Women’s image on video game covers: a comparative analysis of the spanish market (2011-2015)

dc.contributor.authorGarcía Castillo, Noelia
dc.contributor.authorBueno Doral, Tamara Rosa
dc.date.accessioned2024-02-01T17:00:02Z
dc.date.available2024-02-01T17:00:02Z
dc.date.issued2016-04-02
dc.description.abstractThis paper studies the evolution of women’s image on video games covers commercialized in October 2011 and in October 2015 by means of a content analysis using SPSS software. In accordance to previous academic literature, video games are considered as increasingly important gender socializing tools, and video game covers as one of the decisive forms of advertising for this leisure industry. The longitudinal comparative analysis reveals a decrease in the presence of violence and in the role of ‘sexual object’ on video game covers. It has also been observed an association between the sensuality of female characters and other variables such as violence and the infantilization of women that may distort the conception of sexuality among minors.
dc.description.abstractEn esta investigación se analiza la evolución de la imagen femenina en las carátulas de los videojuegos comercializados en octubre de 2011 y en octubre de 2015 por medio de un análisis de contenido con el software SPSS. De acuerdo con la literatura académica previa, se considera que los videojuegos son una herramienta socializadora de género cada vez más importante, y que las carátulas de los videojuegos son una de las formas publicitarias más decisivas para esta industria de ocio. El análisis comparativo longitudinal revela un descenso en la presencia de violencia y del rol “objeto sexual” en las carátulas de los videojuegos. También se ha observado una asociación entre la sensualidad de los personajes femeninos y otras variables como la violencia y la infantilización de la mujer que podría distorsionar el concepto de sexualidad entre los menores.
dc.description.departmentDepto. de Teorías y Análisis de la Comunicación
dc.description.facultyFac. de Ciencias de la Información
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationGarcía Castillo N, Bueno Doral T. Women’s image on video game covers: a comparative analysis of the spanish market (2011-2015). Prisma Social [Internet]. 15 de mayo de 2016;:121-55. Disponible en: https://revistaprismasocial.es/article/view/1316
dc.identifier.issn1989-3469
dc.identifier.officialurlhttp://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/index.html
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/97917
dc.issue.numberEspecial 1
dc.journal.titlePrisma Social
dc.language.isoeng
dc.page.final155
dc.page.initial120
dc.publisherFundación iS+D para la Investigación Social Avanzada
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu004.928
dc.subject.cdu659.1
dc.subject.keywordWomen´s image
dc.subject.keywordGender socialization
dc.subject.keywordAdvertising
dc.subject.keywordVideo games
dc.subject.keywordChildren
dc.subject.keywordAdolescents
dc.subject.keywordContent analysis
dc.subject.ucmCiencias Sociales
dc.subject.ucmComunicación audiovisual
dc.subject.ucmPublicidad
dc.subject.unesco6308 Comunicaciones Sociales
dc.titleWomen’s image on video game covers: a comparative analysis of the spanish market (2011-2015)
dc.title.alternativeLa imagen femenina en las carátulas de los videojuegos: análisis comparativo del mercado español (2011-2015)
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication3a830c96-cafb-430f-a54b-66570fbd78a1
relation.isAuthorOfPublicationcf545a94-45a4-47c2-9628-1023804a02e2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3a830c96-cafb-430f-a54b-66570fbd78a1
Download
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Women’s image on video game covers.prisma social.pdf
Size:
875.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Collections