Escritura colectiva y memoria : un volumen misceláneo en el Carmelo de Santa Ana y San José de Madrid (siglos XVI-XVII)
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Publication date
2024
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Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
Citation
Gutiérrez, Esther Borrego. «Escritura colectiva y memoria: un volumen misceláneo en el Carmelo de Santa Ana y San José de Madrid (siglos XVI-XVII)». Studia Aurea, vol. 18, diciembre de 2024. studiaaurea.com, https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.598.
Abstract
RESUMEN : Este libro, verdadera joya bibliográfica conservada de manera insólita en el archivo del convento de Santa Ana y San José (prácticamente destruido en su totalidad en la Guerra Civil), contiene textos espirituales de sumo interés, algunos de reconocidas autoras de los inicios del Carmelo, como María de San José; glosas a Salmos de la Biblia; versiones de clásicos de nuestra literatura como la Subida del Monte Carmelo o el Cántico espiritual de San Juan de la Cruz, y una versión de la Oda a la vida retirada de Fray Luis de León; poesías de Teresa de Jesús con significativas variantes; poesías anónimas de alta calidad literaria; finalmente, no podía faltar el género teatral (o parateatral): el manuscrito contiene un diálogo jocoso entre varios personajes, un coloquio entre el alma y Dios, una fiesta teatral para una toma de hábito y hasta una loa para una comedia. El libro, cuyo contenido está prácticamente inédito, es una muestra original de escritura colectiva femenina, pues se ha compuesto de manera progresiva, por mano de diferentes autoras o copistas. En este trabajo tratamos de dilucidar las autorías y la datación, y de comprender esta compilación en el marco de persecución y resistencia de las primeras carmelitas tras la muerte de Teresa de Jesús.
ABSTRACT : This book, a true bibliographical gem preserved in an unusual way in the archive of the convent of Santa Ana and San José (practically completely destroyed in the Civil War), contains spiritual texts of great interest, some by renowned authors from the beginnings of Carmel, like María de San José; glosses to Psalms of the Bible; versions of classics of our literature such as Subida del Monte Carmelo or Cántico spiritual of San Juan de la Cruz, and a version of Oda a la vida retirada de Fray Luis de León; poems by Teresa de Jesús with significant variants; anonymous poems of high literary quality. Finally, the theatrical (or paratheatrical) genre could not be missing: the manuscript contains a humorous dia-logue between several characters, a colloquium between the soul and God, a theatrical party for a taking of the habit and even a loa for a comedy. The book, whose content is practically unpublished, is an original example of collective female writing, as it has been composed progressively, by different authors or copyists. In this work we try to elucidate the authorship and understand this compilation in the context of persecution and resist-ance of the first Carmelites after the death of Teresa of Jesús
ABSTRACT : This book, a true bibliographical gem preserved in an unusual way in the archive of the convent of Santa Ana and San José (practically completely destroyed in the Civil War), contains spiritual texts of great interest, some by renowned authors from the beginnings of Carmel, like María de San José; glosses to Psalms of the Bible; versions of classics of our literature such as Subida del Monte Carmelo or Cántico spiritual of San Juan de la Cruz, and a version of Oda a la vida retirada de Fray Luis de León; poems by Teresa de Jesús with significant variants; anonymous poems of high literary quality. Finally, the theatrical (or paratheatrical) genre could not be missing: the manuscript contains a humorous dia-logue between several characters, a colloquium between the soul and God, a theatrical party for a taking of the habit and even a loa for a comedy. The book, whose content is practically unpublished, is an original example of collective female writing, as it has been composed progressively, by different authors or copyists. In this work we try to elucidate the authorship and understand this compilation in the context of persecution and resist-ance of the first Carmelites after the death of Teresa of Jesús
Description
Este trabajo ha sido posible gracias al Proyecto “Mulier fortis, mulier docta. Hibridismo literario y resistencia en las comunidades carmelitas posteresianas (siglos xvi y xvii)”, del que soy Investigadora Principal, concedido por el Ministerio de Ciencia e Innovación (ref. PID2020-114810GB-I00/AEI/10.13039/501100011033).