El rol del prosumidor en la expansión narrativa transmedia de las historias de ficción en televisión: el caso de "El Ministerio del Tiempo"
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2016
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Rey Juan Carlos
Citation
Miranda Galbe, J., & Figuero Espadas, J. (2016). El rol del prosumidor en la expansión narrativa transmedia de las historias de ficción en televisión: el caso de ‘El Ministerio del Tiempo’. index.Comunicación, 6(2), 115–134. Recuperado a partir de https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/223
Abstract
El presente trabajo pretende mostrar la importancia que tiene el papel del prosumidor a la hora de desarrollar la narrativa transmedia de las series de ficción en televisión. Las contribuciones de este nuevo tipo de consumidor no pueden ser menospreciadas, se les debe otorgar la importancia que merecen, pues sus creaciones no hacen sino aumentar la visibilidad y el valor de marca de la historia en cuestión. Para la realización de este trabajo se ha llevado a cabo un estudio del caso de la serie de ficción El Ministerio del Tiempo. El fenómeno fan originado a raíz de esta serie ha favorecido la creación de una enorme cantidad de contenido transmedia. Este artículo muestra cómo las aportaciones de los prosumidores
son tan importantes como el propio desarrollo oficial de la serie. Hacen que ésta crezca y sea más completa, generando una fidelidad por parte de los espectadores mucho mayor que las series que sólo se preocupan por su desarrollo monomediático. Son un grupo especial de espectadores a los que hay que cuidar y escuchar, pues son los mayores fans de estos productos audiovisuales. Y, además, pueden encumbrar o destruir un proyecto de estas características.
This paper has the objective of demonstrate the important role of theprosumer in developing transmedia storytelling in fiction series for television. Thecontributions of this new type of consumers cannot be ignored. They should getthe importance that they deserve, because their creations increase the visibility andbrand value of the final product. For the realization of this article it will proceed tothe case of study of the Spanish fiction serie The Ministry of Time.The fan pheno-menon caused as a result of this serie has favored the creation of an enormous amount of transmedia content. This article shows that the contributions of the pro-sumers have the same importance than the official development of the series them-selves. They make it grow and become more complete, generating more engage-ment than series that only care about their monomedia development. They are aspecial group of consumers who producers have to care about, and listen to them.They are the biggest fans of these audiovisual products. And, in addition, they canincrease or decrease the interest of a project of this nature.
This paper has the objective of demonstrate the important role of theprosumer in developing transmedia storytelling in fiction series for television. Thecontributions of this new type of consumers cannot be ignored. They should getthe importance that they deserve, because their creations increase the visibility andbrand value of the final product. For the realization of this article it will proceed tothe case of study of the Spanish fiction serie The Ministry of Time.The fan pheno-menon caused as a result of this serie has favored the creation of an enormous amount of transmedia content. This article shows that the contributions of the pro-sumers have the same importance than the official development of the series them-selves. They make it grow and become more complete, generating more engage-ment than series that only care about their monomedia development. They are aspecial group of consumers who producers have to care about, and listen to them.They are the biggest fans of these audiovisual products. And, in addition, they canincrease or decrease the interest of a project of this nature.