Las cátedras de la Sección de Pedagogía de la Universidad de Madrid bajo el primer franquismo
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2020
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ministerio de Educación Cultura y Deporte
Citation
Canales Serrano, A. F., & Álvarez González, Y. (2020). Las cátedras de la Sección de Pedagogía de la Universidad de Madrid bajo el primer franquismo. Revista de educación, 389, 95-116. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-456
Abstract
Este artículo estudia las oposiciones a cátedras de la Sección de Pedagogía de la Universidad de Madrid convocadas en la primera década del franquismo, un elemento central en la reconstrucción de la Pedagogía como campo disciplinar tras la radical ruptura que supuso la guerra. El estudio se basa en los expedientes de oposición conservados en Archivo General de la Administración de Alcalá de Henares (AGA). La metodología utilizada sigue las pautas clásicas del trabajo historiográfico sobre fuentes de archivo. Sus principales aportaciones al estado del conocimiento en su campo son el análisis detallado del proceso y la publicación de datos empíricos hasta ahora desconocidos que resultan relevantes para la interpretación general del proceso de reconstrucción del campo de disciplinar tras la guerra. En este sentido, cabe destacar como principales conclusiones del cuestionamiento de la utilidad del marco general de enfrentamiento entre católicos y falangistas en este caso, la relativización del poder omnímodo de Víctor García Hoz ilustrada por su incapacidad para convertir a su principal discípulo Fernández Huerta en catedrático y la debilidad de los mecanismos de delimitación de la disciplina, pues dependía para la provisión de sus cátedras de catedráticos de otras áreas cuyos discípulos competían como segunda opción a la búsqueda de una posición en la universidad. Finalmente, el artículo ofrece un análisis inédito de la oposición que proveyó la primera catedrática de la universidad española, María de los Ángeles Galino. En general, el artículo estudia los complejos alineamientos y oposiciones, no siempre disciplinares, ni ideológicos de las comunidades académicas bajo el franquismo en el caso concreto del campo disciplinar de la Pedagogía.
This article studies the competitive exams to the chairs of full professor in the Pedagogy Section of the University of Madrid convened in the first decade of Francoism, a central element in the reconstruction of Pedagogy as a disciplinary field after the radical rupture that the war supposed. The study is based on the files kept in the Archivo General de la Administración (AGA) in Alcalá de Henares. The methodology used follows the classic guidelines of historiographic work on archival sources. Its main contributions to the state of knowledge in the field are the detailed analysis of the process and the publication of hitherto unknown empirical data that are relevant to the general interpretation of the process of reconstruction of the discipline after the war. In this sense, it is worth highlighting as main conclusions the questioning of the usefulness in this case of the general framework of confrontation between Catholics and Falangists, the relativization of the omnipresent power of Víctor García Hoz illustrated by his inability to turn his main disciple Fernández Huerta into a professor and the weakness of the delimitation mechanisms of the discipline, since it depended for the provision of its chairs of professors from other areas whose disciples competed as a second option in the search for a position in the university. Finally, the article offers an unpublished analysis of the competitive exam which provided the first female professor at the Spanish university, María de los Ángeles Galino. In general, the article studies the complex alignments and oppositions, not always disciplinary, nor ideological of the academic communities under Franco in the specific case of the disciplinary field of Pedagogy.
This article studies the competitive exams to the chairs of full professor in the Pedagogy Section of the University of Madrid convened in the first decade of Francoism, a central element in the reconstruction of Pedagogy as a disciplinary field after the radical rupture that the war supposed. The study is based on the files kept in the Archivo General de la Administración (AGA) in Alcalá de Henares. The methodology used follows the classic guidelines of historiographic work on archival sources. Its main contributions to the state of knowledge in the field are the detailed analysis of the process and the publication of hitherto unknown empirical data that are relevant to the general interpretation of the process of reconstruction of the discipline after the war. In this sense, it is worth highlighting as main conclusions the questioning of the usefulness in this case of the general framework of confrontation between Catholics and Falangists, the relativization of the omnipresent power of Víctor García Hoz illustrated by his inability to turn his main disciple Fernández Huerta into a professor and the weakness of the delimitation mechanisms of the discipline, since it depended for the provision of its chairs of professors from other areas whose disciples competed as a second option in the search for a position in the university. Finally, the article offers an unpublished analysis of the competitive exam which provided the first female professor at the Spanish university, María de los Ángeles Galino. In general, the article studies the complex alignments and oppositions, not always disciplinary, nor ideological of the academic communities under Franco in the specific case of the disciplinary field of Pedagogy.
Description
Referencias bibliográficas :
• Bueno Sánchez, G. (2020, February 2) Fermín de Urmeneta Cervera 1925-2005. Filosofía en Español. http://www.filosofia.org/ave/001/a096.htm
• Canales, A.F. (2015). The reactionary utopia: the CSIC and Spanish imperial science. In Gómez, A., Balmer, B. & Canales, A.F. (Eds.),...
• Canales, A.F. (2019). From Soul to Matter: the new Spanish Francoist pedagogy’s plunge into experimental pedagogy and the influence of Raymond...
• Díaz Hernández, 0. (2008). Rafael Calvo Serer y el grupo Arbor. Valencia: Universitat de València.
• Galino, M.A. (2005) Vivencias y datos para la reflexión. Centenario de los Estudios de Pedagogía en la Universidad. In J. Ruiz Berrio (Ed.),...
• García Dauder, S. & Pérez Sedeño, E. (2017). Las mentiras científicas sobre las mujeres. Madrid: Los Libros de la Catarata.
• Gil, F., Pozo, M.M. del & Rabazas, T. (2014). La construcción de la Teoría de la Educación desde una perspectiva histórica y epistemológica....
• Gómez Rodríguez, A. (2019). Escritos sobre ciencia y género. Madrid: Los Libros de la Catarata
• Jover, G. (2019). Roots and Development of Pädagogik in Spain. In B. Kudláčová & A. Rajský (Eds.), Education and “Pädagogik”. Philosophical...
• Jover, G., Vilanou, C. & Laudo, X. (2014). Juan Zaragüeta y los orígenes de la Filosofía de la Educación en España: un pedagogo entre...
• Pallol, R. (2014). La Filosofía en la universidad nacionalcatólica. In Otero, L.E. (Ed.) en LaUniversidad Nacionalcatolica. La reacción antimoderna...
• Universidad de Madrid. (1953). Sumarios y extractos de las tesis doctorales leídas desde 1940 a 1950 en las Secciones de Filosofía y Pedagogía....
• Alcayde, F. (1951). [Report], November 15, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
• Corts, J. (1953). [Report], December 12, 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
• Expediente académico. (1936). Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor de Víctor García Hoz. Educación, Box...
• Expediente académico. (1940) Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor M. Ángeles Galino Carrillo. Educación,...
• Expediente académico. (1941). Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor de Anselmo Romero Marín. Educación,...
• Expediente de depuración. (1940). [Purge file of Anselmo Romero Marín], June 1940. Educación, Box 32/16199, AGA
• Expediente de oposición. (1949). [Dossier of the competitive exam to the General and Rational Pedagogy Chair]. Educación, Box 31/4048, AGA.
• Expediente de oposición. (1953). [Dossier of the competitive exam to the History of Pedagogy and History of Spanish Pedagogy Chair]. Educación,...
• Font, P. (1951). [Report], November 17, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
• Galino, M.A. (1953). Memoria presentada para las oposiciones a la cátedra de Historia de la Pedagogía e Historia de la Pedagogía española....
• García Hoz, V. (1951). [Report], November 16, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
• García Hoz, V. (1953). [Report], Decembre, 12,1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
• Hernández Rodríguez, E. (1951). [Request], July 31,1951. Educación, Box 31/5759, AGA.
• Millán, A. (1953). [Report], December, 12 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
• Oposición. (1944). [Dossier of the competitive exam to the Superior Pedagogy of Doctorate Chair] Educación, Box 31/1500, AGA
• Puigvert, A. (1951). [Medical certificate], November 10, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
• Romero Marín, A. (1944). [Written exercise], February 16, 1944. Educación, Box 31/1500,
• Romero Marín, A. (1949). [Merits]. Educación, Box 31/4048, AGA.
• Romero Marín, A. (1949b). [Written exercise], April 4, 1949 [sic, March], Educación, Box 31/4048, AGA.
• Romero Marín, A. (1949c). [Written exercise], March 5, 1949, Educación, Box 31/4048, AGA.
• Romero Marín, A. (1949d). Naturaleza y educación. [Research Memory], 1948, Educación, Box 31/4050, AGA.
• Romero Marín, A. (1951). [Report], November 15, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
• Romero Marín, A. (1953). [Report], December, 12 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
• Zaragüeta, J. (1953). [Report], December 12, 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.