Marcombo • Rodríguez, S., Fita, E., & Torrado, M. (2004). El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista de Educación, 334(1), 391-414. • Salum-Fares, A., Marín, R., & Reyes, C. (2011). Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes de escuelas secundarias públicas y privadas de Ciudad Victoria, Tamaulipas, México. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM. 21(1), 207-229. • Sánchez, M., Cachón, J., Sanabrias, D., & Zagalaz, M L. (2019). Análisis de la relación entre autoconcepto y violencia escolar (bullying) en los últimos cursos de Educación Primaria. Publicaciones, 49(5), 39–51. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v49i5.15113 • Sanz, R., Serrano, A., & González, A. (2020). PISA: El precio pedagógico de una evaluación internacional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22 (1), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e22.2673 • Schulte, A., & Wegner, C. (2021). Promoting girls in science - A longitudinal study of selfconcept in profile classes. International Journal of Research in Education and Science, 7(4), 972-987. https://doi.org/10.46328/ijres.2352 • Shavelson, R., Hubner, J.J., & Stanton, G.C. (1976). Self-Concept: Validation of Construct Interpretations. Review of Educational Research, 46(3), 407-441. http://dx.doi.org/10.3102/00346543046003407 • Sormani, M. P. (2017). The most frequently asked question to a statistician: The sample size. Multiple Sclerosis Journal, 23(5), 644-646. https://doi.org/10.1177/1352458517695471 • Urquijo, S. (2002). Auto-concepto y desempeño académico en adolescentes. Relaciones con sexo, edad e institución. Psico-USF, 7(2), 211-218. https://doi.org/10.1590/S1413-82712002000200010 • Valiente, C., Suárez, J.M., & Martínez, M. (2020). Autorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académico. European Journal of Education and Psychology, 13(2), 161-176. https://doi.org/10.30552/ejep.v13i2.358 • Van Canegem, T., Van Houtte, M., & Demanet, J. (2021). Grade retention and academic self-concept: A multilevel analysis of the effects of schools’ retention composition. British Educational Research Journal, 47(5), 1340-1360. http://dx.doi.org/10.1002/berj.3729 | |
dc.description.abstract | The study of academic achievement continues to be one of the "star" topics in the field of education today because of its great importance as an indicator for assessing educational quality and has therefore been studied from various perspectives. In this regard, the aim of this study was to study which dimensions of self-concept (behavioral, intellectual, physical, lack of anxiety, social or popularity and subjective happiness-life satisfaction) predict performance in each core subjects (Spanish Language and Literature, Mathematics, Natural Sciences, Social Sciences and First Foreign Language (English)). For this purpose, a sample of 116 students from the last cycle of Primary Education (10-12 years) was selected by accessibility and administered a multidimensional Self-Concept Scale. The data were analyzed using the multiple linear regression technique, evaluating the Root Mean Squared Error, statistical power and effect size in all of them. The main results show that intellectual self-concept is the most important predictor of academic achievement (p<.05). Therefore, schools should be aware of the importance of fostering confidence and expectations of success in students' academic tasks. | |
dc.description.department | Depto. de Investigación y Psicología en Educación | |
dc.description.faculty | Fac. de Educación | |
dc.description.refereed | TRUE | |
dc.description.status | pub | |
dc.identifier.citation | Carrillo-López, P. J., Constante-Amores, A., Arroyo-Resino, D., & Sánchez-Munilla, M. (2022). Self-Concept and Academic Achievement in Primary School: A Predictive Study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 10(4), 1057-1073. https://doi.org/10.46328/IJEMST.2303 | |
dc.identifier.doi | 10.46328/ijemst.2303 | |
dc.identifier.essn | 2147-611X | |
dc.identifier.officialurl | https://doi.org/10.46328/ijemst.2303 | |
dc.identifier.relatedurl | https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/6344857718e16d3f79fc7bce | |
dc.identifier.relatedurl | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85138601428&origin=resultslist | |
dc.identifier.relatedurl | https://ijemst.com/index.php/ijemst/article/view/566 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14352/121834 | |
dc.issue.number | 4 | |
dc.journal.title | International journal of education in mathematics, science and technology | |
dc.language.iso | eng | |
dc.page.final | 1073 | |
dc.page.initial | 1057 | |
dc.publisher | Ismail Sahin | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | en |
dc.rights.accessRights | open access | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject.cdu | 37.013 | |
dc.subject.cdu | 373.3 | |
dc.subject.cdu | 371.26/.27 | |
dc.subject.keyword | Academic performance | |
dc.subject.keyword | Academic self-concept | |
dc.subject.keyword | Primary education | |
dc.subject.keyword | Multiple linear regression | |
dc.subject.ucm | Ciencias Sociales | |
dc.subject.ucm | Educación | |
dc.subject.ucm | Enseñanza primaria | |
dc.subject.ucm | Métodos de investigación en educación | |
dc.subject.unesco | 58 Pedagogía | |
dc.subject.unesco | 5801 Teoría y Métodos Educativos | |
dc.title | Self-concept and academic achievement in primary school: a predictive study | |
dc.type | journal article | |
dc.type.hasVersion | VoR | |
dc.volume.number | 10 | |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | 433121c6-18f5-4171-addd-ad12650638b3 | |
relation.isAuthorOfPublication | 664fd3c6-58ff-4435-9061-3b71ad094da7 | |
relation.isAuthorOfPublication | 664fd3c6-58ff-4435-9061-3b71ad094da7 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 433121c6-18f5-4171-addd-ad12650638b3 |
Download
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Self Concept and Academic Achievement in Primary School.pdf
- Size:
- 461.55 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format