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The Death of the Virgin Mary (1295) in the Macedonian church of the Panagia Peribleptos in Ohrid. Iconographic interpretation from the perspective of three apocryphal writings

dc.contributor.authorSalvador González, José María
dc.date.accessioned2023-06-20T00:13:41Z
dc.date.available2023-06-20T00:13:41Z
dc.date.issued2011-12
dc.descriptionSe publica en E-prints-UCM por amable autorización del Dr. Ricardo da Costa, director de la revista Mirabilia
dc.description.abstractPainted in 1295 by the Greek painters Michael Astrapas and Eutychios, the fresco of the Virgin’s Death (Koimesis) in the church of Panagia Peribleptos in Ohrid, Macedonia, highlights the main events described by the apocryphal stories on the death, the burial, the resurrection and the assumption of Mary, reinterpreted by the theologians and the hymns’ writers. This mural painting integrates in a diachronic development the scenes of the Virgin’s farewell to her friends, the coming of the apostles on clouds, the death, the funeral and the burial of Mary, including the episode on the attempt of desecration, the punishment and the conversion of a Jew named Jephonias, as well as the Virgin’s assumption, a subject performed for the first time in art. This article tries to explain and to illustrate the iconographic elements contained in this mural painting, analyzing them from the perspective of three apocryphal texts on the Mary’s death and assumption. Through such analysis we would highlight the direct and essential influence of certain Literature (apocryphal) in the creation of certain History, understood at the same time as History of Art (iconography) and History of Religions (dogmatic). [RESUMEN]Plasmado en 1295 por los pintores griegos Miguel Astrapas y Eutychios, el fresco de La Dormición de la Virgen en la iglesia de la Panagia Peribleptos en Ohrid, Macedonia, ilustra los principales sucesos incluidos en los relatos apócrifos sobre la muerte, sepelio, resurrección y asunción de María, reinterpretados por los teólogos y los escritores de himnos. Dicho mural integra en desarrollo diacrónico las escenas de la despedida de la Virgen de sus amigas, la venida de los apóstoles sobre nubes, la dormición, los funerales y el entierro de María, incluyendo el episodio del intento de profanación, castigo y conversión del judío Jefonías, sin olvidar la asunción de la Virgen, tema éste último que se plasma por primera vez en el arte. El presente artículo trata de explicar e ilustrar los elementos iconográficos contenidos en ese mural, analizándolos desde la perspectiva de tres textos apócrifos sobre la muerte y asunción de María. Mediante tal análisis pondríamos en luz la directa y esencial influencia de cierta Literatura (apócrifa) en la creación de cierta Historia, entendida al mismo tiempo como Historia del Arte (iconografía) e Historia de las Religiones (dogmática).
dc.description.departmentDepto. de Historia del Arte
dc.description.facultyFac. de Geografía e Historia
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/15869
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dc.identifier.issn1676-5818
dc.identifier.officialurlhttp://www.revistamirabilia.com/nova/images/numeros/2011_13/10b.pdf.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/42232
dc.issue.number13
dc.journal.titleMirabilia. Revista Electrônica de História Antiga e Medieval
dc.language.isoeng
dc.page.final268
dc.page.initial237
dc.publisherUniversidade Federal do Espírito Santo, Brasil
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.cdu7.033
dc.subject.cdu7.046:27-312.47
dc.subject.keywordMedieval art
dc.subject.keywordByzantine painting
dc.subject.keywordIconography
dc.subject.keywordApocryphal literature
dc.subject.keywordKoimesis
dc.subject.keywordArte medieval
dc.subject.keywordPintura bizantina
dc.subject.keywordIconografía
dc.subject.keywordLiteratura apócrifa
dc.subject.ucmIconografía
dc.subject.ucmTeología
dc.subject.ucmArte medieval
dc.subject.ucmCristianismo
dc.subject.ucmPintura (Historia del Arte)
dc.subject.unesco5505.05 Iconografía
dc.subject.unesco5506.02 Historia del Arte
dc.subject.unesco5506.21 Historia de las Religiones
dc.titleThe Death of the Virgin Mary (1295) in the Macedonian church of the Panagia Peribleptos in Ohrid. Iconographic interpretation from the perspective of three apocryphal writings
dc.typejournal article
dc.volume.number2011/2
dspace.entity.typePublication
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