Una Mirada Crítica sobre las Cadenas Globales de Valor: globalización y competencia en el capitalismo contemporáneo. El caso de la industria automotriz
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Publication date
2023
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Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
Citation
Starosta, Guido, y Alejandro Fitzsimons. «Una Mirada Crítica sobre las Cadenas Globales de Valor: globalización y competencia en el capitalismo contemporáneo. El caso de la industria automotriz.» Papeles de Europa 36 (19 de mayo de 2023): e84372. https://doi.org/10.5209/pade.84372.
Abstract
Este artículo muestra que la “ley marxiana del valor” puede ofrecer fundamentos sólidos para la comprensión de la constitución y dinámica de las Cadenas Globales de Valor (CGV). Se establece así una conexión firme entre las dinámicas intraindustriales y la dinámica general del «sistema como un todo», que es precisamente donde reside la mayor debilidad del enfoque de CGV. Estas ideas se muestran luego a través de una discusión más empírica de las transformaciones recientes de la composición y estructura de gobernanza de las CGV, resultantes de la creciente separación entre innovación y fabricación, y el surgimiento de proveedores globales altamente concentrados. Se ilustra esos fenómenos mediante el caso de estudio de la industria automotriz
This article shows that the Marxian ‘law of value’ can provide solid foundations for the comprehension of the constitution and dynamics of Global Value Chains (GVC). A firm connection is thus established between the particular dynamics internal to each industry and the general dynamics of the ‘system as a whole’, which is where the greatest weakness of the GVC approach lies. Those insights are then shown through a more empirical discussion of recent transformations in the composition and governance structure of GVC resulting from the growing de-linking between innovation and manufacturing and the rise of highly concentrated global suppliers. These phenomena are illustrated through the case study of the automobile industry.
This article shows that the Marxian ‘law of value’ can provide solid foundations for the comprehension of the constitution and dynamics of Global Value Chains (GVC). A firm connection is thus established between the particular dynamics internal to each industry and the general dynamics of the ‘system as a whole’, which is where the greatest weakness of the GVC approach lies. Those insights are then shown through a more empirical discussion of recent transformations in the composition and governance structure of GVC resulting from the growing de-linking between innovation and manufacturing and the rise of highly concentrated global suppliers. These phenomena are illustrated through the case study of the automobile industry.
Description
Monográfico: Estructura y dinámica de las cadenas globales de valor