El trabajo colaborativo en entorno virtuales a través del aprendizaje basado en problemas

dc.contributor.authorGil Plana, Juan
dc.contributor.authorGarcía Piñeiro, Nuria Paulina
dc.contributor.authorGimeno Díaz De Atauri, Pablo
dc.contributor.authorAguilera Izquierdo, Raquel
dc.contributor.authorPérez De Los Cobos Orihuel, Francisco
dc.contributor.authorCristóbal Roncero, María Del Rosario
dc.contributor.authorDe Castro Marín, Emilio
dc.contributor.authorPreteroti, Antonio
dc.contributor.authorMezzacapo, Domenico
dc.contributor.authorAlmudí Cid, José Manuel
dc.contributor.authorÁngel Quiroga, Macarena
dc.contributor.authorAsperilla Díaz, Andrea
dc.contributor.authorBernal Santamaria, Francisca
dc.contributor.authorCairoli, Stefano
dc.contributor.authorCámara Botía, Alberto
dc.contributor.authorCalderara, Dario
dc.contributor.authorCarrillo Franco, Carmen
dc.contributor.authorChabannes, Mathieu
dc.contributor.authorCuadros Garrido, Maria Elisa
dc.contributor.authorFernández Carrón, Clara
dc.contributor.authorDe Fuentes García-Romero De Tejada, Carlos
dc.contributor.authorDelogou, Angelo
dc.contributor.authorEscribano López, Eva Alicia
dc.contributor.authorEstancona Pérez, Araya
dc.contributor.authorFernández Carron, Clara
dc.contributor.authorFerraro, Fabrizio
dc.contributor.authorGallego Moya, Fermín
dc.contributor.authorGarcía Torres, Alba
dc.contributor.authorGarcía Rubio, Amparo
dc.contributor.authorGil Otero, Lidia
dc.contributor.authorGómez Salado, Miguel Angel
dc.contributor.authorGarrido Palacios, Miguel Ángel
dc.contributor.authorGonzález Saquero, Pablo
dc.contributor.authorHerráiz Jagerovic, Victor
dc.contributor.authorLenzi, Olga
dc.contributor.authorLlano Sánchez, Mónica
dc.contributor.authorLlompart Bennàssar, Magdalena
dc.contributor.authorLópez Balaguer, Mercedes
dc.contributor.authorLópez Boalo, Raúl
dc.contributor.authorManeiro Vázquez, Yolanda
dc.contributor.authorMelendez Morillo-Velarde, Lourdes
dc.contributor.authorMena Caballero, Pablo
dc.contributor.authorMiranda Boto, José María
dc.contributor.authorMolina Herranz, Pablo
dc.contributor.authorMonreal Bringsvaerd, Erik
dc.contributor.authorMonterossi, Luisa
dc.contributor.authorMoreno Solana, Amanda
dc.contributor.authorMoreno Romero, Francisca
dc.contributor.authorNieto Rojas, Patricia
dc.contributor.authorNieves Nieto, Nuria De
dc.contributor.authorNores Torrres, Enrique
dc.contributor.authorOrtíz de Solorzano Aurusa, Camino
dc.contributor.authorOtero Ruiz de Alegría, María
dc.contributor.authorPensabene Lionti, Giuseppina
dc.contributor.authorPérez Agulla, Sira
dc.contributor.authorPérez Campos, Ana Isabel
dc.contributor.authorPérez del Prado, Daniel
dc.contributor.authorPiñeyro Irrazabal, Tania Camila
dc.contributor.authorPonte, Flavio Vicenzo
dc.contributor.authorRamos Moragues, Francisco
dc.contributor.authorRedondo Torres, Daniel
dc.contributor.authorRevuelta García, Marina
dc.contributor.authorRico Quinn, Carolina
dc.contributor.authorRocchi, Luisa
dc.contributor.authorRodríguez Rodríguez, Emma
dc.contributor.authorRodríguez Martín-Retortillo, Rosa
dc.contributor.authorRuíz Santamaría, José Luis
dc.contributor.authorSánchez Trigueros, Carmen
dc.contributor.authorTaléns Visconti, Eduardo
dc.contributor.authorThibault Aranda, Javier
dc.contributor.authorDe Torres Bóveda, Noelia
dc.contributor.authorZubimendi Cavia, Alejandro
dc.contributor.authorJurado Segovia, Ángel
dc.contributor.authorSánchez-Urán Azaña, María Yolanda
dc.date.accessioned2023-06-16T13:12:47Z
dc.date.available2023-06-16T13:12:47Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.description.abstractEl objetivo es potenciar una competencia crucial como es el trabajo colaborativo y en equipo de los alumnos mediante la utilización de entornos virtuales en el aprendizaje en las enseñanzas universitarias basado en problemas Resulta innegable que el trabajo en equipo y colaborativo fomenta la motivación de los estudiantes y favorece el aprendizaje, debido al propio efecto social que genera la pertenencia a un grupo. Contribuyendo, asimismo, al desarrollo de la capacidad de debate y argumentación, el razonamiento crítico y creativo o la organización de procesos de trabajo complejos, entre otras muchas competencias esenciales. El proyecto pone el foco en el trabajo colaborativo en entornos digitales dentro del aprendizaje basado en problemas y persigue favorecer un modelo de aprendizaje más participativo, mediante el uso de los recursos que nos ofrecen las nuevas tecnologías de la comunicación, aumentando la interacción de los estudiantes, incluso en entornos digitales. El trabajo colaborativo supone la creación de grupos integrados por varios estudiantes con, a priori, el mismo nivel formativo, y con una asunción compartida del liderazgo y la responsabilidad en el proceso de aprendizaje. El trabajo colaborativo se basa, además, en la autonomía de trabajo de sus integrantes que presentan funcionalidades y competencias heterogéneas, y que tienen que desarrollar y fortalecer elementos como la confianza, la comunicación, la gestión de conflictos y solución de problemas y la adopción de decisiones.es
dc.description.abstractThe aim is to enhance a crucial competence such as collaborative and teamwork of students through the use of virtual environments in problem-based learning in university education. It is undeniable that team and collaborative work fosters students' motivation and favours learning, due to the very social effect that belonging to a group generates. It also contributes to the development of debate and argumentation skills, critical and creative reasoning or the organisation of complex work processes, among many other essential competences. The project focuses on collaborative work in digital environments within problem-based learning and aims to promote a more participatory learning model, through the use of the resources offered by new communication technologies, increasing student interaction, even in digital environments. Collaborative work involves the creation of groups made up of several students with, a priori, the same level of training, and with a shared assumption of leadership and responsibility in the learning process. Collaborative work is also based on the working autonomy of its members, who have heterogeneous functionalities and competences, and who have to develop and strengthen elements such as trust, communication, conflict management and problem solving and decision-making.en
dc.description.abstractL'obiettivo è quello di migliorare una competenza cruciale come il lavoro collaborativo e di gruppo degli studenti attraverso l'uso di ambienti virtuali nell'apprendimento basato su problemi nell'istruzione universitaria. È innegabile che il lavoro di gruppo e collaborativo promuova la motivazione degli studenti e favorisca l'apprendimento, proprio per l'effetto sociale che l'appartenenza a un gruppo genera. Contribuisce inoltre allo sviluppo delle capacità di discussione e argomentazione, del ragionamento critico e creativo o dell'organizzazione di processi di lavoro complessi, oltre a molte altre competenze essenziali. Il progetto si concentra sul lavoro collaborativo in ambienti digitali nell'ambito dell'apprendimento basato su problemi e mira a promuovere un modello di apprendimento più partecipativo, attraverso l'uso delle risorse offerte dalle nuove tecnologie di comunicazione, aumentando l'interazione degli studenti, anche in ambienti digitali. Il lavoro collaborativo prevede la creazione di gruppi composti da più studenti con, a priori, lo stesso livello di formazione e con un'assunzione condivisa di leadership e responsabilità nel processo di apprendimento. Il lavoro collaborativo si basa anche sull'autonomia di lavoro dei suoi membri, che hanno funzionalità e competenze eterogenee e devono sviluppare e rafforzare elementi come la fiducia, la comunicazione, la gestione dei conflitti, la risoluzione dei problemi e il processo decisionale.it
dc.description.abstractL'objectif est d'améliorer une compétence cruciale telle que le travail collaboratif et d'équipe des étudiants par l'utilisation d'environnements virtuels dans l'apprentissage par problème dans l'enseignement universitaire. Il est indéniable que le travail en équipe et en collaboration stimule la motivation des élèves et favorise l'apprentissage, en raison de l'effet social même que génère l'appartenance à un groupe. Elle contribue également au développement des capacités de débat et d'argumentation, du raisonnement critique et créatif ou de l'organisation de processus de travail complexes, parmi de nombreuses autres compétences essentielles. Le projet se concentre sur le travail collaboratif dans les environnements numériques dans le cadre de l'apprentissage par problèmes et vise à promouvoir un modèle d'apprentissage plus participatif grâce à l'utilisation des ressources offertes par les nouvelles technologies de communication, en augmentant l'interaction des étudiants, même dans les environnements numériques. Le travail collaboratif implique la création de groupes composés de plusieurs étudiants ayant, a priori, le même niveau de formation, et assumant ensemble le leadership et la responsabilité du processus d'apprentissage. Le travail collaboratif repose également sur l'autonomie de travail de ses membres, qui ont des fonctionnalités et des compétences hétérogènes, et qui doivent développer et renforcer des éléments tels que la confiance, la communication, la gestion des conflits, la résolution de problèmes et la prise de décision.fr
dc.description.abstractZiel ist es, durch den Einsatz virtueller Umgebungen beim problembasierten Lernen in der Hochschulbildung eine entscheidende Kompetenz wie die Zusammenarbeit und die Teamarbeit von Studierenden zu fördern. Es ist unbestreitbar, dass Team- und Kooperationsarbeit die Motivation der Schüler fördert und das Lernen begünstigt, und zwar aufgrund des sozialen Effekts, den die Zugehörigkeit zu einer Gruppe bewirkt. Sie trägt auch zur Entwicklung von Diskussions- und Argumentationsfähigkeiten, kritischem und kreativem Denken oder der Organisation komplexer Arbeitsprozesse bei, neben vielen anderen wichtigen Kompetenzen. Das Projekt konzentriert sich auf die kollaborative Arbeit in digitalen Umgebungen im Rahmen des problembasierten Lernens und zielt darauf ab, ein partizipativeres Lernmodell zu fördern, indem die von den neuen Kommunikationstechnologien gebotenen Ressourcen genutzt werden und die Interaktion zwischen den Studierenden auch in digitalen Umgebungen verstärkt wird. Bei der Zusammenarbeit werden Gruppen gebildet, die sich aus mehreren Studenten zusammensetzen, die von vornherein das gleiche Ausbildungsniveau haben und die gemeinsam die Leitung und Verantwortung für den Lernprozess übernehmen. Die Zusammenarbeit beruht auch auf der Arbeitsautonomie ihrer Mitglieder, die über heterogene Funktionen und Kompetenzen verfügen und Elemente wie Vertrauen, Kommunikation, Konfliktmanagement, Problemlösung und Entscheidungsfindung entwickeln und stärken müssen.de
dc.description.abstractO objectivo é reforçar uma competência crucial como a colaboração e o trabalho de equipa dos estudantes através da utilização de ambientes virtuais na aprendizagem baseada em problemas no ensino universitário. É inegável que o trabalho em equipa e em colaboração promove a motivação dos estudantes e favorece a aprendizagem, devido ao próprio efeito social que a pertença a um grupo gera. Também contribui para o desenvolvimento de capacidades de debate e argumentação, de raciocínio crítico e criativo ou para a organização de processos de trabalho complexos, entre muitas outras competências essenciais. O projecto centra-se no trabalho colaborativo em ambientes digitais no âmbito da aprendizagem baseada em problemas e visa promover um modelo de aprendizagem mais participativo através da utilização dos recursos oferecidos pelas novas tecnologias de comunicação, aumentando a interacção dos estudantes, mesmo em ambientes digitais. O trabalho colaborativo envolve a criação de grupos compostos por vários estudantes com, a priori, o mesmo nível de formação, e com uma assunção partilhada de liderança e responsabilidade no processo de aprendizagem. O trabalho colaborativo baseia-se também na autonomia de trabalho dos seus membros, que têm funcionalidades e competências heterogéneas, e que têm de desenvolver e reforçar elementos tais como confiança, comunicação, gestão de conflitos e resolução de problemas e tomada de decisões.pt
dc.description.abstractЦель - повысить такую важную компетенцию, как совместная и командная работа студентов посредством использования виртуальных сред в проблемно-ориентированном обучении в университетском образовании. Неоспоримо, что командная и совместная работа повышает мотивацию учащихся и способствует обучению, благодаря тому самому социальному эффекту, который порождает принадлежность к группе. Она также способствует развитию навыков ведения дискуссий и аргументации, критического и творческого мышления или организации сложных рабочих процессов, а также многих других важных компетенций. Проект сосредоточен на совместной работе в цифровой среде в рамках проблемно-ориентированного обучения и направлен на продвижение модели обучения с более широким участием, посредством использования ресурсов, предлагаемых новыми коммуникационными технологиями, увеличивая взаимодействие студентов даже в цифровой среде. Совместная работа предполагает создание групп, состоящих из нескольких студентов, имеющих априори одинаковый уровень подготовки, и совместно принимающих на себя руководство и ответственность в процессе обучения. Совместная работа также основана на рабочей автономии ее членов, которые обладают разнородными функциональными возможностями и компетенциями, и которые должны развивать и укреплять такие элементы, как доверие, коммуникация, управление конфликтами, решение проблем и принятие решений.ru
dc.description.departmentDepto. de Derecho del Trabajo y Seguridad Social
dc.description.facultyFac. de Derecho
dc.description.refereedFALSE
dc.description.sponsorshipUniversidad Complutense de Madrid
dc.description.statussubmitted
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/73319
dc.identifier.pimcd182
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/2928
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofseriespimcdPIMCD2021
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.keywordTrabajo colaborativo
dc.subject.keywordAprendizaje basado en problemas
dc.subject.keywordEntornos virtuales
dc.subject.keywordCollaborative work
dc.subject.keywordProblem-based learning
dc.subject.keywordVirtual environments
dc.subject.keywordLavoro collaborativo
dc.subject.keywordApprendimento basato su problemi
dc.subject.keywordAmbienti virtuali
dc.subject.keywordTravail collaboratif
dc.subject.keywordApprentissage par problèmes
dc.subject.keywordEnvironnements virtuels
dc.subject.keywordKollaboratives Arbeiten
dc.subject.keywordProblembasiertes Lernen
dc.subject.keywordVirtuelle Umgebungen
dc.subject.keywordTrabalho colaborativo
dc.subject.keywordAprendizagem baseada em problemas
dc.subject.keywordAmbientes virtuais
dc.subject.keywordсовместная работа
dc.subject.keywordпроблемно-ориентированное обучение
dc.subject.keywordвиртуальные среды
dc.subject.knowledgeCiencias Sociales y Jurídicas
dc.subject.ucmDerecho financiero
dc.subject.ucmDerecho laboral
dc.subject.ucmDerecho procesal
dc.subject.ucmDerecho administrativo
dc.subject.ucmDerecho civil
dc.subject.unesco5605.01 Derecho Administrativo
dc.subject.unesco5605.02 Derecho Civil
dc.titleEl trabajo colaborativo en entorno virtuales a través del aprendizaje basado en problemases
dc.title.alternativeCollaborative work in virtual environments through problem-based learningen
dc.title.alternativeLavoro collaborativo in ambienti virtuali attraverso l'apprendimento basato sui problemiit
dc.title.alternativeKollaboratives Arbeiten in virtuellen Umgebungen durch problemorientiertes Lernende
dc.title.alternativeTrabalho colaborativo em ambientes virtuais através da aprendizagem baseada em problemaspt
dc.title.alternativeСовместная работа в виртуальных средах с помощью проблемно-ориентированного обученияru
dc.typeteaching innovation project
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationb75f90cc-4051-4527-8741-d4605e328593
relation.isAuthorOfPublication4299eecd-5017-49b4-8387-8fadc06e2b44
relation.isAuthorOfPublication6743b48a-b303-4f52-a90e-2de192561fd8
relation.isAuthorOfPublication2e53e41e-c221-4a0e-aed6-6782eae3fc92
relation.isAuthorOfPublication2793cc24-f653-4bc1-8367-ab3a06d5194f
relation.isAuthorOfPublication2e3fbb33-6349-48a8-8aff-7062534894d5
relation.isAuthorOfPublication4cfb9a4a-2ba2-4203-a965-11ba250ae789
relation.isAuthorOfPublication8df2b6f0-3565-4f6b-b651-cfcf7c4e3344
relation.isAuthorOfPublication117374bc-dc33-4a14-a3d3-76c655cf7d54
relation.isAuthorOfPublicationd92b5f0a-a15b-49f0-a59e-bddfabfae865
relation.isAuthorOfPublication3b1e16a2-ddda-4a35-8f4c-e2c705333524
relation.isAuthorOfPublication7e599f76-ae53-4962-a83e-6ad85e0211a4
relation.isAuthorOfPublication43582d8f-bd4c-4157-ab13-5d5b66323032
relation.isAuthorOfPublication4992ff2c-610d-4f32-8d9d-deb72ed7e3b7
relation.isAuthorOfPublication89ca9091-9e6c-46ff-8b10-1f9903acd4ac
relation.isAuthorOfPublication4f418ec5-4d9c-4555-9cb3-638ee00fbc68
relation.isAuthorOfPublication06cc79b3-fb91-4184-a3a7-ba94ecb4d7b5
relation.isAuthorOfPublication133b94a0-7657-41f3-a12b-3fb84e2300dd
relation.isAuthorOfPublicatione6a7b83c-2e70-4346-bcf3-c1990402b64e
relation.isAuthorOfPublication34bb2b67-0c59-469e-8bea-2dbaea6faac3
relation.isAuthorOfPublicationcc07975a-b739-411e-88d5-e6601b43f597
relation.isAuthorOfPublication3d9567d9-b8b3-49f9-9574-4c7642b0d5fe
relation.isAuthorOfPublication24bb0c11-8da1-46c1-9118-6f36eb09f41a
relation.isAuthorOfPublication7a0c947e-5c36-407b-9892-6209c2ef6b18
relation.isAuthorOfPublicationf61572ff-55fb-4ebb-b111-7fb0e33ed261
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb75f90cc-4051-4527-8741-d4605e328593
Download
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Memoria-.pdf
Size:
1.16 MB
Format:
Adobe Portable Document Format