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Political activism in North American performative poetry: from Walt Whitman to Allen Ginsberg

dc.contributor.advisorLorenzo Gómez, Eusebio de
dc.contributor.authorOrtiz Barroso, Elisa
dc.date.accessioned2023-06-16T15:04:58Z
dc.date.available2023-06-16T15:04:58Z
dc.date.defense2021-10-22
dc.date.issued2021-12-21
dc.descriptionTesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 22-10-2021
dc.description.abstractThis dissertation has its first prompt in the common scholarly association between the two American poets Walt Whitman and Allen Ginsberg, who vindicated the oral character of poetry as an alternative path for political activism. The nationally tense historical moments they lived (Civil War, McCarthyism, Vietnam War) made them conceive their writing as a shortcut for the citizens’ complete emancipation within democracy. Both founded their ideas in the romantic conception of language, defined in literary theory by Jacques Derrida as pneumological and phonocentrist: it is in oral language and speech where the pure form of communication, the true meaning of what is said, resides. In poetry, these two authors find the key to fight, through a speech-based poetics, an alternative against the corrupted logocracy of the State. Thus, within the framework of their own political career as Americans, who came to exist with a speech act (the Declaration of Independence), Whitman and Ginsberg aim to point at and inaugurate from the performative act both the poet and the new and alternative nation.
dc.description.abstractEste estudio surge de la comúnmente señalada asociación de los poetas estadounidenses Walt Whitman y Allen Ginsberg, ambos defensores de una poesía oral como método de activismo político. Ante dos escenarios históricos de tensión nacional (Guerra Civil, Macartismo, Guerra de Vietnam), estos autores encontraron en su escritura una forma alternativa de lucha por la emancipación del ciudadano en democracia. Los dos cimientan sus ideas en una concepción romántica del lenguaje, definida desde la teoría literaria por Jacques Derrida como pneumológica y fonocentrista: es en el habla, en el lenguaje oral, donde reside el verdadero significado de lo dicho, la rigurosa expresión del individuo. Es pues en el género de la poesía donde encuentran ese código puro de comunicación, frente a la corrupta logocracia del Estado. Así, en el marco de una trayectoria política en la cual la nación se crea con un acto de habla (la Declaración de Independencia), Whitman y Ginsberg se proponen, desde el acto performativo, señalar e inaugurar al poeta estadounidense, encargado a su vez de señalar e inaugurar una nación y un estado alternativos...
dc.description.facultyFac. de Filología
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statusunpub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/69354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/5754
dc.language.isoeng
dc.page.total419
dc.publication.placeMadrid
dc.publisherUniversidad Complutense de Madrid
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.cdu821.111(73)-1(043.2)
dc.subject.keywordNorth American Poetry
dc.subject.keywordPoesía norteamericana
dc.subject.ucmPoesía
dc.titlePolitical activism in North American performative poetry: from Walt Whitman to Allen Ginsberg
dc.title.alternativeActivismo político a través de la poesía performativa en Estados Unidos : de Walt Whitman a Allen Ginsberg
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication

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