Publication:
Salas alternativas, conclusión de una dramaturgia espacial en evolución, Madrid 1976-2000

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2023-09-21
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This thesis aims to be a plea in favour of a time, from the end of the dictatorshipin 1976 until 2000, and its protagonists, who would take on the worldto achieve what they considered necessary, to make theatre the way they wantedto make it.The difficulties in setting up this dream, once they had been expelled fromthe sphere of theatre in capital letters, led them to perform an even moredifficult feat, to create their own spatial structures, their own Salon des Refusés,where they could give birth to their purposes, dramaturgy and stagingwhere space would be the backbone of an innovative language in Spain. Thisis how the Salas Alternativas (alternative theatre halls) were born in Madridin 1986, after years of perseverance by independent theatre first, and then bymultiple and unusual initiatives. These halls emerged as humble purposesthat would occupy the no man’s land, shunned by a state that preferred tobet on projects of greater national and international visibility at a time whenSpain was looking for a way out of the cultural wasteland to which the dictatorshiphad dragged us. These Salas Alternativas would save many of theartists, who were able to be so thanks to their generous structure, offering aspace that was easy to handle, making it an original piece in the hands of thesensitive artists who knew how to mould it.
Esta tesis pretende ser un alegato en favor de un tiempo y sus protagonistas que se pusieron el mundo por montera para realizar lo que ellos consideraron necesario, hacer teatro como ellos querían hacerlo. Las dificultades para poner en pie dicho sueño, expulsados y vilipendiados de la esfera del teatro con mayúsculas, les impulsó a realizar una hazaña aún más difícil, crear ellos mismos sus estructuras espaciales, su propio Salón de los rechazados, donde dar a luz a sus propósitos, dramaturgias y puestas en escena donde el espacio marcaba su lenguaje. Así nacieron las Salas Alternativas en Madrid, en el año 1986, tras años de perseverancia del teatro Independiente primero y de múltiples e insólitas iniciativas después. Surgen estas salas como propósitos humildes que ocupan la tierra de nadie, rehuida desde un Estado que prefirió apostar por proyectos de mayor visibilidad nacional e internacional en unos años en los que España buscaba cómo salir del erial cultural al que nos había arrastrado la dictadura. Estas Salas Alternativas salvaron a muchos de los artistas, que pudieron serlo gracias a su estructura generosa, ofreciendo un espacio que se dejó trastocar haciendo de él una pieza original en manos de los artistas sensibles que la supieron moldear.
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, leída el 07/02/2023
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections