El mito americano en la obra de Cesare Pavese y su herencia en la canción de autor italiana de los años setenta
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2011
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Citation
Vilei, Leonardo. 2011. El mito americano en la obra de Cesare Pavese y su herencia en la canción de autor italiana de los años setenta. Cuadernos de Filología Italiana, nº extraordinario: págs. 369-375. https://doi.org/10.5209/rev_CFIT.2011.37521
Abstract
RESUMEN: En los años treinta del siglo pasado, una generación entera de escritores e intelectuales italianos encontró la vía para huir de la cerrazón oficial del fascismo a través de la cultura estadounidense. Cesare Pavese estaba entre los principales protagonistas de esta renovación cultural. Gracias a las traducciones al italiano realizadas por los escritores de la Italia fascista de aquellos años, los literatos norteamericanos más importantes: Melville, Faulkner, Dos Passos… fueron conocidos en la península italiana. Fernanda Pivano, amiga personal de Pavese, mantuvo vivo, durante muchos años, el encuentro cultural entre Italia y Estados Unidos, no solo en el ámbito literario, sino también en el musical. Su aportación es evidente en distintos cantautores italianos de los años setenta, como, por ejemplo, en el genovés Fabrizio De André.
ABSTRACT: In the 1930s a generation of Italian writers and intellectuals looked towards the North American culture to escape from the hardship of the Fascist officiality. Cesare Pavese was a main character of this stage, through several translations (Melville, Fawlkner, among others) and essays on American literature. A young Fernanda Pivano, through her friendship with Pavese, continued this work, maintaining alive in Italy the encounter with the American culture, both in literature and in popular music. Her influence can be detected in the music of many songwriter, as Fabrizio De André.
ABSTRACT: In the 1930s a generation of Italian writers and intellectuals looked towards the North American culture to escape from the hardship of the Fascist officiality. Cesare Pavese was a main character of this stage, through several translations (Melville, Fawlkner, among others) and essays on American literature. A young Fernanda Pivano, through her friendship with Pavese, continued this work, maintaining alive in Italy the encounter with the American culture, both in literature and in popular music. Her influence can be detected in the music of many songwriter, as Fabrizio De André.