La Transición entre pupitres: una propuesta didáctica para el estudio de la Transición democrática en 2º de Bachillerato
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2022
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Proyecto Clío / Universidad de Zaragoza
Citation
Magaldi Fernández, A. (2022). La Transición entre pupitres. Una propuesta didáctica para el estudio de la Transición democrática en 2º de Bachillerato. Clío. History and History Teaching, (48), 389–413. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022487111
Abstract
La Transición democrática española supone un período fundamental de nuestra historia reciente. Esta se trata del hito configurador de nuestro actual sistema democrático, lo que evidencia la importancia de que sea estudiada en los institutos de nuestro país. Este artículo pretende trazar una propuesta didáctica para su estudio en 2º de Bachillerato. Uniendo las ideas de aprendizaje en espiral, aula invertida y aprendizaje constructivista se diseña un planteamiento didáctico innovador que pretende fomentar la reflexión y el análisis crítico respecto a un período clave para comprender nuestra realidad socio-política.
The Spanish Democratic Transition represents a fundamental period in our recent history. It is the defining milestone of our democratic system, which shows the importance of being studied in the high schools of our country. This article aims to outline a didactic proposal for its study in the 2ndyear of Baccalaureate(17-18 years old). Combining the ideas of spiral learning, flipped classroom and constructivist learning, an innovative didactic approach is designed that aims to encourage reflection and critical analysis regarding a key period for understanding oursocio-political reality.
The Spanish Democratic Transition represents a fundamental period in our recent history. It is the defining milestone of our democratic system, which shows the importance of being studied in the high schools of our country. This article aims to outline a didactic proposal for its study in the 2ndyear of Baccalaureate(17-18 years old). Combining the ideas of spiral learning, flipped classroom and constructivist learning, an innovative didactic approach is designed that aims to encourage reflection and critical analysis regarding a key period for understanding oursocio-political reality.