Espacio e innovación dramatúrgica en las comedias “a noticia” de Bartolomé de Torres Naharro
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2019
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Iberoamericana-Vervuert
Citation
Sáez Raposo, Francisco, “Espacio e innovación dramatúrgica en las comedias “a noticia” de Bartolomé de Torres Naharro”, en Hacia un primer teatro clásico. El teatro del Renacimiento en su laberinto, ed. Julio Vélez Sainz, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2019, pp. 35-52
Abstract
En el presente trabajo se analiza, por una parte, el uso del espacio dramático que llevó a cabo Bartolomé de Torres Naharro en el grupo de sus comedias que pueden englobarse en la categoría que él mismo, en el Prohemio a su Propalladia, denominó "a noticia". Se considera el uso eficiente del espacio como una marca de magisterio y en este momento de conformación del teatro clásico español de innovación teatral, por lo que a partir de su análisis se presta atención especial también a la revolución dramatúrgica que llevó este dramaturgo, uno de los más importantes de la llamada Generación de los Reyes Católicos. Por ello, me he centrado en las transiciones espaciales y en los recursos dramatúrgicos a ellas vinculadas: entradas y salidas de los personajes, proxemia, cinésica, gestualidad, etc.
This work analyzes, on the one hand, the use of dramatic space that Bartolomé de Torres Naharro carried out in the group of his comedies that can be included in the category that he himself, in the Prohemio a su Propalladia, called "a noticia". The efficient use of space is considered a mark of teaching and at this time of formation of the classical Spanish theater of theatrical innovation, so from its analysis special attention is also paid to the dramaturgical revolution led by this playwright, one of the most important of the so-called Generation of the Catholic Monarchs. For this reason, I have focused on spatial transitions and the dramaturgical resources linked to them: entrances and exits of the characters, proxemics, kinesics, gestures, etc.
This work analyzes, on the one hand, the use of dramatic space that Bartolomé de Torres Naharro carried out in the group of his comedies that can be included in the category that he himself, in the Prohemio a su Propalladia, called "a noticia". The efficient use of space is considered a mark of teaching and at this time of formation of the classical Spanish theater of theatrical innovation, so from its analysis special attention is also paid to the dramaturgical revolution led by this playwright, one of the most important of the so-called Generation of the Catholic Monarchs. For this reason, I have focused on spatial transitions and the dramaturgical resources linked to them: entrances and exits of the characters, proxemics, kinesics, gestures, etc.