La ciudad escrita. Propuesta de un modelo de inventario y difusión colectivo de la gráfica en el espacio público a través de Internet
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2016
Defense date
28/01/2016
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citation
Abstract
Esta tesis defiende que los rótulos y otros gráficos específicos de un lugar constituyen un valioso patrimonio cultural, un elemento esencial en la definición y expresión de la identidad de ese lugar y un factor clave en su legibilidad, habitabilidad y disfrute. Con el objetivo de proteger y gestionar mejor ese patrimonio en peligro de extinción, se propone un modelo de plataforma para el inventario, valorización y creación colectivos a través de internet de la gráfica del espacio público. Las tres funciones principales de la plataforma son: Inventario: ser una herramienta para la recogida colectiva de información y documentación sobre los gráficos del espacio público y catalogación más exhaustiva de los mejores signos, considerados como patrimonio cultural. Valorización: facilitar la organización de actividades de difusión, puesta en valor y disfrute de ese patrimonio. Creación: fomentar y difundir las mejores prácticas de diseño de rótulos, fuentes tipográficas y otros proyectos de comunicación visual en el espacio público, inspirados o no en el contenido del inventario. También se proponen otros elementos del sistema de gestión del patrimonio gráfico del que la plataforma formaría parte. El modelo actualizado podría ser aplicado en primer lugar a Madrid y después al estudio de la gráfica en lugares de todo el mundo, para poder recoger, comparar y compartir los datos a través de una plataforma común en internet. La plataforma sería un laboratorio de debate y reflexión que abriría nuevas e interesantes perspectivas en protección y gestión del patrimonio gráfico además de en la investigación, educación y creación relacionadas con la comunicación visual en el espacio público. El modelo de plataforma que se presenta como conclusión de esta tesis, está basado en el estudio de iniciativas de protección, inventario y gestión de patrimonio cultural y de rótulos y otros gráficos en el espacio público, a nivel internacional, europeo y local, así como en los diversos proyectos y el trabajo de campo realizado por la autora entre 2003 y 2015. A partir del primer modelo generado para el proyecto Ciudad escrita, y que se presenta en el capítulo 2, los capítulos 3 y 4 presentan las experiencias diseñadas y coordinadas por la autora entre 2003 y 2015. El primer proyecto fue Written Europe, WE, una investigación colectiva sobre patrimonio gráfico europeo llevada a cabo por escuelas de diseño de Ámsterdam, Madrid, Praga y Riga entre 2003 y 2006, a través de una web participativa. A partir de WE, se desarrollaron otros proyectos como Ciudad escrita (y Madrid ciudad escrita), Cañas tipográficas, Poesía visual urbana/Breda ciudad escrita, Poesía visual urbana/Superfacial, Written Lavapiés, La universidad escrita, Written Madrid, contribución a Rijkstudio: Make your own Masterpiece y Design as Ethno-tourism...
This thesis maintains that place-specific signs constitute a valuable cultural heritage, an essential element in the definition and expression of place identity and a key factor in its legibility, livability and enjoyment. With the aim to better protect and manage this endangered heritage, we propose a model for a platform to help with the cataloguing, valorization and collective creation of signs in public spaces through the Internet. This platform has three main functions: Cataloguing: collective gathering of information and documentation on signs in public spaces and a more comprehensive cataloguing of the best signs, those considered as cultural heritage. Valorization: organization of activities for the enhancement and enjoyment of that heritage. Creation: promotion of the design of signs, typefaces and other visual communication projects in public spaces, inspired or not the content of the inventory. Along with the proposal for the platform, other elements for a wider management system for the graphic heritage have arisen, of which the platform would form a part. The aim is to first apply the updated model to the study of signs in Madrid and then to different locations around the world, and to collect, compare and share data through a common platform on the Internet. The platform would also be a laboratory for debate and reflection that would open interesting new perspectives on protection and management of the graphic heritage and also in the processes of research, education and creation related to visual communication in public space. The model presented as a conclusion of this thesis, is based on the study of initiatives on protection, inventory and management of cultural heritage and signs in public spaces, at international, European and local level, as well as on the varied projects and fieldwork conducted by the author between 2003 and 2015...
This thesis maintains that place-specific signs constitute a valuable cultural heritage, an essential element in the definition and expression of place identity and a key factor in its legibility, livability and enjoyment. With the aim to better protect and manage this endangered heritage, we propose a model for a platform to help with the cataloguing, valorization and collective creation of signs in public spaces through the Internet. This platform has three main functions: Cataloguing: collective gathering of information and documentation on signs in public spaces and a more comprehensive cataloguing of the best signs, those considered as cultural heritage. Valorization: organization of activities for the enhancement and enjoyment of that heritage. Creation: promotion of the design of signs, typefaces and other visual communication projects in public spaces, inspired or not the content of the inventory. Along with the proposal for the platform, other elements for a wider management system for the graphic heritage have arisen, of which the platform would form a part. The aim is to first apply the updated model to the study of signs in Madrid and then to different locations around the world, and to collect, compare and share data through a common platform on the Internet. The platform would also be a laboratory for debate and reflection that would open interesting new perspectives on protection and management of the graphic heritage and also in the processes of research, education and creation related to visual communication in public space. The model presented as a conclusion of this thesis, is based on the study of initiatives on protection, inventory and management of cultural heritage and signs in public spaces, at international, European and local level, as well as on the varied projects and fieldwork conducted by the author between 2003 and 2015...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Dibujo II (Diseño e Imagen), leída el 28-01-2016